”Får” jag ändra semestervikarier schema?

Fibusen

Trådstartare
Semesterplanering full igång, och jag hade tänkt åka bort till midsommar och hade således satt in vikarie på mitt arbetspass kvällen innan-midsommaraftons morgon. Nu blir inte mina planer av och det känns onödigt att slösa en semesterdag på att sitta hemma och stirra i taket.

Kan jag ta tillbaka mitt arbetspass från vikarien eller är det fel och jättefult?
 
Kan du inte fråga vikarien ifall hen vill jobba då eller hellre är ledig?

Hon vill säkerligen jobba då jag mejlade alla semestertider till henne och hon fick ta det hon ville (en duktig vikarie vi använt oss av flera somrar, så hon har första tjing på sommartiderna då hon pluggar annars och verkligen vill jobba på sommaren) och tog på sig detta passet.

Ja, jag känner ju själv att det vore ”dumt” som sagt gentemot henne, så det får bli så att jag sitter hemma och stirrar i taket istället. 🙈🤷🏻‍♀️😂 Med gott samvete iallafall. Tråkigt dock att slösa en semesterdag, men känns inte rätt att ta tillbaka passet heller. Hon är väldigt duktig och trevlig, så vill vara rädd om henne.
 
Hon vill säkerligen jobba då jag mejlade alla semestertider till henne och hon fick ta det hon ville (en duktig vikarie vi använt oss av flera somrar, så hon har första tjing på sommartiderna då hon pluggar annars och verkligen vill jobba på sommaren) och tog på sig detta passet.

Ja, jag känner ju själv att det vore ”dumt” som sagt gentemot henne, så det får bli så att jag sitter hemma och stirrar i taket istället. 🙈🤷🏻‍♀️😂 Med gott samvete iallafall. Tråkigt dock att slösa en semesterdag, men känns inte rätt att ta tillbaka passet heller. Hon är väldigt duktig och trevlig, så vill vara rädd om henne.
Personligen tycker jag inte att det är det minsta slöseri med en semesterdag när man bara är hemma? Passa på att vila...

På vår arbetsplats bokar vi från en vikariepool. När en vikarie är bokad, så är den bokad. Från båda håll - för allas trygghet. Så det går inte att ändra/boka om/boka av, och det tycker jag är bra.
 
Hon vill säkerligen jobba då jag mejlade alla semestertider till henne och hon fick ta det hon ville (en duktig vikarie vi använt oss av flera somrar, så hon har första tjing på sommartiderna då hon pluggar annars och verkligen vill jobba på sommaren) och tog på sig detta passet.

Ja, jag känner ju själv att det vore ”dumt” som sagt gentemot henne, så det får bli så att jag sitter hemma och stirrar i taket istället. 🙈🤷🏻‍♀️😂 Med gott samvete iallafall. Tråkigt dock att slösa en semesterdag, men känns inte rätt att ta tillbaka passet heller. Hon är väldigt duktig och trevlig, så vill vara rädd om henne.
Men om du redan haft mailkontakt med henne kan du väl maila henne igen och förklara läget? Låt henne välja om hon ändå vill jobba eller släpper tiden igen. Vem vet, hon kanske har fått nya planer och gärna slipper dagen?
 
Vad säger lagen om muntlig överenskommelse. Hen har blivit lovat ett jobb, det muntliga borde väl gälla?
 
Oavsett vad man får eller inte får så tycker jag att det vore oerhört fult mot vikarien.
Möjligen att du kan säga till vikarien att dina planer är ändrade så du kan rycka in den dagen om behov skulle uppstå.
 
Du har ett avtal m vikarien och hon är lovad tider (du har även skickat tiderna på Mail så bevis finns). Dvs du kan inte dra tillbaka.
 
Personligen tycker jag inte att det är det minsta slöseri med en semesterdag när man bara är hemma? Passa på att vila...

På vår arbetsplats bokar vi från en vikariepool. När en vikarie är bokad, så är den bokad. Från båda håll - för allas trygghet. Så det går inte att ändra/boka om/boka av, och det tycker jag är bra.

Vi har ingen vikariepool alls, utan vi har några namn och nummer där vi helt enkelt får ringa/mejla personen vi helst vill ha, kan inte den får vi ta nästa. Denna tjej har som sagt jobbat 3 somrar nu och hon kontaktade mig redan i Januari och sa att hon ville jobba i sommar igen, och jag lovade då att kontakta henne först när alla 5 anställda hade lämnat in önskemål på semestern, och då mejlade jag henne alla dagar/tider, varpå hon fick plocka ut det hon ville.

Nja, när det bara blir en semesterdag mitt i veckan såhär så ser jag den som onödig, hade hellre sparat den tills jag behövde vara ledig för tex veterinär, om jag skulle iväg eller så vidare, men nu är det som det är som sagt.
 
Men om du redan haft mailkontakt med henne kan du väl maila henne igen och förklara läget? Låt henne välja om hon ändå vill jobba eller släpper tiden igen. Vem vet, hon kanske har fått nya planer och gärna slipper dagen?

Ja, jag mejlade henne nu på morgonen att jag kommer vara kvar på hemmaplan så skulle hon få ändrade planer så kan jag jobba mitt pass endå. :)
 
Oavsett vad man får eller inte får så tycker jag att det vore oerhört fult mot vikarien.
Möjligen att du kan säga till vikarien att dina planer är ändrade så du kan rycka in den dagen om behov skulle uppstå.

Ja, jag tycker också det vore fult, även om det är så pass långt in i framtiden så kändes det inte rätt. Hon är informerad om att jag kommer vara hemma och kan ta tillbaka mitt pass om hon skulle få ändrade planer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 459
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp