får man filma mig och lägga ut på nätet?

tanten

Trådstartare
Kort fråga. Jag är inte uppdaterad på nuvarande regler.

Får man filma någon och lägga ut på internet utan tillstånd från personen? Det skedde inne på privat mark om det gör någon skillnad.
 
Korta svaret är ja.

Sen finns ju undantagsfall som när någon hämndpublicerar sexfilmer på partner/fd partner utan tillstånd, för då hamnar det ju under annan rubrik än om du i normala sammanhang hamnar på film/bild, så att säga.
 
Mitt juridiska tänkande är delvis avstängt pga helg och olidlig värme i kombination, men Lawlines svar är skrivet före den numera ikraftträdda GDPR som också kan orsaka en del huvudbry och komplikationer i ett sådant fall.

Jag är som sagt för avslagen för att göra en total analys som mynnar ut i ja eller nej eller helt korrekt beskriver var skiljelinjerna går, men har med visst intresse läst en sammanställning i Kamera och bild angående ämnet som bifogas.

https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/gdpr-s-p-verkas-fotografer-av-den-nya-lagen
 
Mitt juridiska tänkande är delvis avstängt pga helg och olidlig värme i kombination, men Lawlines svar är skrivet före den numera ikraftträdda GDPR som också kan orsaka en del huvudbry och komplikationer i ett sådant fall.

Nja, det håller jag inte med om.

"GDPR gäller inte för privatpersoner, i det som de gör i sin privata verksamhet. Det är den tydliga skiljelinjen "

Enligt sidan du länkade till.
 
Nja igen, lite längre ner framgår det att också en fotograferande privatperson kan hamna inom GDPRs regelverk, om publicering sker utanför "den privata sfären". Och här var ju syftet att lägga ut filmen på internet. Då får det prövas om något av de angivna undantagen är uppfyllda (konstnärligt syfte, webbsida med utgivningsbevis etc).
 
Nja igen, lite längre ner framgår det att också en privatperson kan hamna inom GDPRs regelverk, om publicering sker utanför "den privata sfären". Och här var ju syftet att lägga ut filmen på internet. Då får det prövas om något av de angivna undantagen är uppfyllda (konstnärligt syfte, webbsida med utgivningsbevis etc).
I det här fallet är det en aktivistgrupp, i en illegal aktion, som filmade mig inne på en tomt. Så i strikt mening ingen privatperson.Filmen ligger på deras sida på nätet.
Det är inte filmen i sig som kränker utan sammanhanget med de andra filmerna tagna samtidigt som är kränkande.
De sände live. Så absolut uppsåt att sprida.
 
Tror du att de har ett utgivningsbevis för sin webbsida? Det ska gå att få den uppgiften någonstans ifrån men jag hänvisar igen till min hjärntröghet kombinerat med att jag bara har ställt den frågan i tjänsten någon enstaka gång. Borde vara PRV eller Myndigheten för Press, radio och tv (det är där man ansöker).
 
Kort fråga. Jag är inte uppdaterad på nuvarande regler.

Får man filma någon och lägga ut på internet utan tillstånd från personen? Det skedde inne på privat mark om det gör någon skillnad.

Ja, om personen som filmar och lägger ut är privatperson är det ok. Det är även ok om det är en journalist som gör det med journalistiskt syfte och för en publikation med utgivningsbevis och ansvarig utgivare.
 
Jamen det är ju den "goda" sidan, vänsteraktivister. Det är ju inte den "onda" sidan, högeraktivister.
:confused:
 
I det här fallet är det en aktivistgrupp, i en illegal aktion, som filmade mig inne på en tomt. Så i strikt mening ingen privatperson.Filmen ligger på deras sida på nätet.
Det är inte filmen i sig som kränker utan sammanhanget med de andra filmerna tagna samtidigt som är kränkande.
De sände live. Så absolut uppsåt att sprida.
Får man fråga vad du gjorde?
 
Ja, om personen som filmar och lägger ut är privatperson är det ok. Det är även ok om det är en journalist som gör det med journalistiskt syfte och för en publikation med utgivningsbevis och ansvarig utgivare.
Nej, du har missuppfattat. Undantaget i GDPR gäller inte privatpersoner generellt, utan enbart den personuppgiftbehandling som privatpersoner gör *inom den helt privata sfären*. Och utifrån TS beskrivning går det sannolikt att ifrågasätta här.
Eventuellt kan det journalistiska undantaget vara applicerbart men fan tro’t.

I övrigt - det som @Lillgrådis skriver.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 582
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 468
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 326
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp