Får jag ditt mobilnummer?

Otherside

Trådstartare
De flesta har väl fått ett meddelande på Messenger med den frågan. Dvs nån bekant på fb har blivit hackad och denna förfrågan skickas ut till alla på kontaktlistan. Men - VAD vill dom?? Mobilnummer går ju i allmänhet lätt som en plätt att hitta på Eniro t.ex. eller var som helst. Om man inte har hemligt nr. Vad vill dom åt??

(Nix, jag har aldrig svarat med mitt mobilnummer, men undrar ändå :-) )
 
Nummer används till alla möjliga och omöjliga former av scams. Folk som ringer upp och låtsas vara banken, telefonsamtal som kostar pengar när man svarar. Scammarnas och hackarnas fantasi när det kommer till att lura folk på pengar, ta över deras telefoner, datorer och lösenord är typ bottenlös!
 
Jag tänker mest att det ändå är så enkelt att hitta folks mobilnummer, att varför skulle de behöva krångla till det med att hacka folks facebook och skicka meddelanden där de frågar efter numret? Känner de inte till Eniro?
 
Jag tänker mest att det ändå är så enkelt att hitta folks mobilnummer, att varför skulle de behöva krångla till det med att hacka folks facebook och skicka meddelanden där de frågar efter numret? Känner de inte till Eniro?
Ofta följer det fler meddelanden efter det där första med frågan om telefonnr. Brukar ofta vara att dom ska lägga till en i en tävling, sen att man har vunnit ett presentkort på typ Ikea för 8000 kr, därefter kommer en länk om att skriva in bank uppgifter så man kan få dom där pengarna och vips har 1 av 50 gett ut sina uppgifter och riskerar att få kontot tömt och hackaren har tjänat på det.
Har man bara gett telefonnr och sen insett sitt misstag så kan man räkna med att det säljs till "tredje fjärde femte part" och så har du diverse scamsamtal/sms.
 
Jag brukar säga att tänk om alla dessa scammers och hackare använde sin fantasi och kreativitet till att göra gott för människor och värden i stället. Lovar att vi löst alla världsproblem på nolltid :p

Dom flesta gör det som sitt vanliga lönejobb, i länder utanför EU. Det är inte hobbyscammers och hobbyhackers liksom.

Mer som att arbeta med en extra vidrig version av telefonförsäljning på provision. Dom sitter i callcenters.
 
Det du berättar låter väldigt märkligt. Två frågor...

1. visste den som mailade dig vad du har för mobilnummer?

2. ville denna person "köpa" ditt mobilnummer? Eller var det telefonen de ville komma över?

Jag har själv ett handfull mobilnummer (mobiltelefoner). Mobilnummer jag själv köpt som jag köpt till högsbjudande typ 0710 100 100. OBS! att detta nummer bara är ett exempelnummer!!! Avskyr personligen sådana mobilnummer som i princip är omöjliga att komma ihåg.

Ska kanske tillägga att jag själv inte använder sk "smartphones" utan gamla 2G GSM mobiler av säkerhetsskäl. Dvs jag har inga mobiler som kan "hackas". Och självklart har jag varken Messenger, Facebook, TipTok, Twitter, Instagram och någon annan skitsajts inloggningsuppgifter på mina datorer. :down:
 
Det du berättar låter väldigt märkligt. Två frågor...

1. visste den som mailade dig vad du har för mobilnummer?

2. ville denna person "köpa" ditt mobilnummer? Eller var det telefonen de ville komma över?

Jag har själv ett handfull mobilnummer (mobiltelefoner). Mobilnummer jag själv köpt som jag köpt till högsbjudande typ 0710 100 100. OBS! att detta nummer bara är ett exempelnummer!!! Avskyr personligen sådana mobilnummer som i princip är omöjliga att komma ihåg.

Ska kanske tillägga att jag själv inte använder sk "smartphones" utan gamla 2G GSM mobiler av säkerhetsskäl. Dvs jag har inga mobiler som kan "hackas". Och självklart har jag varken Messenger, Facebook, TipTok, Twitter, Instagram och någon annan skitsajts inloggningsuppgifter på mina datorer. :down:
Inte konstigt alls, ingen kann telefonnummer längre sen man har kontalter inlagda. Man trycker på namnet och ringer.

De är ute efter att luras, de hackar FB och låtsas vara någon man är vän med och påstår man tappat bort nr. Sen behöver den kompisen akut pengar alt som ovan berättats om lurendrejeri tävlingar.
 
Det du berättar låter väldigt märkligt. Två frågor...

1. visste den som mailade dig vad du har för mobilnummer?

2. ville denna person "köpa" ditt mobilnummer? Eller var det telefonen de ville komma över?

Jag har själv ett handfull mobilnummer (mobiltelefoner). Mobilnummer jag själv köpt som jag köpt till högsbjudande typ 0710 100 100. OBS! att detta nummer bara är ett exempelnummer!!! Avskyr personligen sådana mobilnummer som i princip är omöjliga att komma ihåg.

Ska kanske tillägga att jag själv inte använder sk "smartphones" utan gamla 2G GSM mobiler av säkerhetsskäl. Dvs jag har inga mobiler som kan "hackas". Och självklart har jag varken Messenger, Facebook, TipTok, Twitter, Instagram och någon annan skitsajts inloggningsuppgifter på mina datorer. :down:
Jag fattar inte vad det är som du tycker är så märkligt?

Det var ingen som mailade ts, h*n fick frågan via messenger. Det har jag också fått, liksom flera jag känner.
 
Det där är ett virusmeddelande. Har flere bekanta som fått sina FB konton låsta efter att ha svarat på meddelandet
 
Inte konstigt alls, ingen kann telefonnummer längre sen man har kontalter inlagda. Man trycker på namnet och ringer.
Eftersom jag inte använder smartphone så har jag inte den möjligheten.

De är ute efter att luras, de hackar FB och låtsas vara någon man är vän med och påstår man tappat bort nr. Sen behöver den kompisen akut pengar alt som ovan berättats om lurendrejeri tävlingar.
Att det var frågan om någon form bedrägeri eller stöld förstod jag. Ytterligare en anledning varför jag aldrig någonsin skaffat ett FB-konto eller tänker skaffa ett FB-konto.

Men det är väl allmänt känt att FB har haft risig säkerhet. Enda felet användarna gör är att använda sina "riktiga" namn. De ska naturligtvis använda "alias-namn". Då skulle många av dessa skumma individer försvinna.
 
Jag fattar inte vad det är som du tycker är så märkligt?

Det var ingen som mailade ts, h*n fick frågan via messenger. Det har jag också fått, liksom flera jag känner.
Har aldrig haft "messenger" och tänker heller aldrig någonsin skaffa det liksom FB som står på min "ban-lista" så det var väl den enda anledningen varför jag lät lite frågande.

Jag fattar inte vad det är som du tycker är så märkligt?

Det var ingen som mailade ts, h*n fick frågan via messenger. Det har jag också fått, liksom flera jag känner.
Är datoranvändare och är relativt hyfsat skyddad med ett hyfsat säkert BankID och maximalt långa och säkra PW. Problemet är naturligtvis när servrarna attackeras. Igår stängdes Ölands två kommuners hela datornät just på grand av cyberattack. :mad:
 
Det där är ett virusmeddelande. Har flere bekanta som fått sina FB konton låsta efter att ha svarat på meddelandet
Jo, att det med stor sannolikhet är något "suspekt" förstår jag också. Du skriver "virus" men jag antar du syftar på klickbara länkar som skickar den ovetande besökaren till ett sida som automatiskt startar nedladdning och installation av en självinstallerande .EXE fil.

Att FB stänger ner användare som ovetande klickar på dessa länkar eller svarar på dessa mail visar ju bara vilket lågvattenmärke FB representerar. :(
 
De flesta har väl fått ett meddelande på Messenger med den frågan. Dvs nån bekant på fb har blivit hackad och denna förfrågan skickas ut till alla på kontaktlistan. Men - VAD vill dom?? Mobilnummer går ju i allmänhet lätt som en plätt att hitta på Eniro t.ex. eller var som helst. Om man inte har hemligt nr. Vad vill dom åt??

(Nix, jag har aldrig svarat med mitt mobilnummer, men undrar ändå :-) )
Dom säger att dom vunnit en tävling och det kommer skickas en kod de behöver. Det kan tex vara en återställningskod för fb, så de lättare kan ta över kontot.
Been there....
 
Eftersom jag inte använder smartphone så har jag inte den möjligheten.


Att det var frågan om någon form bedrägeri eller stöld förstod jag. Ytterligare en anledning varför jag aldrig någonsin skaffat ett FB-konto eller tänker skaffa ett FB-konto.

Men det är väl allmänt känt att FB har haft risig säkerhet. Enda felet användarna gör är att använda sina "riktiga" namn. De ska naturligtvis använda "alias-namn". Då skulle många av dessa skumma individer försvinna.
Wait, du har en telefon som är så gammal att det inte går att spara telefonnummer i den? Är det en vevtelefon kanske?
 
Det du berättar låter väldigt märkligt. Två frågor...

1. visste den som mailade dig vad du har för mobilnummer?

2. ville denna person "köpa" ditt mobilnummer? Eller var det telefonen de ville komma över?

Jag har själv ett handfull mobilnummer (mobiltelefoner). Mobilnummer jag själv köpt som jag köpt till högsbjudande typ 0710 100 100. OBS! att detta nummer bara är ett exempelnummer!!! Avskyr personligen sådana mobilnummer som i princip är omöjliga att komma ihåg.

Ska kanske tillägga att jag själv inte använder sk "smartphones" utan gamla 2G GSM mobiler av säkerhetsskäl. Dvs jag har inga mobiler som kan "hackas". Och självklart har jag varken Messenger, Facebook, TipTok, Twitter, Instagram och någon annan skitsajts inloggningsuppgifter på mina datorer. :down:
Vad gör du med dina telefoner (varför behöver man en handfull telefoner in the first place.. ) när 2g nätet släckts ner i sin helhet?
 
Jo, att det med stor sannolikhet är något "suspekt" förstår jag också. Du skriver "virus" men jag antar du syftar på klickbara länkar som skickar den ovetande besökaren till ett sida som automatiskt startar nedladdning och installation av en självinstallerande .EXE fil.

Att FB stänger ner användare som ovetande klickar på dessa länkar eller svarar på dessa mail visar ju bara vilket lågvattenmärke FB representerar. :(

Samma typ av skojare på Internet, skickar även vanliga brev till folk t.ex. "Du har ett stort arv utomlands som väntar, för att få ut det så betala en liten summa till..." osv. Det är tyvärr alltid några som går på det.

Vad är det du tror ska hända om du skulle ha en smart phone?
 

Liknande trådar

Tjatter Ok visste inte riktigt hur trådrubriken skulle lyda men jag har en killa/man/gubbe eller vad det nu kan vara som kontakatat mig och vill...
Svar
17
· Visningar
1 838
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Relationer En småjobbig situation, eller rätt jobbig... En person kontaktade mig via fb och blev rätt påstridig. Ville ringa mig, ville prata...
Svar
18
· Visningar
2 208
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp