Får man betalt för dressyrfölen?

Karoliten

Trådstartare
Jag vill gärna ta fram en dressyrhäst till mig själv. Planen var att betäcka mitt fullblodssto en sista gång men istället behöver hon tas bort.
Nu istället är min plan att införskaffa ett sto med meriter helst msv och betäcka. Men om avk blir en hingst vill jag inte behålla utan sälja. Vill bara ha ett sto. Min drömkandidat att betäcka med är Sibelius.
Nu till min fråga: om jag får ett hingstföl går det att sälja för ett bra pris?Tycker fölen som ligger ute har fin prisbild men blir de verkligen sålda för de pengarna? Vad är er erfarenhet ?
 
Där jag bor verkar marknaden för föl vara stark. Om det sedan är en "lokal" företeelse (som alltså är utanför Sverige) som delvis grundar sig i en stark tradition av fölauktioner vet jag inte. Men i det stora hela verkar folk ha rejält mycket mer omsättning på sina föl än de som vill sälja ett och två-åringar.
 
Betydligt bättre marknad för dressyrföl än hoppföl. Tror att Sibelius är en bra hingst att välja även om ex många Helgstrandhingstar som är "fräsiga" kanske ger mer lättsålt.
 
Min erfarenhet är man får betalt efter värde.. dvs
Jag vill gärna ta fram en dressyrhäst till mig själv. Planen var att betäcka mitt fullblodssto en sista gång men istället behöver hon tas bort.
Nu istället är min plan att införskaffa ett sto med meriter helst msv och betäcka. Men om avk blir en hingst vill jag inte behålla utan sälja. Vill bara ha ett sto. Min drömkandidat att betäcka med är Sibelius.
Nu till min fråga: om jag får ett hingstföl går det att sälja för ett bra pris?Tycker fölen som ligger ute har fin prisbild men blir de verkligen sålda för de pengarna? Vad är er erfarenhet ?

Jag resonerar som så att allt går att sälja till rätt pris. Frågan är vad du tycker är ett bra pris? Jag har inte fött upp dressystammade föl men köpt en del dressyrföl och jag tycker det ofta är så att det "ska" vara ett riktigt bra sto och gärna med det senaste och hetaste på marknaden som pappa för att det ska bli bra betalt (för mig är det sexsiffrigt).
Sibelius i sig är ingen hingst som intresserar mig personligen men jag har många dressyrvänner som gillar honom massor så jag tror absolut att du skulle kunna få fölet sålt men sen är frågan till vilket pris om man förutsätter att fölungen är korrekt osvosv.
 
Jag vill gärna ta fram en dressyrhäst till mig själv. Planen var att betäcka mitt fullblodssto en sista gång men istället behöver hon tas bort.
Nu istället är min plan att införskaffa ett sto med meriter helst msv och betäcka. Men om avk blir en hingst vill jag inte behålla utan sälja. Vill bara ha ett sto. Min drömkandidat att betäcka med är Sibelius.
Nu till min fråga: om jag får ett hingstföl går det att sälja för ett bra pris?Tycker fölen som ligger ute har fin prisbild men blir de verkligen sålda för de pengarna? Vad är er erfarenhet ?

Det är som alltid, pris efter kvalitet. De fina är det stort intresse för och de normalfina (framför allt de som inte travar flott nog, alla är besatta av trav) vill folk ha för mindre än tillverkningskostnaden. Men jag har upplevt att det finns en marknad, ja.
 
Om man säger såhär;
Bra hästar säljs alltid och de säljer sig själv

Om man sedan vill öka oddsen så rekommenderar jag att man väljer en hingst som säljer. Vissa hingstar säljer avkommor som vuxna och vissa säljer som föl.
Med det menar jag att vissa lämnar gång som är tilltalande för ögat och är naturlig flashig. Medans andra får växa fram med åldern. Så önskar du sälja som föl; välj en hingst som producerar bra säljföl - önskar du sälja som 3 åring; ja då spelar det mindre roll
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp