Får inte tillbaka pass.

S

Singapore Sling

Behöver lite hjälp och råd från de som kan det här bättre än mig.

Lånade ut min häst på foder i Augusti pga tidsbrist. Vi skrev kontrakt till dec 2010 eftersom jag slutar skolan då. Allt gick bra, var inga problem när vi hördes, var o hälsade på och allt såg fint ut.

Fick sen ett sms i slutet av oktober att tjejen hade ramlat av och kunde inte rida på 6 mån o ingen kunde ens mocka eller ta hand om hästen o så undrade de när de kunde komma tillbaka med honom. Sen blev det en hel del tjafs om kontrakt, jag hade svårt att ta hem honom (ingen stallplats, inga pengar, ingen tid) osv. Det spelar egentligen inte sån stor roll för min fråga men det kan iaf vara bra att veta att det inte fungerade särskilt bra. I vilket fall fixade jag stallplats och kunde ta hem honom i mitten av november. Vi gjorde också en överenskommelse med dem att de skulle betala en viss summa i månaden under uppsägningstiden. De kom och jag fick häst och alla saker jag skickat med, förutom pass och licens som hon självklart fått då tanken var att hon skulle tävla honom.

Enligt vad de sa hade de glömt det i stallet och då sa jag att jag vill att de skickar det direkt med rekommenderat brev. Inga problem sa dem.
Problemet är att jag fortfarande inte fått något pass. Jag skickade ett mejl samma kväll som de lämnat hästen med adress och kontonummer, fick svar att de skulle skicka passet och föra över pengar ett visst datum. Har inte sett några pengar men det var heller inget jag förväntat mig eller som jag nu orkar bry mig om. Däremot bryr jag mig om passet och licensen, jag får inget svar när jag ringer. Har skickat otaliga sms med uppmaningar om att skicka, till en början rakt igenom trevliga men nu börjar mitt tålamod tryta. De har dessutom flyttat, så kan inte direkt åka dit och sitta utanför o vänta tills de kommer hem..

Så min undran, vad gör jag om jag inte får något pass? Kan man anmäla det på något sätt eller hur ska man gå tillväga? Jag måste ju få tillbaka min hästs pass!

Så om ni har några tips eller vet hur man gör, snälla skriv!
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Usch lät inget vidare.

Kanske du skulle börja kommunicera via rek brev som de får lösa ut?Skriv vad som kommer att hända om du inte fått pass och licens innan ett visst datum (tex kontakt med polis eller jurist)Spara all korrespondens inklusive SMS om du får det.

Eller ta kontakt med en jurist som kan vägleda (de brukar ju kunna bjuda på ett inledande samtal).
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Meddela att dem att om inte passet och pengarna kommer, lämnar du ärendet till KFM för indrivning. De kan också hjälpa dig med handräckning, d v s hämta tillbaka passet från fodervärden.

Börja med att ringa KFM´s kundtjänst, med hjälp av personnummer kan de ta reda på om fodervärden finns i deras register. Finns de redan där, är det stor risk att du inte får några pengar.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Tack för svar!
Pengarna orkar jag helt enkelt inte bry mig i, även om det hade vart bra att få dem.
Det är ju passet som är problemet, jag har definitivt inga pengar att fixa ett nytt för (om man nu kan göra det..?).
Förstår inte hur människor bara kan bli helt okontaktbara.

Tack för tipsen iaf, ska ringa KFM och prata med dem!
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Om du ändå lämnar ett ärende till KFM, lämna vidare bägge. Tro mig, det är värt det i slutänden. Att inte låtit dem komma undan så lätt att du bara lägger dig.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Hon menar nog att Ts ska ringa med skyddat nummer ifall de inte svarar i telefon. Då vet de inte att det är Ts som ringer...

I övrigt håller jag med Lovisenora :)

Undrar vad de ska ha kvar passet för egentligen :confused:
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Tala om för dem att om de inte har lämnat tillbaka passet inom en viss tid ser du det som att de har slarvat bort det och därför måste begära att få ett nytt pass från avelsföreningen och att de får stå för betalningen av det. Olika föreningar tar olika mycket för att utfärda dubletter, ASVH tog 3 000:- för några år sen.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Tack för svar!
Pengarna orkar jag helt enkelt inte bry mig i, även om det hade vart bra att få dem.
Det är ju passet som är problemet, jag har definitivt inga pengar att fixa ett nytt för (om man nu kan göra det..?).
Förstår inte hur människor bara kan bli helt okontaktbara.

Tack för tipsen iaf, ska ringa KFM och prata med dem!

Jag skulle ringa KMH och se till att dem driver in både pengarna dem är skyldig dig och vad det kostar att utfärda ett nytt pass, för gör du det till 2 ärenden får dem en betalningsanmärkning vilket kommer svida väldigt mkt, det får dem inte om det bara är ett ärende, om dem inte har indrivningar från annat håll då förståss. För jävlas dem med dig kan du lika gärna jävlas lika mycket tillbaka, larvigt att inte betala och ge ifrån sig passet...
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

För det första: vilka är KMH? Och för det andra, vad gör två ärenden för skillnad för betalningsanmärkningen? Betalningsanmärkningen har inget med antalet ärenden, det har med om de regleras eller inte.

Ska man lämna information ska den vara korrekt.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

För det första: vilka är KMH? Och för det andra, vad gör två ärenden för skillnad för betalningsanmärkningen? Betalningsanmärkningen har inget med antalet ärenden, det har med om de regleras eller inte.

Ska man lämna information ska den vara korrekt.

Ja förlåt att jag skrev fel i all hast menade såklart KFM!

Jadu jag vet inte men jag behandlar just nu ett "två" ärenden hos KFM och enligt dem så är det 2 ärenden som gäller för att det ska hända något.
Jag har en person som inte betalat mig för hö hon köpte av mig för över 1 år sen och KFM tyckte då att vi skulle dela upp det på 2 fakturor för att annars blir det ingen anmärkning, det är tydligen för att "ingen" ska kunna utnyttja kronofogden för att driva in luftfakturor, men systemet verkar ju vara lite sådär i min mening, men det är inte jag som bestämt det, bara så jag fått det förklarat för mig iaf.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

För det första: vilka är KMH? Och för det andra, vad gör två ärenden för skillnad för betalningsanmärkningen? Betalningsanmärkningen har inget med antalet ärenden, det har med om de regleras eller inte.

Ska man lämna information ska den vara korrekt.

Nja, inte helt sant.

Om den första betalningsanmärkningen du ådrar dig understiger 1000 kr,
(kan även vara 1500)
förblir den "osynlig" på en kreditupplysning. Om du får en till så syns båda.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Har hittills inte stämt i de fall vi skickat vidare, de som har anmärkning sedan tidigare skickar jag inte till KFM, det är inte lönt.
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

Nja, inte helt sant.

Om den första betalningsanmärkningen du ådrar dig understiger 1000 kr,
(kan även vara 1500)
förblir den "osynlig" på en kreditupplysning. Om du får en till så syns båda.

Håller helt med.
Har man bara en och betalar den så får man ingen anmärkning. Men däremot om man har 2 eller fler får man anmärkning. Eller om man givet inte betalar den första.
På det viset är KFM väldigt sjysta tycker jag
 
Sv: Får inte tillbaka pass.

OM MAN BETALAR DEN får man ingen anmärkning ö h t. Så enkelt är det. Fastställs skulden så har man viss tid på sig att betala, och håller man den tiden så blir det ingen anmärkning.

Kan tillägga att det är rätt bra varning till andra, att lämna vidare till KFM. När jag sedan ringer och hör om den här människan är en bra betalare, för hon vill låna min häst, så får jag ju höra att någon annan har svårt att få sina pengar/sitt pass. Då lånar jag inte ut min häst till vederbörande. Medan ett tomt register hos fogden innebär större risk att andra går på pumpen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 625
Senast: Lisen82
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 669
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp