Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

F

Feykir@telia.com

Om det inte finns några andra övernattningsmöjligheter för hästen? Om det finns regler och/eller föreskrifter om detta? Vid tex en tävling? Någon som vet något om detta?

:confused:
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Så här stog det i Ridsport för ett tag sedan där de stäldes frågor till djurskyddsmyndigheten.

Får hästen ha transporten som uppstallningsplats under tävlingar?
I dessa fall måste om mininimått för box och spiltor tillämpas.
För korttidsuppstallning ska hästen ha minst 80% av ordinare boxmått. Om detta samt de andra kraven kring måttbestämmelserna kan uppfyllas i transporten, kan man acceptera att den används för uppstallning
Det är emellertid tillåtet att binda upp på annan plats än spilta eller box, men hästen ska då ses till särskilt.
Kortvarig uppbindning i transporten kan alltså accepteras om man har hästen under uppsikt även om utrymmena är mindre än som föreskrivs för boxar/spiltor.
Förvaring längre tid eller över natt måste emellertid ske i box eller spilta som håller måtten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att ha hästen fastbunden i en spilta vs. att ha den lös i transporten om man har tagit ut mellanvägg och bommar?? Den står väl lika bra där som i en spilta, om inte bättre? Den har ju bra underlag, tak och väggar, den kan röra sig något sånär obehindrat, om det inte är en stor häst, men om det är en B-C ponny som högst.

Om det är frågan om en natt? Hästen far ju inte illa i transporten. Man kan ju ha mer koll på den där, än om man skulle ställa in den i ett helt främmande stall. En tanke som slog mig... :confused:

Vad är det som säger att man inte får ha hästen i transporten över natten, förutom måtten. Det är ju faktiskt många hästar som inte alls har de mått de behöver ens i sitt hemmsastall där de står varje natt?
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Ja, säg de du, :crazy: jag valde att stalla upp när jag var iväg med min shettis i höstas, han hade gott och väl kunnat stå kvar i vårt gigantiska släp, men jag tyckte de känndes bäst att ha honom på "fast mark" i ordentlig box, sen kände jag att ventilationsmässigt *långt ord* så blev de bäst att han fick stå i box.
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Ja men det finns väl i de flesta släp goda ventilations möjligheter? Både i tak, framtill och det minsta luckan bak ha ju oftast två lägen, har man på det yttersta blir det ju lagomt öppet.

Om man är rädd för att släpet skulle vara ostadigt går det ju att palla upp det, då står det där det står :d

Jag försöker bara att reda ut detta... Jag ser inget sätt som hästen skulle fara illa på.

Vi säger på tävlingar, det finns ju hagar man kan ha hästen i på natten, det måste ju vara bättre då att förvara den i släpet, eller?

Man kan ju ha hästen i en rasthage dagtid och ställa den under natten i släpet. För att sen ta ut den igen till rasthagen på morgonkvisten.

:p
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Ja menar, om hästen är lugn och inte har något emot att stå i transporten, skulle den väl klara en natt där?

En hingst skulle ju inte vara det optimala att ha i släpet under natten förstås-ovillkorligen! :cool:
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Just för att det är en hingst ser jag inte som den främsta orsaken att inte ha den i släpet.
Den enda häst jag skulle kunna tänka mig att behålla i transporten över natten är en shettis. Då ska det vara krisläge.
Anledningen är att en riktigt liten häst skulle inte få lika stor cellskräck och den är såpass lätt att släpet inte gungar lika mycket när den rör sig därinne. Då skulle jag också ha stöd ben nere.
sen skulle jag troligtvis försöka sova i ett tält bredvid släpet för att höra att allt är ok.
Men som sagt, då ska det vara krisläge, motorstopp 7 mil från en stad el. dyl. (om det händer har jag troligtvis heller inte förberett mig med nåt tält utan får vackert sova i bilen :D )
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Jag förstår inte varför man skulle vilja ha hästen i transporten? Är det tävlingar det gäller så brukar det ju finnas antingen boxar eller rasthagar som man kan få hyra? Varför skulle man föredra transporten? :confused:
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Ja det är en av mina bekanta som vill veta. Det är väldigt dyrt att hyra en box över en långhelg. Så därför - pengar. :mad:
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Har åxå haft de funderingarna men mer i form av när man har lastbil... Då får man ju i stort sett "boxmått" till (beroende på hur stor lastbil) ca två boxar... Är det då ok att ha hästarna i lastbilen som i "box" på natten tex vid tävling ?
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Frågan är ju redan besvarad ur de flesta synvinklar av RebeckaKihlberg i inlägg nr 2. om detta stämmer då vill säga...

Personligen vill jag ha fast mark under fötterna för mina hästar.. men då det finns folk som har alla möjliga former av stall, konteinrar osv skulle säkert det gå lika fint att ha en häst i en lastbil ex. Viktigt är väl då att alla mått och regler följs, inte bara utrymmes mässigt, utan ventilation, säkerhet i mått på väggar och galler osv...

Intressant diskution... trådskaparen kanske kan ringa och kolla med jordbruksverket eller annan tillsynsmyndighet och upplysa oss om resultatet...
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Svaret är enligt lagen mkt enkel. NEJ. Jag förstår inte hur frågan ens kunde uppkomma.
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Anledningen till att man inte får måste väl vara takhöjden!!!! Enligt ovan sagd så föår man ju stalla upp i transport under kortare stunder oav, men ej över natt paga att den inte fyller kraven, och det krav som kommer mest i kläm är takhöjden som för en stor häst ska vara 2,60, eller??? (jag är lite osäker...på måttet..)
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Det är nog inte den enda anledningen,men dock en av många.
Jag har svårt att förstå varför man skulle vilja ha det (om de nu inte är så att man får motostop mitt i natten 10mil från närmsta hus)
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Vad händer när hästen rullar fast i släpet då, jag har sett hästar som sparkat sig ur släpt vid olyckor och det är ingen vacker syn. Transporterna är liksom inte byggda för att hålla för sånt, så det är ju ytterligare en aspekt att tänka på.
 
Sv: Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

hovis skrev:
Svaret är enligt lagen mkt enkel. NEJ. Jag förstår inte hur frågan ens kunde uppkomma.

Kan du utveckla ditt "nej" ?
Nån lagtext som kan ta del av ?
 
Jag vet att det här är en riktigt gammal tråd men jag fortsätter gärna på den - någon som Vet vad som faktiskt gäller?
Anledningen till frågan är helt enkelt att vi ska iväg på tävling, behöver övernatta en natt och det är både ganska långt och dyrt till möjlig övernattningsplats. Jag har en liten b-ponny så han skulle ha gott om plats i en tom transport.
 
Jag vet att det här är en riktigt gammal tråd men jag fortsätter gärna på den - någon som Vet vad som faktiskt gäller?
Anledningen till frågan är helt enkelt att vi ska iväg på tävling, behöver övernatta en natt och det är både ganska långt och dyrt till möjlig övernattningsplats. Jag har en liten b-ponny så han skulle ha gott om plats i en tom transport.
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/transport-av-hastar


Om transporten är utformad, så att hästen både kan stå och sova och att det är ordentllig bädd i transporten, finns inga problem för tillfällig övernattning för människa och häst. Men om det bara är för att det är dyrt, måste jag vara den tråkiga typen, har man inte råd att betala övernattning för häst, har man då råd att åka och tävla, för sitt EGET höga nöjes skull? Går inte hästens välfärd före?

När jag var på en ridkurs en helg med min dam, med en övernattning, hyrde jag box åt henne och satt själv inklämde i framsätet på min saab i sovsäck och halvsov. Min häst var fräschare än jag när det var dags för vårat pass på banan, men det var det värt.

Absolut inte illa menat :heart

Lycka till på tävlingarna.
 
Tack för ditt svar! Jag tar inte illa upp utan försöker bara reda ut, och ärligt talat undrar jag om hästen verkligen skulle ha det sämre i transporten som han är välbekant med, har gott om plats - än i ett stall bland okända hästar och eg högre smittrisk om man ska hårddra det..?
Ponnyn är väldigt res- och tävlingsvan, och absolut Kan jag betala en box men som sagt om det inte är nödvändigt och hästen har det bra ändå, ska man lägga både boxhyra samt extra körning (och då transportera hästen fler mil extra) för en box bara för att liksom…
 
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/transport-av-hastar


Om transporten är utformad, så att hästen både kan stå och sova och att det är ordentllig bädd i transporten, finns inga problem för tillfällig övernattning för människa och häst. Men om det bara är för att det är dyrt, måste jag vara den tråkiga typen, har man inte råd att betala övernattning för häst, har man då råd att åka och tävla, för sitt EGET höga nöjes skull? Går inte hästens välfärd före?

När jag var på en ridkurs en helg med min dam, med en övernattning, hyrde jag box åt henne och satt själv inklämde i framsätet på min saab i sovsäck och halvsov. Min häst var fräschare än jag när det var dags för vårat pass på banan, men det var det värt.

Absolut inte illa menat :heart

Lycka till på tävlingarna.
Stå och ligga ska det stå... :p

Och som sagt, ströbädden ska vara anpassad för att hästen ska kunna vila torrt och bekvämt, utan risk för skav.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Emma-pemma
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 470
Senast: tuaphua
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 688
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp