Får man ha egentligen ha hunden bunden?

Druvan

Trådstartare
Jag undrar om någon här har koll på vilka regler som gäller angående uppbindning av hundar. Grannen bredvid oss har två stora hundar uppbundna i kedja utanför lägenheten hela dagarna medan han jobbar. T ex nu när det är -25 ute. Ena hunden ligger just nu och skakar av köld. Hon är mager som en sticka utan underhudsfett. Jag får ont i magen av att se hundarna :cry:. Jag ger dom mat i smyg för att göra utvistelsen drägligare och dom beter sig som om dom inte ätit på en vecka :(. Ena hunden tog sig lös och åt upp en säck med fryst JORD på min baksida då hon trodde det var hundmat! Vad ska jag göra? Hur kan jag "komma åt" honom? Att tala med honom har tyvärr inte hjälpt. Nu blir jag väl påhoppad men han kommer från ett land där hundkulturen skiljer sig från våran...
 
Usch vad hemskt.. :cry:
Kan du inte ringa till nån djurskyddsinspektör eller nåt då? :confused:
 
Det är just det jag funderar på men vill först veta om det är lagligt eller ej att ha hundarna bundna på det sättet. Annars kan jag ju inte sätta dit honom... :(
 
nej det är inte lagligt att ha hundarna bundna i länk så honom kan du anmäla. tyvärr är det så att det är ok att ha dem bundna i löplina, men om det kommer ut en inspektör kanske han skärper sig...?
 
Tack för svaret!

En annan sak; tiken som är magrast har tre valpar på fem veckor. Valparna ligger inne i lägenheten ensamma när han är på jobbet. Valpar som normalt sett ska ha mat 5-6 ggr om dagen och sällskap av vuxen hund. Finns det lagar om sådant också? :cry:
 
Mh ush va hemskt! Tycker du ska anmäla honom...!
Har du provat att prata med honom om de? Fast de kanske är svårt.. uppdatera oss gärna så vi får veta hur de gick!

Vissa borde inte a djur!!!!! :mad:
 
Har du en filmkamera , filma skiten..

Med olika mellanrum och tidvisning på.

Då har du BEVIS.

Sätt dit gubben, usch jag mår illa av dålig djurbehandling :cry:
 
ANNMÄL OMEDELBART!!!
Man får ha sin hund i löplina med tillgång till en isolerad hundkoja det skall även finnas tillgång på friskt vatten, att ha sin hund bunden på det sätt du beskriver är förbjudet.
En tik får ABSOLUT ALDRIG NÅGONSIN skiljas i från sina valpar utan möjlighet att komma till dom innan dom är åtta veckor.
Du kan göra annmälan anonymt till hälsovårdsnämden-djurvårdsinspektionen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp