Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

R

Rigoletto

Hade en liten diskussion med min jobbarkompis ang. att ha lös hund under sommarperioden.
Jag tror att man får ha hunden lös men under uppsikt, alltså ska hunden vara väldigt nära mej hela tiden.
Min jobbarkompis säger att hunden inte får vara lös alls utan måste vara kopplad fram till 15:de augusti.
Vilket är rätt?
 
Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

Du ska ha hunden under sån uppsikt som om den vore kopplad.
Det är lite luddigt skrivet faktiskt, men det viktigaste är att hunden inte ska störa viltet.
 
Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

det tolkas väldigt olika också...

Min ena granne anser inte att mina hundar får gå lösa på min egen gård under denna period...:mad: :crazy: trots att de inte rymmar och är ute och käkar rådjurskid på nätterna(vilket han är rädd för att de ska göra...) Jag har hundarna inomhus om nätterna såklart :crazy: :(
Han påstår att jag inte är laglydig nog...

Men hans står i hundgård året runt och tas ut 4-5 dagar under jaktsäsongen...

Undrar vem som har mest laglydighet och human hundsyn egentligen...:devil:
 
Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

1 mars - 20 augusti är den tid som gäller som förbudstid i hela Sverige, vilket naturligtvis är taget efter sydsvenska mått.
Där jag bor är det 1 meter snö och kallt 1 mars...
Under denna tid ska du ha hunden under sådan kontroll att den inte kan störa vilt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 489
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 864
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Fetaost
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp