Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

T

Tumlarunt

Så här står det på reg.beviset:

Vikter

*Tjänstevikt, kg 1260

*Maxlast, kg 360

*Totalvikt, kg 1620

*Skattevikt, kg 1260

*Högsta samman-
lagda bruttovikt
för bil & släp, kg 2815


Frågan är om jag får dra ett släp på 1200 kg (eller 1300 kanske det är) med den här bilen? :confused: :confused:
Jag har endast b-behörighet :(
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Du får nog dra ett släp med max totalvikt 1260 kg om jag inte minns fel. Står det inte någonstans "bilen får med B-kort max dra...." som det står på mitt reg. bevis?
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Oj, ja det gör det visst... :o

"Högsta tillåtna totalvikt på släpet för b-körkort, kg 1260"

Jag kanske ska läsa ända ner på papperet innan jag drabbas av panik nästa gång...:idea:
Tack så mycket för hjälpen! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Tumlarunt skrev:
Oj, ja det gör det visst... :o

"Högsta tillåtna totalvikt på släpet för b-körkort, kg 1260"

Jag kanske ska läsa ända ner på papperet innan jag drabbas av panik nästa gång...:idea:
Tack så mycket för hjälpen! :bow: :bow: :bow:

Glöm inte att den vikten är med hästen och allt som nu ska in i transporten. Så du inte kopplar på ett släp på 1260kg sen lastar en häst på 500kg och ett sadelskåp på 50kg.

Men det är mkt sällan som polisen har vågar med sig och det brukar vara väldigt snälla mot hästfolk till skillnad mot om du kommer med en biltrailer.
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Fast om det står "totalvikt" 1260 kg på släpet så är det med lastvikt inräknat. Då får man bara vara noga med att hästen + det man stoppar i vagnen inte överstiger den viktsumman som står angiven som lastvikt.
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Många som inte vet att det är mer än transporten som räknas.
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Tja, fast det är ytterst få hästtransporter som är så tunga så att de har 1260 kg som tjänstevikt.
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

pmm skrev:
Men det är mkt sällan som polisen har vågar med sig och det brukar vara väldigt snälla mot hästfolk till skillnad mot om du kommer med en biltrailer.

Det beror lite på vart och utav vilken polis du blir stoppad.
Är det trafikpolisen som är ute och har kontroll så kan det mycket väl vara med poliser från "tunga gruppen" och dom kan göra istort sett fullständiga besiktningar ute vid vägen INKL. Vägning av ekipage.
En Fd. kollega´s till mig, hans sambo som har häst blev stoppad utanför uppsala för några år sedan och fick inte åka därifrån pga. att ekipaget var "för tungt" dvs krävde BE-behörighet.
Sen fick hon ett fint inbetalningskort med sig hem. Hon var iaf glad över att slippa åtal för olovlig körning.
Det du riskerar mest är ändå överlast, men det är väl ingenting!!!
Det kostar bara 2000:-

http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&pageversion=1.html&articleid=86600

http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&pageversion=1.html&articleid=63068

Polisen har i mitt tycke iaf börjat ha hårdare kontroller på personbilar med släp. Det är inte ovanligt att när man blir invinkad med sin lastbil att det kan stå någon eller några personbilar med släp där det alltför ofta är brister.
Tänk på alla som kör med hyrsläp där nästan varenda lampa är trasig och lasten nästan är obefintligt säkrad.

Men det är inte jag som ska köra ekipaget utan allt är upp till den rattvridaren.

// Yrkeschauffören
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Men är inte hästen inräknad i de 1260 kilona som släpet väger? :confused: :confused:

Det handlar om ett hyrsläp, ett 2-axlat Boj (om det säger er nånting)
Jag pratade med uthyraren och berättade att jag har b-kort och ska köra 1 häst, varpå han svarade att då ska jag ta en av de "små" men att jag för säkerhets skull ska kolla på reg.beviset vad bilen får dra.
Han sa visserligen inte att det väger 1200 men "de flesta" en-hästars brukar väl göra det? Inklusive häst? :crazy:
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Det du riskerar mest är ändå överlast, men det är väl ingenting!!!
Det kostar bara 2000:-

2000 kr är mer än jag är villig att riskera i onödan, det är mer än själva resan totalt.

Menar du att man riskerar överlast även om bilen får dra 1260 och man drar ett släp på 1200-1250 (vad det nu väger)?
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Tumlarunt skrev:
Men är inte hästen inräknad i de 1260 kilona som släpet väger? :confused: :confused:

Det handlar om ett hyrsläp, ett 2-axlat Boj (om det säger er nånting)
Jag pratade med uthyraren och berättade att jag har b-kort och ska köra 1 häst, varpå han svarade att då ska jag ta en av de "små" men att jag för säkerhets skull ska kolla på reg.beviset vad bilen får dra.
Han sa visserligen inte att det väger 1200 men "de flesta" en-hästars brukar väl göra det? Inklusive häst? :crazy:
Jo, det som bilen får dra på B-kort, i ditt fall 1260 kg, innebär att släpet inte får ha en totalvikt på reg.beviset och i verkligheten som överskrider det. Gör den det kan du få böter för överlast och i värsta fall åka dit för olovlig körning. Totalvikt för släp = släpets vikt (dvs dess tjänstevikt)+lastvikten (dvs hur mycket du max får lasta i släpet).

Om det är ett boggiesläp (=2-axlat) med en totalvikt på högst 1260 kg på reg.beviset misstänker jag att du inte får lasta särskilt mycket i det. Nyare Boj-boggie brukar ha en tjänstevikt på ca 750 kg. Om det är så med släpet du har tänkt hyra så får hästen alltså inte väga mer än 1260-750=510 kg. Har du en ponny eller en liten spinkig stor häst klarar du det, men t ex ett halvblod på ca 165 cm väger ofta minst 600 kg.
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Hej!
Det är högsta tillåtna vikt som tyvärr räknas dvs 2.815 kg dra av totalvikt för bilen 1620 kg och du får dra 1195 kg

Om jag räknat rätt...
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

om det står att hon får dra 1260 på b-kort så är det den vikten som gäller, har jag för mig...
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Helt rätt!!
Det är 1260 kg som gäller. det är släpets totalvikt med last, själva släpet i sig brukar inte vara så tungt, utan det är räknat på lastat släp, i mitt fall får jag lasta 780 kg i transporten. Det många inte tänker på är dock att man inte får köra två fullstora hästar i normalsläpen, då måste man i allmänhet upp på boogiesläp med högre totalvikt och ofta är det då E-körkort som gäller (fast inte så länge till:) ).
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

ridtravare skrev:
Hej!
Det är högsta tillåtna vikt som tyvärr räknas dvs 2.815 kg dra av totalvikt för bilen 1620 kg och du får dra 1195 kg

Om jag räknat rätt...
*Raderar* Jag läste inte ordentligt...
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Till alla:

Tack för era svar! :bow: :bow:
Det är ett hbl av lite grövre modell, ca 163 cm.
Misstänker att hon väger mer än 510 kg...jag ska kolla upp exakt vad det är för tjänstvikt på boggiesläpet, i värsta fall får jag se efter om jag kan hyra ett en-axlat som väger mindre.
Tack för all hjälp! :banana:
 
Sv: Får jag dra hästsläp med bilen? Snälla hjälp..

Nej, bilens tågvikt bestämmer alltså max vad bil+maxlast + släp får väga tillsammans altså den får i detta fall ej överstiga 2815 kg...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 001
Senast: Bison
·
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Centaur
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MrsPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp