Får man göra så ?

V

Vaccan

Rider inte där längre ,men ridskolan här har satt sista datum då man ska säja till att man inte vill fortsätta rida inför nästa termin .
I år är det den sista Juni som är sista dagen "ifall intresset svalnar eller man måste flytta" annars åläggs man betala halva terminsvgiften .
Så idiotiskt ,om man får reda på att man ska flytta den 14 Juli då ?
Dessutom betalar man ju inte förens terminen börjar .

Om jag som ridande skulle vilja sluta och dom kommer med ett krav om halva ridavgiften ,är jag tvungen att betala det då ?
Om det står i gällande stadgar som jag iomed att jag blev medlem godkände så kanske ....men det GÖR det inte .
Och frågan är om man får lägga till en sån stadga själv :confused:
Är det inte så att man utöver stadgar har verksamhetsplaner och en egen Policy ,men hur långt räcker det rent juridiskt ?
Särskilt om styrelsen ändrar i Policyn lite då och då beroende på hur styrelsen ser ut för tillfället -så kan man ju inte göra med stadgar .
 
Kan faktiskt förstå varför man inför detta system.
Det är ett stort problem att eleverna säger att de vill ha sin plats till hösten och sedan hoppar av dagarna innan terminen startar.De som står på väntelista har kanske fått plats på annan ridskola och då står man där med ett antal halvfulla grupper.De flesta ridskolor böhöver nog ha fulla grupper för att få det att gå runt.
 
Vi har också ett liknande system, man måste säga till att man ska sluta senast ett visst datum annars måste man betala en summa pengar.
Detta för att ridskolechefen ska kunna planera grupperna inför nästa termin. Det gäller en månads uppsägningstid under terminen (och jag antar att det är vad man får betala om man inte säger till i tid till höstterminen), men om något händer eller man har någon speciell anledning så kan abbonemanget sägas upp direkt (med styrelsens godkännande).
 
Jag tror inte att detta sätt är juridiskt hållbart, åtminstonne inte om man inte har ett kontrakt med dessa vilkor inskrivna. Det är lite att jämföra med att om ett företag skickar ut reklam för ett föremål och att de räknar det som man har beställt varan om inte medelar att man inte vill ha den.
 
Fullständigt rimligt att ställa krav på betalning, eftersom du har bokat upp en plats i gruppen. Jag har ridit på flera ridskolor med liknande system. Lämna besked ett visst datum, annars betala terminsavgiften. Där har också avgiften betalats rätt långt i förväg (förmodligen för att slippa problemet som du skriver om och ha tid på sig att hitta elever till platser som blir lediga när folk hoppar av sent).

Det är ju ganska enkelt. Antingen vill du verkligen fortsätta rida och då vill du ju ha platsen och betala för den. Eller också får du chansa och avboka och hoppas på att det finns en plats om du skulle vilja fortsätta trots allt.

mvh
Lejonelle
 
Ridskolan min dotter red på förr hade som policy att om man inte betalde höstterminen samma vecka vårterminen slutade så hade man ingen plats garanterad. Idiotiskt. Vem vet med små nybörjar barn om de vill fortsätta till hösten redan i maj? Och vem vet om man t.ex bryter att ben i augusti eller skadar sig på annat sätt eller flyttar eller blir allergisk eller.... Och inte kunde man få tillbaka pengarna inte. :mad: Det är sin sak att anmäla intresse, men att betala höstens ridning i maj...
 
konstit
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
På min dotters ridskola måste man betala in 500 kr för att behålla höstens plats. Det ska betalas i slutet av juni. Uppsägningstiden är en månad annars också (tror jag).
 
Så har vi också...300 kronor innan slutet på Juni. En månads uppsägning.

Originalinlägget: Det är inte så konstigt att dom har så tycker jag...De vill ju inte stå med massa luckor i grupperna sen när terminen börjar.
 
vi har också nån konstig betalning... först 300kr för boka... (de tycker ja att de är ok) och det skulle vara sista juni lr juli... och sen TVÅ gånger till jag hänger inte med för fem öre...men ja vet inte hur det är med pengar tillbaka om man ångrar sig
crazy.png


dom säger att det är bra för dom som kanske inte har råd tex efter jul, men dom som har det då!! mamma håll på att slita av sig håret bara för dom krånglat till det
Och det "roliga" är att man inte får betala in allt på engång!!*??*
 
Senast ändrad av en moderator:
Men ridskolan måste veta om man ska fortsätta eller inte. Vissa hästar måste gå, och andra får vara inne. Man måste veta hur många som ska rida. Och ridskolan ansvarar inte för om man ska flytta, utan då får man bestämma sånt innan man betalar för en ny termin.

Bättre för tidigt än för sent
 
Där jag har ridit i alla år betalar man in en anmälningsavgift i júni eller möjligen juli för att boka sin plats till hösten. Tycker det är självklart att man gör det, men halva terminsavgiften lät lite väl mycket. Har aldrig hört talas om något ställe som har det så.
 
där jag rider anmäler man sig till nästa termin innan ett visst datum i juni, denna anmälan kan vara preliminär beroende på skolschema men sedan måste terminsavgiften vara betald innan ridningen börjar på hösten annars får man inte rida.
Ett bra system anser jag då de kan planera lektionerna på ett vettigt sätt
 
På den ridskola jag är har dom liknade på hösten, man betalar en summa när terminen börjar för halva hösten och sedan resten fjortondagar senast innan den första halvan av verkats. Men tycker det är bra, hösten är lång och det blir en stor räkning om man skulle betala hela. Lite bättre för mångas ekonomi att betala två gånger. Men våren som är kortare betalar man bara för en gång.
Men tror nog att man skulle få betala hela avgiften om man vill på en gång.
Vi har en månads uppsägning, tycker det e okej.
Hos oss behöver man inte säga till i god tid för sin plats till hösten då vi är en sådan liten ridskola och inte har så mycket elever så plats finns alltid och finns det inte så kan vi utöka med en grupp till efter behov så senast till första augusti vill vi veta om dom tänker forsätte eller inte!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 437
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 979
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp