Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

R

Rigoletto

Hade en liten diskussion med min jobbarkompis ang. att ha lös hund under sommarperioden.
Jag tror att man får ha hunden lös men under uppsikt, alltså ska hunden vara väldigt nära mej hela tiden.
Min jobbarkompis säger att hunden inte får vara lös alls utan måste vara kopplad fram till 15:de augusti.
Vilket är rätt?
 
Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

Du ska ha hunden under sån uppsikt som om den vore kopplad.
Det är lite luddigt skrivet faktiskt, men det viktigaste är att hunden inte ska störa viltet.
 
Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

det tolkas väldigt olika också...

Min ena granne anser inte att mina hundar får gå lösa på min egen gård under denna period...:mad: :crazy: trots att de inte rymmar och är ute och käkar rådjurskid på nätterna(vilket han är rädd för att de ska göra...) Jag har hundarna inomhus om nätterna såklart :crazy: :(
Han påstår att jag inte är laglydig nog...

Men hans står i hundgård året runt och tas ut 4-5 dagar under jaktsäsongen...

Undrar vem som har mest laglydighet och human hundsyn egentligen...:devil:
 
Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

1 mars - 20 augusti är den tid som gäller som förbudstid i hela Sverige, vilket naturligtvis är taget efter sydsvenska mått.
Där jag bor är det 1 meter snö och kallt 1 mars...
Under denna tid ska du ha hunden under sådan kontroll att den inte kan störa vilt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 737
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp