Bukefalos 28 år!

Får kanske avliva katten imorgon..

V

vendelay

Han är 16 år, har haft honom sen jag var tre år, och senaste året har han fort blivit gammal.. Problem med levern och njurarna sa veterinären och vi gav honom specialmat som verkligen gjorde skillnad. Han var fortfarande pigg några dagar sen, men nu verkar det gå neråt igen, hans bakben följer inte riktigt med längre, och igår hoppade grannens katt på honom, och efter det var han helt slut och orkade knappt resa sig. Idag var han pigg igen, men hur länge håller det?
Det vore nog för hans bästa att han får somna in,
men hur säger men hej då till en livskamrat? Jag kommer inte ens ihåg ett liv utan min vän :(
Imorgon har vi tid till veterinären, ska se vad dom säger.. Någon som har erfarenhet om man kan få ta med katten hem och avliva hemma istället? Har distriktsveterinär här men vet inte om dom kör hem för att göra det :(

tack för att ni lyssnar,
hoppas på råd
Anna
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Jag förstår hur du känner...har själv en 19årig katt som har haft njursvikt i tre år och också har dålig balans i bakdelen.
Min katt har fått några infektioner under åren som har gjort att han blev hängig och inte ville äta sin njurmat
men han fick antibiotika/penicillin och blev bra.
Men det beror ju också på hur dåliga njurarna är.

Ang avliva hemma...ring imorron bitti och fråga.Många veterinärer gör det nu för tiden.

När jag avlivade min Sotis så kom distriktveterinären hem och gjorde det.Och allt gick mycket lugnt och stilla.
Ingen stress som det kan bli på en klinik..
Och så kommer jag och göra med 19åringen för det var åtminstone för mig mycket lugnare än att åka till kliniken.
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Tack för ditt svar Shattis! Var skönt att läsa =)
Hoppas verkligen att vi kan få behålla honom ett tag till, samtidigt vet jag inte om det är någon mening eftersom han kommer bli sämre igen.
Är det själviskt att ge det en chans till? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Fick avliva min älskade Fia i våras, det var hemskt. Hon var så dålig, låt det inte gå för långt.
Det är jättesvårt, jag fick 7,5 år med min älskade svarta katt. Jag hade räknat med minst 18 :cry:
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

förstår dig..
hade min katt i 19 år innan vi fick ta bort han pga starr.(mamma fick han sommaren innan jag föddes)
det var ett av cde värsta sakerna jag har varit med om även så visste jag att det var för hans eget bästa.....
vi åkte till ataionen o gjorde det de var underbara fick håll honom i knä mest han somnade in o allt var lugnt...
hoppas att du får göra det hemma om du vill det....

kram
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

vendelay skrev:
Är det själviskt att ge det en chans till? :confused:[/QUOTE89]

Om katten har livsgnistan kvar och veterinären säger att det är OK så är det INTE själviskt tycker jag....
men det viktigaste är att höra vad veterinären säger imorron.
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

tackar för svaren allihopa!

Pratade med min syster om det också,
hon sa att så länge katten inte förlorar sin självrespekt är det okej, för vad är en katt utan självrespekt? Det är ju det som gör dom till vad dom är.
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Tänk på att det går VÄLDIGT fort på slutet. Det kan ta några dagar bara. Min var som vanligt på lördagskvällen och apatisk på söndagen.
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

I mina öron låter det själviskt att vänta. Och självrespekt är en mänsklig uppfinning, inget att överföra på katten.

Gör din älskade vän en sista tjänst, det förtjänar han. Även om det är fruktansvärt sorgligt för dig.
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Jag vet hur det är och känner med dig...
Vi förlorade vår ena katt för en månad sedan och det var det värsta jag någonsin har varit med om. Eftersom vi inte har några egna barn så blir ju djuren som ens barn.
Vår katt hade visat att han hade det tungt att andas till och från under ca en vecka men det verkade inte vara några större problem utan det var bara jobbigt när han busade som värst.
Beställde tid på ultuna direkt för en undersökning och jag hade aldrig kunnat tro att det var så illa.
Efter två dagars undersökningar och provtagningar så kom dom fram till att ena hans lunga hade kollapsat, helt eller delvis.
Det kunde ev gå att operera men vet sa att hon inte rek det pga att det var en väldigt stor op och svår eftervård.
Vi ville ta hem honom någon dag och avliva hemma men vet sa att han inte kunde andas själv så vi beslöt att låta honom somna in...
Han blev väldigt mycket sämre på bara några timmar.
Efter den sista röntgen så var han så slut så han kröp fram till mig, han orkade inte gå...
Vi åkte inte in och var med under avlivningen, hade aldrig klarat av det och så ville jag inte att han skulle se oss så ledsna och upprörda som sista minne...
Jag fattar inte att han inte finns längre, tycker jag hör honom när han hoppar ner från sängen...
Skulle kunna göra vad som helst för att få honom tillbaka...
Han blev bara 9 år...
:cry:
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Tror att vi missförstod varandra Mandalaki, min syster tog bara ett mänskligt 'drag' och jämförde med kattens sätt. =)

Veterinären avlivade ej katten idag, jag var ej med på där så vet ej vad veterinären sade. Samtidigt som jag är glad över att ha honom en dag till väntar jag med oro på att han ska komma hem och se hur han mår.
Ingen avlivning hos hemska veterinären ska det i alla fall INTE bli, han avskyr att vara där och blir bara stressad.
 
Sv: Får kanske avliva katten imorgon..

Hej du kära vän.
jag är i nästan samma situation som dig.. Bara att jag va inne med min 13 årig hona för lite mer än en vecka sen och det enda dom hittade var inflamation i svansen o hon fick tabletter. Men hennes vän dog för en månad sen snart. tror det satt djupa spår. hon är jättesmal. är vinglig bak ser sorgsen ut... har en stor knöl på ryggen som dock inte va cancer..
men hon ska få avsluta sitt liv nu..För hon kommer bara bli sämre och sämre och hon mår inte bra.. Avlivat två katter innan i år.. den ena 14 årig honkatt. cancer i hela kroppen o förstorade organ. blev dålig på en helg..
hankatt ca 10 år.. njurkapaciteten va när jag kom in 5 % dom tog prover o medans jag väntade på dom låg han abra o ryckte. så han fick somna in..

Det är svårt att säga hej då.. men jag tror det är vad dom vill. få somna in. slippa krämpor när dom blir gamla. det är ju vad vi vill. eller hur?

ang att avliva hemma. Vi avliva honkatten hemma.. för ajg var emot att hon skulle få somna in på djursjukhuset där hon hatade att vara. våran hästvetrinär kom ut och gav henne spruta.. så hon fick somna.

hankatten fick somna på djursjukhuset. men det var jättefint. han älskade åka bil o fick åka sin sista runda.. men dom va så jättegulliga.. jobba va väl att köra hem när det inte va någon kisse med hem.. men man klarar mer än vad man tror.

man får tänka på katten och vara egoistisk o tycka synd om sig själv efteråt..

Cleo våran sista katt. 13 år gammal o dotter till honan vi avlivade i januari är det nu som är dålig. hon ska få somna in på djursjukhuset. hon tycker inte om att vara där men tror samtidigt det är skönt för henne att få somna där för dom har gjort det så många gånger o alla tjejjerna där e så lugna o goa.. sen tror jag samtidigt faktiskt det är lite billigare. jag vet inte. men det kvittar. bara dom slipper lida..

Hoppas det löser sig till det bästa för frmaför allt din katt men även för dig. :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp