Får inte min häst att trava

vad intressant och jag håller med om mycket när jag tänker på vår lilla flock. En sak jag kom att tänka på är dock när jag fick se Przewalskihästar i ”frihet” i Mongoliet (ja åtminstone fria på enorma ytor). De var i särklass de mest aggressiva hästar jag någonsin sett o slogs utav bara helsike hela tiden när vi var där. Även guiderna sa att de är väldigt aggressiva. Kan det vara att de blir stressade när det kommer människor, även om vi var på långt avstånd? Eller är de stressade eftersom det är ständigt lite brist på mat? Eller vad kan det bero på? De kändes inte minsta lilla harmoniska när vi var där i alla fall. Men fina och underbara :love:
Przewalskihästarna har jag dålig koll på, en viktig skillnad på Przewalskihästarna och förvildade hästar är att dom aldrig fått tamgenen som dom förvildade har fått och bär på än trots många generationer som förvildade. Kommer aldrig glömma när guiden på nordens ark sa att hen gick heller in till den sibiriska tigern än in till Przewalskihästarna, dom hade dock mat och alla var vid samma foderbord och åt.

Att jämföra Przewalskihästar med andra hästar är nästan som är jämföra hundar och vargar.
 
Okej. Så du tycker att hästen ska få bestämma vad den vill göra? Då hade den förmodligen inte velat bli riden eller installad eller hanterad över huvud taget. Den vill inte trava ifrån gården pga dess naturliga instinkter.
Hur fungerar en flock hästar? Är det ingen som är flockledare där och talar om vem som ska äta när, vart de ska gå, i vilken ordning osv? Ditt inlägg tyder bara på ren okunskap om hur hästar fungerar som hästar.
Åh ja, jag vet mycket väl hur hästar fungerar tack så mycket.
Jag vet också att ledarskap är ett förlegat sätt att umgås med hästar och förundras över att folk fortfarande förespråkar blind lydnad.

Btw så väljer mina hästar att umgås med mig, att bli ridna osv, för att jag lyssnar på deras åsikter och vi har roligt ihop, inte för att jag bestämmer att dom ska lyda mig.
 
Förlåt OT men jag blev nyfiken, gäller detta endast hästar i fångenskap eller även vilda hästflockar? Tänker främst på att det brukar väl finnas endast en fertil hingst (dvs som får para sig) i de senare :)
Det gäller hästar. Dvs. i alla konstellationer.
 
Jag är nyfiken, så förlåt för OT igen, men om hästen säger nej för att det är tex en läskig skördetröska som kör på åkern intill (det händer väl även om hästen litar på en?). Och man själv vet att det bästa är att möta rädslan så att den inte blir värre (håller du med?) och så att man i framtiden kan kanske gå förbi en sådan en gång. Hur skulle du göra? Bara stå kvar tills hästen lugnar ned sig? Typ ett steg i taget? :)
Träffar vi på en skördetröska och hästen säger, fy så otäckt! Så finns jag ju där. Det är helt okej att bli rädd och det är för mig ingen skillnad på om det är ett barn, en hund, en häst eller en vuxen människa som är rädd. Jag stöttar och hjälper genom att finnas som stöd. Behöver hästen titta så får hen titta tills hen är klar. En häst som litar på människan behöver inte fullkomligt flippa ur och gör det inte heller i normalfallet sålänge hen vet att människan är trygg, hjälper och går att lita på.

Det bästa behöver inte vara att möta rädslan om möta rädslan handlar om att gå förbi. Det bästa kan få vara att stå där och titta och sedan gå en lång omväg på sådant avstånd som hästen känner sig bekväm med. Då får hästen ännu en gång bekräftat att jag inte utsätter hen i onödan för otäcka saker och nästa gång det otäcka händer så kan hen vara lugn i förvissningen om att det är okej att det är läskigt men att det inte blir värre än så.
 
Przewalskihästarna har jag dålig koll på, en viktig skillnad på Przewalskihästarna och förvildade hästar är att dom aldrig fått tamgenen som dom förvildade har fått och bär på än trots många generationer som förvildade. Kommer aldrig glömma när guiden på nordens ark sa att hen gick heller in till den sibiriska tigern än in till Przewalskihästarna, dom hade dock mat och alla var vid samma foderbord och åt.

Att jämföra Przewalskihästar med andra hästar är nästan som är jämföra hundar och vargar.
Det är ju olika arter, så snarare som att jämföra varg och räv.

Kuriosa är att det finns studier som pekar på att även przewalskihästar har varit domesticerade.
 
vad intressant och jag håller med om mycket när jag tänker på vår lilla flock. En sak jag kom att tänka på är dock när jag fick se Przewalskihästar i ”frihet” i Mongoliet (ja åtminstone fria på enorma ytor). De var i särklass de mest aggressiva hästar jag någonsin sett o slogs utav bara helsike hela tiden när vi var där. Även guiderna sa att de är väldigt aggressiva. Kan det vara att de blir stressade när det kommer människor, även om vi var på långt avstånd? Eller är de stressade eftersom det är ständigt lite brist på mat? Eller vad kan det bero på? De kändes inte minsta lilla harmoniska när vi var där i alla fall. Men fina och underbara :love:

Przewalskin är aggressivare som art varesig vild eller ”tam”. Den har som art mindre flyktinstinkt . Zebror är också betydligt mer aggressiva som ett parallellexempel.
 
Przewalskihästarna har jag dålig koll på, en viktig skillnad på Przewalskihästarna och förvildade hästar är att dom aldrig fått tamgenen som dom förvildade har fått och bär på än trots många generationer som förvildade. Kommer aldrig glömma när guiden på nordens ark sa att hen gick heller in till den sibiriska tigern än in till Przewalskihästarna, dom hade dock mat och alla var vid samma foderbord och åt.

Att jämföra Przewalskihästar med andra hästar är nästan som är jämföra hundar och vargar.

Det handlar inte om någon ”tamgen”.
 
@Elgofelia du har förutom ”ledarteorin” att människan ska vara ledare, flertalet gånger skrivit att hästen är dum, inte respekterar osv. Det är det du fått reaktioner på.

Nja. Jag skrev en gång att hästen är ofostrad och att försöka bitas "är dumheter". Att den inte respektierar skänkeln. Det är stor skillnad på det och att säga att den ÄR dum. Och det är inte hästens fel att den sysslar med dumheter. Också en stor skillnad. Jag har aldrig sagt något annat.
 
Nja. Jag skrev en gång att hästen är ofostrad och att försöka bitas "är dumheter". Att den inte respektierar skänkeln. Det är stor skillnad på det och att säga att den ÄR dum. Och det är inte hästens fel att den sysslar med dumheter. Också en stor skillnad. Jag har aldrig sagt något annat.
Lyssnar du på hästen? Om du slutar tänka i termer av ledarskap och istället börjar tänka i termer av vänskap och samarbete vilket är vad hästen gör så lär det gå bättre. En häst samarbetar gärna men det krävs att man som människa ger respekt och lyssnar på hästen för att hästen ska respektera och lyssna på oss. Lyssnar inte vi försöker hästen ofta länge och väl att få oss att lyssna och till slut vrålar hästen rakt ut av frustration. Den trappar upp i hopp om att människan ska lyssna. Jag håller helt med dig om att det inte är hästens fel att hen inte gör som du vill. Det är helt och hållet ditt fel och kanske också de människorna hen har träffat på innan. Du/ni har inte lyssnat, inte respekterat, sagt nej till samarbete och vill köra ditt/ert eget rejs. Det ställer inte hästen upp på längre utan hen säger ifrån.
 
Lyssnar du på hästen? Om du slutar tänka i termer av ledarskap och istället börjar tänka i termer av vänskap och samarbete vilket är vad hästen gör så lär det gå bättre. En häst samarbetar gärna men det krävs att man som människa ger respekt och lyssnar på hästen för att hästen ska respektera och lyssna på oss. Lyssnar inte vi försöker hästen ofta länge och väl att få oss att lyssna och till slut vrålar hästen rakt ut av frustration. Den trappar upp i hopp om att människan ska lyssna. Jag håller helt med dig om att det inte är hästens fel att hen inte gör som du vill. Det är helt och hållet ditt fel och kanske också de människorna hen har träffat på innan. Du/ni har inte lyssnat, inte respekterat, sagt nej till samarbete och vill köra ditt/ert eget rejs. Det ställer inte hästen upp på längre utan hen säger ifrån.

Vad pratar du om? Jag har inga problem med mina hästar alls. Vi samarbetar, de är trygga med mig som deras ledare, som då också håller utkik för vargen och de vet vad jag förväntar mig av dem.
 
När jag tänker ledarskap så tänker jag inte dominans och underkastelse. Jag ser snarare en som vägleder och en som följer av egen fri vilja. Att hästen villigt följer grunder sig i förtroende. Man har etablerat en kontakt som grundas på tillit och respekt. Detta gäller från bägge håll. Är dragningen till hemmet/flocken starkare än tilliten och förtroendet mellan människa- häst så är det naturligt för hästen att söka tryggheten i flocken/hemmet. Vid press svarar hästen med protest då den inte känner sig trygg och tillfreds med uppgiften.
 
Har ordet ledarskap blivit helt förvanskat i hästvärlden?

I normala fall är det ett neutralt laddat ord som helt enkelt betyder "leda" oavsett om man gör det via mentorskap, inspiration eller chefande. Oftare faktiskt mindre av det senare än av det förra. Jämför med uttrycket "chefer eller ledare" som två olika saker...

Det som debatteras här skulle jag kalla dominansbaserat eller rangbaserat ledarskap, men det är ju bara en av alla möjliga grunder?
 
Har ordet ledarskap blivit helt förvanskat i hästvärlden?

I normala fall är det ett neutralt laddat ord som helt enkelt betyder "leda" oavsett om man gör det via mentorskap, inspiration eller chefande. Oftare faktiskt mindre av det senare än av det förra. Jämför med uttrycket "chefer eller ledare" som två olika saker...

Det som debatteras här skulle jag kalla dominansbaserat eller rangbaserat ledarskap, men det är ju bara en av alla möjliga grunder?
Det är nog för att det fortfarande är så vanligt med attityden att hästen ska minsann. Jag vet ju själv när min förra häst började sparka bakut i galoppfattningarna. Jag bad om råd av en som var i ridhuset samtidigt. "Rid igenom det och kräv att hästen ska göra som du vill" var svaret. Vilket jag upplever är väldigt vanligt fortfarande.

Jag provade en gång till, med samma resultat. Sedan hoppade jag av, gick in i stallet och kände igenom henne. Givetvis hade hon en liten spänning i ryggen. Den masserades bort och sedan gjorde hon aldrig så igen.

Här på buke får man nog en bild av att många åker till veterinären det första de gör när något krånglar. Men i verkligheten så är min uppfattning att det snarare är det sista man gör. Därför är det viktigt att poängtera såna saker.
 
Det är nog för att det fortfarande är så vanligt med attityden att hästen ska minsann. Jag vet ju själv när min förra häst började sparka bakut i galoppfattningarna. Jag bad om råd av en som var i ridhuset samtidigt. "Rid igenom det och kräv att hästen ska göra som du vill" var svaret. Vilket jag upplever är väldigt vanligt fortfarande.

Jag provade en gång till, med samma resultat. Sedan hoppade jag av, gick in i stallet och kände igenom henne. Givetvis hade hon en liten spänning i ryggen. Den masserades bort och sedan gjorde hon aldrig så igen.

Här på buke får man nog en bild av att många åker till veterinären det första de gör när något krånglar. Men i verkligheten så är min uppfattning att det snarare är det sista man gör. Därför är det viktigt att poängtera såna saker.

Det är dyrt att ta ut veterinär och ännu dyrare att lasta och åka till klinik, samt för att ta plåtar eller vad som nu behövs. För att inte tala om vad det kan kosta om hästen ska ha behandling i flera månader.

Mycket tror jag handlar om att slippa lägga ut pengar och krångla, så man hoppas att det är nåt enklare. Tror det är orsaken till att så många alternativare har en relativt god marknad också. De är billigare än veterinär, och hästägaren känner att man gjort det man ska.
 
Det är dyrt att ta ut veterinär och ännu dyrare att lasta och åka till klinik, samt för att ta plåtar eller vad som nu behövs. För att inte tala om vad det kan kosta om hästen ska ha behandling i flera månader.

Mycket tror jag handlar om att slippa lägga ut pengar och krångla, så man hoppas att det är nåt enklare. Tror det är orsaken till att så många alternativare har en relativt god marknad också. De är billigare än veterinär, och hästägaren känner att man gjort det man ska.


Min erfarenhet är alltså att man i många fall inte gör någon av dessa saker utan istället skänklar/piskar på tills hästen accepterar läget.

Att ta ut tex ET för smågrejjer ser jag personligen inget fel i. Har man en bra ET så kan ju den råda en vidare med, är det någon som ska till veterinär eller har den bara sträckt sig lite i hagen och det räcker med massage och mjukgörande övningar ett tag.
 
Det är dyrt att ta ut veterinär och ännu dyrare att lasta och åka till klinik, samt för att ta plåtar eller vad som nu behövs. För att inte tala om vad det kan kosta om hästen ska ha behandling i flera månader.

Mycket tror jag handlar om att slippa lägga ut pengar och krångla, så man hoppas att det är nåt enklare. Tror det är orsaken till att så många alternativare har en relativt god marknad också. De är billigare än veterinär, och hästägaren känner att man gjort det man ska.
Det är sorgligt att det ens finns så oseriösa alternativare att de behandlar skador utan veterinärs rekommendation/okejande. Personligen blir jag glad när "min" alternativbehandlare frågar vad veterinären har sagt när jag bokar för något annat än "må bra" behandling trots att vi har känt varandra i många år men jag vet att endel blir sura. Hen tar inte i en häst med skada som inte är kollade av veterinär och godkänd att behandla med den behandling hen utför. Det är också just därför som jag anlitar hen. Någon som inte hade frågat hade jag inte anlitat just för att det hade känts oseriöst och någon som är oseriös anlitar jag inte.
 
Det är sorgligt att det ens finns så oseriösa alternativare att de behandlar skador utan veterinärs rekommendation/okejande. Personligen blir jag glad när "min" alternativbehandlare frågar vad veterinären har sagt när jag bokar för något annat än "må bra" behandling trots att vi har känt varandra i många år men jag vet att endel blir sura. Hen tar inte i en häst med skada som inte är kollade av veterinär och godkänd att behandla med den behandling hen utför. Det är också just därför som jag anlitar hen. Någon som inte hade frågat hade jag inte anlitat just för att det hade känts oseriöst och någon som är oseriös anlitar jag inte.


Precis, en massör behöver inte bara dålig. Men det blir fel om en massör tas ut istället för Vet, och särskilt när samma problem hela tiden återkommer. Antingen så rider du fram problemet, eller så ligger det något latent där som behandlare inte kommer åt - behandlas symptomet och inte ursprungsproblemet?

@SiZo det finns säkert varianter, det beror på stallkulturen tror jag. Där jag har stod sist var folk stolta över alla sina specialbehandlare som kom ut till hästarna, det var ett väldigt rännande av folk med örter, laser, elektromagnetbehandling, etc.
 
Precis, en massör behöver inte bara dålig. Men det blir fel om en massör tas ut istället för Vet, och särskilt när samma problem hela tiden återkommer. Antingen så rider du fram problemet, eller så ligger det något latent där som behandlare inte kommer åt - behandlas symptomet och inte ursprungsproblemet?

@SiZo det finns säkert varianter, det beror på stallkulturen tror jag. Där jag har stod sist var folk stolta över alla sina specialbehandlare som kom ut till hästarna, det var ett väldigt rännande av folk med örter, laser, elektromagnetbehandling, etc.
Ang ditt svar till Tinywiny, hästen kan ju ha en mindre fördelaktig exteriör också. Då kan det ta tid att bygga upp tillräckligt med muskler för att hästen ska fungera helt utan spänningar i kroppen. Spänningar kan också vara psykiskt, att det är en nervös och/eller känslig häst. Sådant kan ju ta tid att få ordning på med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp