Får jag volontärarbeta när jag är sjukskriven?

Bapelsin

Trådstartare
Jag har varit sjukskriven i några år och det är ärligt talat osäkert om jag kommer kunna arbeta igen. Jag har gjort en runda med pre-rehabilitering men det tog mer än det gav.

Nu har jag sett att en organisation som arbetar med något jag brinner för, och där jag skulle vara en tillgång med tanke på min bakgrund, söker volontärarbetare. Det rör sig om 2x2 timmar i månaden, hemifrån. Alltså ingen jättestor ansträngning. Pre-rehabiliteringen var 3x3 timmar i veckan.

Är det någon som vet om det är okej att lägga den tiden när man är sjukskriven?
Jag vill helst inte ringa min handläggare ”i onödan”.
 
Jag har varit sjukskriven i några år och det är ärligt talat osäkert om jag kommer kunna arbeta igen. Jag har gjort en runda med pre-rehabilitering men det tog mer än det gav.

Nu har jag sett att en organisation som arbetar med något jag brinner för, och där jag skulle vara en tillgång med tanke på min bakgrund, söker volontärarbetare. Det rör sig om 2x2 timmar i månaden, hemifrån. Alltså ingen jättestor ansträngning. Pre-rehabiliteringen var 3x3 timmar i veckan.

Är det någon som vet om det är okej att lägga den tiden när man är sjukskriven?
Jag vill helst inte ringa min handläggare ”i onödan”.

Är du under 30år så kan du ha sådana aktiviteter om du frågar som rehabilitering, är man över 30år så är de betydligt hårdare....
 
Det beror lite på vad det står i sjukintyget.

I mitt intyg står att jag uppmanas att vara socialt och fysiskt aktiv för att inte försämra mitt mående (fysisk sjukdom).
Jag antar att ett par timmars volontärarbete skulle räknas in i sådan aktivietet.
 
Jag har varit sjukskriven i några år och det är ärligt talat osäkert om jag kommer kunna arbeta igen. Jag har gjort en runda med pre-rehabilitering men det tog mer än det gav.

Nu har jag sett att en organisation som arbetar med något jag brinner för, och där jag skulle vara en tillgång med tanke på min bakgrund, söker volontärarbetare. Det rör sig om 2x2 timmar i månaden, hemifrån. Alltså ingen jättestor ansträngning. Pre-rehabiliteringen var 3x3 timmar i veckan.

Är det någon som vet om det är okej att lägga den tiden när man är sjukskriven?
Jag vill helst inte ringa min handläggare ”i onödan”.
Det beror väl väldigt mycket på vad du är sjukskriven för kan jag tänka mig, meningen är väl ändå att du ska komma tillbaka till arbete antar jag. Det borde dom vara positiva till.
 
Jag har varit sjukskriven i några år och det är ärligt talat osäkert om jag kommer kunna arbeta igen. Jag har gjort en runda med pre-rehabilitering men det tog mer än det gav.

Nu har jag sett att en organisation som arbetar med något jag brinner för, och där jag skulle vara en tillgång med tanke på min bakgrund, söker volontärarbetare. Det rör sig om 2x2 timmar i månaden, hemifrån. Alltså ingen jättestor ansträngning. Pre-rehabiliteringen var 3x3 timmar i veckan.

Är det någon som vet om det är okej att lägga den tiden när man är sjukskriven?
Jag vill helst inte ringa min handläggare ”i onödan”.
Du ska helt klart ha ett möte med din handläggare. Detta kan ses som rehab för dig och en chans att komma tillbaka.
 
Jag tog mod till mig och ringde min handläggare. Efter att hon överlagt med en kollega fick jag till svar att jag får göra det men då måste jag anmäla de tiderna så att jag får mindre sjukpenning de dagarna. Och det går ju inte, är man volontär får man ju inga pengar och sjukpenningen är löjligt låg redan från början. Så jag meddelade att jag släpper den idén, vilket hon förstod. Det skulle helt enkelt kosta mer än det skulle smaka. Tråkigt!
 
Som sjukskriven kan det vara svårt. Med sjukersättning får man jobba 5 h i veckan, avlönat eller ideellt. Det ska så klart anmälas till FK men du får behålla hela sjukersättningen.
 
Det är ju precis tvärt emot vad min handläggare sa. Jag avskyr FK så mycket, hur kan en myndighet få vara så godtycklig? 🤦‍♀️

Har du sjukpenning eller sjukersättning? Om du har sjukersättning hur länge har du haft det? Tror det måste gått typ 2 år innan man får jobba 5 h/veckan.
Screenshot_20210803_155745_com.android.chrome.jpg
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 324
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 711
Senast: moster
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 664
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp