Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Trocadero_lover

Trådstartare
Får jag köra nedan ekipage?

Dragbil - Volvo V70 som har total släppvagnsvikt på 1800 kg
Släp - Boggiesläp med totaltvikt på 1900 kg (tjänstevikt 820 kg, max lastvikt 1170 kg).
Om jag lastar max 980 kg så får jag väl dra ovan kombination?

(Lastar jag över så kan väl ekipaget räknas som trafikfarlig antar jag...)

Har BE-körkort.
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Nej det är alltid släpets totalvikt som räknas! Du kan aldrig komma ifrån att det, i det här fallet är 1900kg - oavsett om du kör det tomt eller ej. Den kombinationen du beskriver blir olovlig körning och kan leda till att du blir av med körkortet.

Om du däremot kör det med en bil som faktiskt får dra det, och lastar mer än de tillåtna 1170kg så blir det "bara" överlast och böter om du blir påkommen.
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Jag tror att du missade att TS har BE-kort och att det då är bruttovikten som räknas.

Till TS
Med de uppgifter som du har presenterat här ser det ut som att du kan köra med den kombinationen om du inte lastar släpet till max utan enbart lastar i 980kg som du själv sa.

Tänk på att alla släp inte alltid väger samma som står på pappret i verkligeheten.
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Eftersom du har BE-kort är det bruttovikten som räknas, alltså OK att dra oavsett totalvikt. Så länge tjänstevikt och aktuell last inte överstiger vad bilen får dra.

Men som Skaune skriver, det gäller att ha koll på vad släpet verkligen väger.
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Jaa jag tänkte väl det att de var bruttovikten som räknas.
Nu verkar det i detta fall vara väldigt tight med vikten, ska köra åt en kompis och jag har inte lust & riskera körkort & böter för några kg... Får kolla om hon har en annan bil eller liknande.
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Jag antar att kompisen vill ha med två hästar i släpet? Går det inte att ni kör ett ekipage var istället?
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Nej det är alltid släpets totalvikt som räknas! Du kan aldrig komma ifrån att det, i det här fallet är 1900kg - oavsett om du kör det tomt eller ej. Den kombinationen du beskriver blir olovlig körning och kan leda till att du blir av med körkortet.

Om du däremot kör det med en bil som faktiskt får dra det, och lastar mer än de tillåtna 1170kg så blir det "bara" överlast och böter om du blir påkommen.

Fel, bruttovikten gäller om man har BE-behörighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

Jaa tanken var att vi skulle fått med båda hästarna i samma släp och att jag skulle kört för de blir smidigare än & köra två ekipage.
Men vi får se hur det blir! Om det blir 2 ekipage eller 1 större bil...
 
Sv: Får jag dra detta ekipage på BE-kort?

På pappret tappar ni bara hundra kilo, så frågan är om det verkligen är så att släpet kan ta den last ni vill ha mer er? 100 kg är ungefär den lägsta diff de mätt upp när de provvägt olika släpmärken för att kolla tjänstevikten, så det är inte alls omöjligt att det är betydigt mer tjänstevikt än vad som står - alltså kanske det inte alls fungerar även om ni byter bil (för det är släpets lastvikt som begränsar).

Nu vet jag inte vad ni har för hästar och summa lastvikt, men vi har högre lastvikt på vårt släp, och det är med ett nödrop vi fick med oss våra kontrollvägda hästar (ett halvblod och ett fullblod).
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 822
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
5 066
Senast: _Taggis_
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 054
Senast: lil-sis
·
Utrustning Är det någon som vet hur de nya reglerna ligger till. Jag har försökt läsa mig till hur det faktiskt är på V V. Men blir tusan inte...
2
Svar
23
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp