Får man hjälp av dietist?

Tack, får sätta mig och läsa på ang vilka enheter som finns. Söker man själv dit eller krävs det remiss ifrån VC?
Man brukar kunna söka själv!

Ang dietist så är inte alla dietister bra på ätstörning, men det är ganska vanligt att det finns dietister på ätstörningsenheter. Deras kompetens är jätteviktig i ätstörningsvården.
 
Man brukar kunna söka själv!

Ang dietist så är inte alla dietister bra på ätstörning, men det är ganska vanligt att det finns dietister på ätstörningsenheter. Deras kompetens är jätteviktig i ätstörningsvården.

Flaggar för att vissa gånger är egenremisserna tråkigt tröga. Hos vissa är det en snabbfil, hos andra tar det tre månader innan den kommer i retur och nekas. Och då får en börja om från början hos - VC.
 
Flaggar för att vissa gånger är egenremisserna tråkigt tröga. Hos vissa är det en snabbfil, hos andra tar det tre månader innan den kommer i retur och nekas. Och då får en börja om från början hos - VC.
Egenremisser ska hanteras i samma ordning som alla remisser. De hamnar inte i någon säskilt kö utan i samma. Det finns en risk att man nekas om man inte beskriver problematiken tydligt nog, är man osäker på vad som behöver finnas med i egenremissen kan man ringa och fråga.
På viss ställen tar de även emot telefonremisser - man ringer in och någon ställer frågor vilket blir en remiss. Värt att kolla.
 
Egenremisser ska hanteras i samma ordning som alla remisser. De hamnar inte i någon säskilt kö utan i samma. Det finns en risk att man nekas om man inte beskriver problematiken tydligt nog, är man osäker på vad som behöver finnas med i egenremissen kan man ringa och fråga.
På viss ställen tar de även emot telefonremisser - man ringer in och någon ställer frågor vilket blir en remiss. Värt att kolla.

Absolut. Så ser regelverket ut. Hur det ser ut IRL är dock en hel annan fråga i min erfarenhet.
 
Jag skulle säga att min erfarenhet av dietister är precis den samma som jag har av läkare och sjuksköterskor; vissa är fantastiska och vissa är fruktansvärda. Nu har jag kanske träffat en handfull dietister bara, jämfört med de andra arbetsgrupperna, men jag skulle nog säga att det kanske krävs lite eftersökning att hitta någon med erfarenhet av din problematik. Det låter, precis som många andra skrivit här i tråden, att det skulle vara bra att du även får hjälp av psykolog på ex en ätstörningsklinik eftersom det inte handlar om att du inte vet hur du borde äta, utan ditt förhållande till mat och mående.
 
Min erfarenhet av ätstörningsenheter är enbart positiv. Super att de finns. En metodisk behandling av ett problem som inte är lätt att lösa när man fallit djupt. Har varit imponerad över det engagemang och bemötande som givits.
 
Vad jag hittar verkar stora staden bara ha barn och ungdomsmottagning. En annan verkade mest inrikta sid mot anorexia och bullemi som störningar så där platsar jag och mitt överätande inte in. Eller alla ätstörningsenheter kanske behandlar alla?
Det är lite olika. Min uppfattning är att fler ätstörningsenheter behandlar hetsätningsstörning numera. T.ex i Stockholm har man satsat extra på det. Den mottagningen jag tillhörde senast gör dock inte det. Frågade faktiskt en gång varför, sjuksköterskan höll med om att det var konstigt men att det inte var deras uppdrag (från politikerna då antar jag).
 
På vårdcentralen jag jobbar har inte dietisten hand om ätstörningsproblematik utan läkaren skickar remisser till ätstörningsmottagningen istället. Så om du inte känner för att ringa och rådfråga en sådan enhet, eller skicka egenremiss, så boka tid med läkare på din (nya) vårdcentral och låt denne skicka en remiss.

Min erfarenhet av dietister har varit varierande, ingen har varit direkt dålig, men vissa har varit mycket fokuserade på vikten. Den jag går till nu på vårdcentralen (trots att jag nyligen är gastric sleeve opererad och ska vara utskriven till dietisten på den mottagningen) är däremot mycket bra, helt fokuserad på hälsa framför vikt. Det har givit mig så väldigt mycket mer än andra dietister, kanske eftersom vikthetsen försvann i och med honom och hans fokus på hälsa. Så det finns absolut bra.

Däremot tycker jag du behöver till en ätstörningsmottagning i första hand och inte en dietist på vårdcentralen.
 
Jag har gått två år på ätstörningsmottagning för bla hetsätningsstörning. Jag har skrivit en del om det på Buke- se tex min tråd nedan.

https://www.bukefalos.se/threads/var-far-man-hjaelp-foer-aetstoerningar.1471015/

I vissa regioner finns det ätstörningsmottagningar och i andra områden så är det inom psykiatrin som man ska få hjälp. De ätstörningsmottagningar som jag känner till kan man skicka egen remiss till.

Mitt tips då du söker är att vara ärlig med hur ens beteende är och vad man gör när man söker hjälp. Jag tror att många av oss förminskar det. När jag sökte så skrev jag ett långt brev med hur tex en dag ser ut för jag har ibland svårt att få fram det jag vill säga när jag tex har en läkartid.

Mitt andra tips är att det finns en förening som heter Frisk och Fri. Om du tex undrar hur det ser ut i ditt område angående vård så kan du kontakta dem och de har också andra aktiviteter och stöd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Mitt ätstörningsmonster har tagit olika former genom livet, det känns lite som ett lotteri varje skov vilket håll det ”slår åt”. Det...
Svar
14
· Visningar
1 149
Senast: hier
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 050
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 065
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp