Får man frågasätta vetrinären?

G

Gulliver

Min hund är sjuk! blod i urinen, han har haft lunginflammation, ganska så onödigt egentligen!
för han fick en toncillinflamation och 41 graders feber! med fullt med vitt skum i halsen! varav vet som inte undersökte honom sa att det bara var ett virus, kostade mig 500kronor, sedan får hunden en kraftig lunginflammation som kostat åtskilla tusenlappar, alltså en följdsjukdom till toncillinflammationen, varav toncillerna bortoperas!
Nu är det så att luftvägarna har spökat en del.Och jag har fått medicin mot noskvalster.jag brukar kolla min hunds urin själv för att slippa gå i onödan, och jag tyckte att hunden har varit lite slö, men inte kunnat peka på vad det var! så jag lämnar in ett urinprov som visar blod, och jag ville gärna ha en odling på det! Nu är det så här: att man kan inte lämna in urinprov utan att hunden ska sövas och så
ska man gå in genom bukvägen och ta ett urinprov!
Han fick också en jätte stark antibiotika som han blev jättekonstig av väldigt andfådd. Så jag ringde och frågade om Varför kan man inte lämna in ett urinprov på vanligt sätt d.vs ett kärl som är väldiskat
inga rester från diskmedledt som man sedan kokar hett vatten över för att på så sätt veta att det är sterilt, så man får sin odling!(Det gick nämligen att lämna in ett urinprov utan odling! )och att hunden slipper sövas i onödan!( De hade tankat honom med vatten för att ta det här provet!) Hunden var jättegroggig
dessutom hittades inga bakterier i odlingsprovet,men det kostade mig 400 kr,(och han fick en hormonspruta, för prostata förstoring också!) kanske bortspolade bakterier genom att han tankades med vatten, det förstår jag mig inte på som sakt var, Kanske någon av Er gör! så jag frågade om det! och ville ha en annan antibiotika, Varav jag ska dra åt ( SVORDOM) men jag fick ny antibiotika, som han heller inte tål, hans feber går ner men han är andfådd av den, så jag slutade med medicinen men då får han feber !SÅ JAG SÄGER SITTER KANSKE INFEKTIONEN I LUFTVÄGARNA, MEN JAG TÖRS VÄL INTE FRÅGA! Så jag fick lära mig säg tack tack och betala! men frågasätt inget jag måste ändå prata med någon vetrinär eftersom han är andfådd och har feber, och han ska kanske ha en antibiotika mot infektion i luftvägarna han har ju haft lunginflammation! Vad har ni för erfarenheter får man frågasätta vetrinären! jag vill veta man är ju orolig för sitt djur :mad:
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Enligt min mening så har du blivit väldigt illa bemött och dessutom så har de inte gjort den undersökning ni krävde.Klart ni kan lämna in urinprov genom eget prov, jag har gjort det utan problem!
Jag hade vänt mig till högre instans gällande den vetkliniken,så ska det inte gå till. :mad:
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

avsluta aldrig aldrig en antibiotikakur i förväg! ev seglivade bakterier som lever kvar kan då föröka sig igen och bilda en ny, mer svårdödad stam. nu menar jag inte att hunden ska få ett läkemedel han inte tål, men då får man byta istället för att bara sluta.

vad det gäller veterinären så hade jag bytt. jobbar han/hon på en klinik så hade jag klagat vidare uppåt, för så där behandlar man inte sina kunder!
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Hej där!!
Såg att din hund har blod i kisset. Jag har en setter på 5 år och han har droppat blod inne på nätterna och har även det när han kissade och jag har kollat upp prostatan och lämnat kisse prov han hade en liten systa i prostatan fylld med blod så det var det blodet kom ifrån detta berodde på att han var översexuell när tikar löper och det blir jobbigt i längden för honom, så de rekomenderade att kastrera honom så jag gjorde det förra onsdagen. Han har aldrig haft feber el mått dåligt mera när han känner tikar han gnäller och är som en damsugare i marken. Han hade lite svullen prostata oxå. Det enda de sa tvätta med jodopax men det hjälpte inte jag trodde min hund var sjuk hade nått allvarligt. Detta har tagit mig 3 år för att få veta vad felet var på min hund jag bytte ifrån min veterinär till ett djursjukhus och de sa direkt vad felet var att det ska ta så långt tid innan man får veta är ju förjävligt rätta sagt, så byt veterinär.
Hoppas det löser sig med din hund..

MVH Jenny!!
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Det där med urinprovet lät märkligt.

Jag var själv in med vår hund till veterinären i förrgår pga blod i urinen, misstänkte själv att det var urinvägsinfektion. Nåväl blodprov togs först (de passade även på att ta lite andra prover pga hennes ålder), sedan fick jag gå en kort sväng med henne ute så att vet. fick ett urinprov och slutligen röntgades hon. Och visst var det urinvägsinfektion när provsvaren kom. Så det blev penicillinkur på tio dagar + två dagar med smärtstillande.

Precis som cillamuffins sa, avsluta aldrig en pencillinkur i förtid utan att ha kontaktat veterinären.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Hm det låter som om du har varit på samma ställe som oss, fast vi hade öronproblem... Om det är en större klinik klaga uppåt, och byt veterinär. Är det en "ensam" veterinär så börja i vilket fall som helst att byta veterinär. Sen går det att anmäla men det är svårt att få några fällande domar.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Gulliver skrev:
Min hund är sjuk! blod i urinen, han har haft lunginflammation, ganska så onödigt egentligen!
för han fick en toncillinflamation och 41 graders feber! med fullt med vitt skum i halsen! varav vet som inte undersökte honom sa att det bara var ett virus, kostade mig 500kronor, sedan får hunden en kraftig lunginflammation som kostat åtskilla tusenlappar, alltså en följdsjukdom till toncillinflammationen, varav toncillerna bortoperas!
Nu är det så att luftvägarna har spökat en del.Och jag har fått medicin mot noskvalster.jag brukar kolla min hunds urin själv för att slippa gå i onödan, och jag tyckte att hunden har varit lite slö, men inte kunnat peka på vad det var! så jag lämnar in ett urinprov som visar blod, och jag ville gärna ha en odling på det! Nu är det så här: att man kan inte lämna in urinprov utan att hunden ska sövas och så
ska man gå in genom bukvägen och ta ett urinprov!
Han fick också en jätte stark antibiotika som han blev jättekonstig av väldigt andfådd. Så jag ringde och frågade om Varför kan man inte lämna in ett urinprov på vanligt sätt d.vs ett kärl som är väldiskat
inga rester från diskmedledt som man sedan kokar hett vatten över för att på så sätt veta att det är sterilt, så man får sin odling!(Det gick nämligen att lämna in ett urinprov utan odling! )och att hunden slipper sövas i onödan!( De hade tankat honom med vatten för att ta det här provet!) Hunden var jättegroggig
dessutom hittades inga bakterier i odlingsprovet,men det kostade mig 400 kr,(och han fick en hormonspruta, för prostata förstoring också!) kanske bortspolade bakterier genom att han tankades med vatten, det förstår jag mig inte på som sakt var, Kanske någon av Er gör! så jag frågade om det! och ville ha en annan antibiotika, Varav jag ska dra åt ( SVORDOM) men jag fick ny antibiotika, som han heller inte tål, hans feber går ner men han är andfådd av den, så jag slutade med medicinen men då får han feber !SÅ JAG SÄGER SITTER KANSKE INFEKTIONEN I LUFTVÄGARNA, MEN JAG TÖRS VÄL INTE FRÅGA! Så jag fick lära mig säg tack tack och betala! men frågasätt inget jag måste ändå prata med någon vetrinär eftersom han är andfådd och har feber, och han ska kanske ha en antibiotika mot infektion i luftvägarna han har ju haft lunginflammation! Vad har ni för erfarenheter får man frågasätta vetrinären! jag vill veta man är ju orolig för sitt djur :mad:


Men usch vad har du får korkad veterinär egentligen. Byt veterinär säger jag bara. Får symptomen låter inte alls bra. Hoppas verkligen din lilla bäbis blir bra snart :)
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Låter väldigt knasigt det där med urinprov, skulle ev. vara om det skulle tas något svampprov el. dyl. från urinröret eller blåsan... men de må ju ha sagts.
På att svara din första fråga =Ja, du kan ifrågasätta vet. hur mycket du vill. Byt om det känns fel.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Ska man göra en odling måste urinen vara steril, dvs tas direkt från blåsan. Och det är nog inte många hundar som som skulle acceptera det i vaket tillstånd... :smirk:

Däremot så kan man ju lämna ett urinprov på vanligt sätt för att kolla blod och bakterier i urinen.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

TACK FÖR ALLA SVAR, DET VÄRMER

Nu ska jag i alla fall åka till djursjukhuset på torsdag,
för jag vågar inte ge min hund antibiotikan för han blir andfådd av den, trodde jag skulle behöva åka akut till vet i onsdag, då hunden inte orkade gå, :cry: jättekonsig symtom, men jag är arg för att vetrinären inte tittade i halsen då han hade toncillinfekton, utan lät det bli en kraftig lunginflammation, då hade det sparat mig en massa tusenlappar, och alla problem som uppstått, de får kolla upp hjärta och lungor, tänk om det gick att få hjälp på ett tidigt stadium då hade min vovve inte behövt fått en massa följdsjukdomar till toncillinfektionen! Tittar man i bland på djursjukhuset på tv, så är dom så gulliga mot alla djur, men verkligheten är inte den samma, men forsätt att skriva synpunkter för jag har
hört att många som råkar illa ut med sina djur och i bland tänker jag vågar jag skaffa djur, när det inte går att få hjälp på tidigt stadium, men som sagt nu får en annan vetrinär ta över....Pratatade med en icahandlare som brukar ta hand om mediciner till människor och djur, för att de inte ska behöva åka så långt för att hämta sina mediciner.Till människor fungerar det alltid men när det gäller djur är det lite si och så sade han! men visst finns det bra vetrinärer också, men jag tycker att allt för ofta att vetrinärer är väldigt nonchalanta och frågasätta vetrinären ställer jag fortfarande frågan om, kul med disskution! :cool:
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Det låter konstigt att vet. inte satte in antibiotika om hd hade 41 graders feber. Hade han så hög feber så bör han varit allmänt påverkad och skulle kanske lagts in för dropp.
Har hunden lunginflammation så påverkas andningen av den och troligtvis inte av antibiotikan.
Veterinärer är som alla andra människor. De flesta uppskatter en dialog med klienten, men så finns det ju rötägg som överallt. Det verkar som om du inte har fått allt tillräckligt förklarat för dig så att det är därför du känner dig frustrerad. Be då att de skriver ner det åt dig.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

På ett av Sveriges större djursjukhus tog de urinprov direkt från blåsan på min vakna hund, just för att kolla urinvägsinfektion. Så det är nog olika från vet till vet.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Jag gissar att det nog är olika från hund till hund... ;) På min lilla skulle det kunna göras i vaket tillstånd, men inte på mammas... :D
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

Rent medicinskt så är jag en total novis och menade heller aldrig att det skulle vara det enda eller bästa sättet. Tänkte mer att det kunde vara ett intressant tillägg i diskussionen, och att det kan vara värt att veta att man kanske inte alltid behöver söva för urinprov direkt från blåsan.
Varför vet valde att göra så vet jag inte riktigt, kanske för att det skulle gå undan, eller för att hon mest gick och småskvätte hela tiden och aldrig kissade ordentligt. Såvitt jag vet var det bara för uvi han kollade.
 
Sv: Får man frågasätta vetrinären?

JA - man får ifrågasätta veterinären - MEN - om det ska leda någonstans så är det bäst att göra det på ett trevligt sätt.

För några år sedan jobade jag som djursjukvårdare på en klinik. Ibland fick man höra de mest konstiga saker från folk som hade varit hos andra veterinärer. Antingen hade djurägarna och veterinären missförstått varandra eller så var något riktigt konstigt som hade hänt - vilket inte alltid var lätt att luska ut. Dessutom kunde man ibland få "försvara" konstiga saker tidigare veterinärer gjort/sagt eller så kunde det vara hopplöst att förklara att den andra veterinären hade fel/djurägaren hade fått något om bakfoten...

Självklart blev vissa kunder missnöjda med vårt jobb(det blev för dyrt/djuret repade sig inte så fort som vi trott från början/fick höra från andra att så kunde man absolut inte göra som vi gjort etc). Det bästa var när dess kunder krävde att få prata med ansvarig veterinär och där kunde reda ut vad som hänt och varför veterinären hade gjort som denne hade gjort utan att skälla ner vederbörande och vara så upprörd att de ej hörde svaret...

Kan dessutom tillägga att om min hund hade haft 41 grader hade jag åkt in med den bums till djursjukhus och lagt in den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 391
Senast: Digbil
·
B
Hundhälsa Skulle vilja ha lite brainstorming kring vad det kan vara för fel på min hund så jag har lite förslag att lägga fram till veterinären...
2
Svar
24
· Visningar
7 384
Senast: Bananas
·
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 968
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp