Får inte ta lån till bil

Twihard

Trådstartare
Hej är det någon mer som har samma problem som jag?

Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut behov av en bil. Jag har ingen direkt kontantinsats pga högre utgifter senaste månaderna då jag flyttat till nytt boende och behövde köpa möbler och haft veterinärsräkningar. Men jag har aldrig legat på minus eller så. Men jag behöver ansöka om lån för en bil.

Men hur jag än gör får jag inte låna. De anser att jag tjänar för lite för att få det, men jag har enligt mig en bra lön och efter alla mina räkningar, hästar och allt är betalat har jag varje månad 9000-10000kr över bortsett från denna månad pga. veterinärräkningarna m.m. Jag vill ta lån så jag kan köpa bättre än en skrotbil.

Men ingen bank beviljar lån. Jag har testat allt från lån på bara 10.000-100.000 (vill helst ha runt 60-70 för en okej begagnad bil) men de anser att jag som ensamstående inte har råd att betala 700-2000 i månaden på en bil. Så jag är förtvivlad eftersom jag behöver en bil pronto. Jag har inga andra skulder eller lån om vi bortser studielån och en avbetalning på möbler. Jag kommer i denna takt hinna samla ihop till en duglig bil på några månader men jag behöver bilen igår, och är så förvirrad varför inte jag som ensamstående (har inga barn eller nått) får ta lån.

Jag har vänner som är ensamstående och har lägre lön än mig som får ta större lån. Jag har testat 5 olika banker och alla säger nej. :( Vad ska jag göra? :(
 
Jag upplevde att Nordea och Länsförsäkringar var de som var bäst ensamstående. Minns när jag ville ta lån för körkort så jag kunde få ett jobb. Omöjligt på tex swedbank men gick direkt på Nordea.

Kan du prata med din bankman/kvinna igen? Har du testat tex Bluestep?
 
Hej är det någon mer som har samma problem som jag?

Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut behov av en bil. Jag har ingen direkt kontantinsats pga högre utgifter senaste månaderna då jag flyttat till nytt boende och behövde köpa möbler och haft veterinärsräkningar. Men jag har aldrig legat på minus eller så. Men jag behöver ansöka om lån för en bil.

Men hur jag än gör får jag inte låna. De anser att jag tjänar för lite för att få det, men jag har enligt mig en bra lön och efter alla mina räkningar, hästar och allt är betalat har jag varje månad 9000-10000kr över bortsett från denna månad pga. veterinärräkningarna m.m. Jag vill ta lån så jag kan köpa bättre än en skrotbil.

Men ingen bank beviljar lån. Jag har testat allt från lån på bara 10.000-100.000 (vill helst ha runt 60-70 för en okej begagnad bil) men de anser att jag som ensamstående inte har råd att betala 700-2000 i månaden på en bil. Så jag är förtvivlad eftersom jag behöver en bil pronto. Jag har inga andra skulder eller lån om vi bortser studielån och en avbetalning på möbler. Jag kommer i denna takt hinna samla ihop till en duglig bil på några månader men jag behöver bilen igår, och är så förvirrad varför inte jag som ensamstående (har inga barn eller nått) får ta lån.

Jag har vänner som är ensamstående och har lägre lön än mig som får ta större lån. Jag har testat 5 olika banker och alla säger nej. :( Vad ska jag göra? :(

Leasa en bil eller köp den billigaste Blocket-bilen som är nybesiktad ok tills du fått ihop till en kontantinsats. Med ekonomin du beskriver tar det ju inte många månader.
 
Leasa? Kan du inte låna till kontantinsatsen på bilfirman då?

Jag upplevde att Nordea och Länsförsäkringar var de som var bäst ensamstående. Minns när jag ville ta lån för körkort så jag kunde få ett jobb. Omöjligt på tex swedbank men gick direkt på Nordea.

Kan du prata med din bankman/kvinna igen? Har du testat tex Bluestep?

Har du testat någon av låneförmedlarna? Ingen som kan borga för dig?

Leasa en bil eller köp den billigaste Blocket-bilen som är nybesiktad ok tills du fått ihop till en kontantinsats. Med ekonomin du beskriver tar det ju inte många månader.

Det verkar vara tvärstopp på lån just nu.
Försökte låna till solenergi som ju ger direkta inkomster, men det var nej på det.

Tack alla för svar. Jag får inte låna direkt på de bilfirmor jag frågat, pratat med fyra. Hur går det till med leasing? Flr min syster har det men pga tragedi inom familjen körde hon mer än avtalet sa och får nu böta jättemycket. Hon sa att hon ångrar leasing nu så det skrämde mig lite. Men ni som kan mer, kan ni förklara hur ni gjort?

Ska ringa bankerna på måndag och höra med dem. Nu på morognen via Lando fick jag tre förslag såsom resurs bank. Ska kolla upp det senare idag😊
 
Jag har förstått att bankerna dragit upp kraven för bolån ordentligt nu, med tanke på läget i ekonomin i stort. Kan det vara så att de gör det även med konsumtionslån (blancolån) ?
 
Tack alla för svar. Jag får inte låna direkt på de bilfirmor jag frågat, pratat med fyra. Hur går det till med leasing? Flr min syster har det men pga tragedi inom familjen körde hon mer än avtalet sa och får nu böta jättemycket. Hon sa att hon ångrar leasing nu så det skrämde mig lite. Men ni som kan mer, kan ni förklara hur ni gjort?

Ska ringa bankerna på måndag och höra med dem. Nu på morognen via Lando fick jag tre förslag såsom resurs bank. Ska kolla upp det senare idag😊
Jag hade satsat mer på en bil från Blocket tillfälligtvis än ingått något leasingavtal, minsta lilla som händer kan bli väldigt dyrt.
 
Hej är det någon mer som har samma problem som jag?

Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut behov av en bil. Jag har ingen direkt kontantinsats pga högre utgifter senaste månaderna då jag flyttat till nytt boende och behövde köpa möbler och haft veterinärsräkningar. Men jag har aldrig legat på minus eller så. Men jag behöver ansöka om lån för en bil.

Men hur jag än gör får jag inte låna. De anser att jag tjänar för lite för att få det, men jag har enligt mig en bra lön och efter alla mina räkningar, hästar och allt är betalat har jag varje månad 9000-10000kr över bortsett från denna månad pga. veterinärräkningarna m.m. Jag vill ta lån så jag kan köpa bättre än en skrotbil.

Men ingen bank beviljar lån. Jag har testat allt från lån på bara 10.000-100.000 (vill helst ha runt 60-70 för en okej begagnad bil) men de anser att jag som ensamstående inte har råd att betala 700-2000 i månaden på en bil. Så jag är förtvivlad eftersom jag behöver en bil pronto. Jag har inga andra skulder eller lån om vi bortser studielån och en avbetalning på möbler. Jag kommer i denna takt hinna samla ihop till en duglig bil på några månader men jag behöver bilen igår, och är så förvirrad varför inte jag som ensamstående (har inga barn eller nått) får ta lån.

Jag har vänner som är ensamstående och har lägre lön än mig som får ta större lån. Jag har testat 5 olika banker och alla säger nej. :( Vad ska jag göra? :(
Köp en fungerande skruttbil för några få tusenlappar.

I det här läget är tillgången till bil viktigast. Det löser du lätt på blocket. När den rasar köper du en till.
Tills du fått ihop pengar för att kunna skaffa en bättre bil.
 
Skulle köpt en billig bil på blocket och sen sparat så mkt som möjligt. Du kan du ju antingen spara ihop till hela bilen eller till en insats och sen förhoppningsvis sälja den billiga bilen vidare utan större förlust.

Edit. Det är skyhög ränta på billån nu. Jag har nästan 9% i ränta på mitt. Stiger ju när de andra räntorna stiger.. Kan du leva med skruttbil tills du sparat ihop till en bättre bil är ju det mkt bättre för dig.
 
Köp en skruttibangbang, du behöver ju bara nåt som rullar och är besiktat första tiden tills du sparat ihop lite.

Sen en bättre begagnad. Jag har en Volvo V50 från 2010 som gått 19k, den är jättefin i lacken och går bra. Känner mig typ fancy när jag kör den fast den är "gammal och billig". Kostade 50k på en bilfirma.
 
Säker på det? Var och varannan människa handlar ju via klarna/Qliro/collectum och allt vad som heter och det tas kreditupplysning så fort du köper med något av dessa på en ny e-handel. Jag tror faktiskt inte detta påverkar så mkt längre.
Det är skillnad på de kreditupplysningar som tas för typ klarna och som tas för större lån och syns och räknas på olika sätt.
 
Tycker också att det låter som att köpa en skruttig bil eller leasa ett halvår, är det du kan göra medan du sparar ihop pengar till en bättre bil. Att ha "en bra lön" och ändå inte ha någon buffert och ha konsumtionslån gör att du nog anses som en riskabel kund för de vanliga bankerna just nu. Då är det bättre att du satsar på att spara ihop pengarna istället för att vända dig till tveksamma kreditgivare som i slutändan bara kommer vara mycket dyrare.

Att ha 9000 kr kvar om du med "allt" menar typ boende, el, telefon, internet etc. så är det inte jättemycket när man inte har någon buffert. Veterinär eller bilreperation kan komma även nästa månad. Alla måste räkna med att räntorna kommer att höjas ytterligare men ingen vet hur mycket, så när bankerna tar höjd för det så går nog kalkylen inte ihop även om du själv tycker att du har det bra just nu.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 372
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp