Får man ta matsäck från hotellfrukost?

Nej, överlag tycker jag det är oförskämt och pinsamt. De enda gångerna jag gjort det är när jag varit på skidresa och inte kunnat äta så mycket tidigt på morgonen men velat ha med mig något litet upp i backen. Men då snackar vi alltså en banan, en bulle/kaka eller liknande.

Jag jobbade som receptionist under de 4 år jag pluggade på universitetet och hörde aldrig om detta som problem, faktiskt. Antingen nådde inte infon oss i receptionen eller så hade vi ovanligt skötsamma gäster :D
 
En frukt kan jag ta med mig och sedan har det hänt att jag tagit med mig en kopp te. Särskilt som jag inte är någon stor frukostätare/äter i princip ingenting och ofta behöver ett mellanmål vid halv tio tiden. Ja och en kaka någon enstaka gång. Behöver något för att hålla bs på plats.

Jag är nog en av de som hotell går med vinst på. Jag är också alltid fascinerad att det finns senapssill på frukostbuffén. Har aldrig sett någon äta den men den finns överallt.
 
Jag har aldrig gjort och skulle aldrig göra! Den enda gången jag tagit med något var när grabben ville ha en banan så vi tog en när vi lassade på allt det andra till frukosten, men sen orkade han inte äta upp den så då tog vi med den, men då hade vi ju redan petat på den och planen var att den skulle ha ätits på plats.

Sist jag var utomlands var det en tant och gubbe som fyllde termosar med kaffe och juice, plockade ner en massa kokta ägg i väskan, bröd, frukter, skinka osv i servetter. Tror tom dom hade en bytta att ha smöret i. Pinsamt! Kärringen plockade och gubben höll span. Dom fyllde alltså råååågade tallrikar där man hämtade sen åt dom en tredjedel och resten hamnade i väskan...
 
Har bott på hotell några dagar och fascinerat iakttagit folks beteende på frukostbuffén :D
Så vad tycker buke? Får man ta med sig mat från frukosten? Om man jobbar på hotell, stör man sig på folk som gör det eller är det allmänt accepterat? Vad får man ta med? Frukt, kakor, mackor?
Jobbade på hotell i flera år under studietid och med frukosten en stor del av det och mitt raka svar är nej - du kan inte packa matsäck från buffen. En frukt, inga problem, en kopp kaffe, inga problem. Men du kan inte gömma mackor i servetter eller fylla termosen vid kaffemaskinen, då kommer personalen inte bli glada :D
 
Nej, inte ok. Jag hyr ut ett rum via Airbnb, och sätter in frukost i kylen. Bröd, ost, skinka, ägg, yoghurt , typ. Vissa gäster länsar totalt, så det är nog både kvällsmackan, frukost och matlåda 🙄 Och då kostar rummet 350 kr. För två...Men det jämnar nog ut sig, vissa är väldigt försiktiga 😁
 
En frukt kan jag ta med mig och sedan har det hänt att jag tagit med mig en kopp te. Särskilt som jag inte är någon stor frukostätare/äter i princip ingenting och ofta behöver ett mellanmål vid halv tio tiden. Ja och en kaka någon enstaka gång. Behöver något för att hålla bs på plats.

Jag är nog en av de som hotell går med vinst på. Jag är också alltid fascinerad att det finns senapssill på frukostbuffén. Har aldrig sett någon äta den men den finns överallt.

Jag kan lova att det inte var någon direkt omsättning på senapssillen när jag jobbade på hotell. Jag tyckte också det var obegripligt att det fanns :D
 
Nej, inte ok. Jag hyr ut ett rum via Airbnb, och sätter in frukost i kylen. Bröd, ost, skinka, ägg, yoghurt , typ. Vissa gäster länsar totalt, så det är nog både kvällsmackan, frukost och matlåda 🙄 Och då kostar rummet 350 kr. För två...Men det jämnar nog ut sig, vissa är väldigt försiktiga 😁
Men alltså, hyr man ett rum och det ställs in mat i kylen som det är ok att ta, då hade jag också "länsat" utifrån mina behov. Jag har alltid sett det som en självklarhet att jag får ta det som finns framdukat när jag bor på AirBnb.
Känner du att det blir för stor åtgång så kanske du kan byta till en inplastad färdig smörgås och små youghurtförpackningar, eller liknande.
 
Nej man får inte ta med sig mat från buffén.
En kopp kaffe en frukt eller kaka är inga problem men plockar du med en extra omgång frukost ska du också betala för den.

Vissa hotell är otroligt strikta och jag har varit med om "vakter" som får gå runt och hålla ett extra öga

Diabetikern fd frukostvärdinna/receptionist
Jag har varit på väldigt många hotell runt om i sverige och aldrig sett vakter gå runt och kolla. Sen får man ju ha lite sunt förnuft, klart det inte är okej att packa ner bröd för en vecka framåt, eller packa ner alla nutellaaskar i väskan osv. Men det är klart att det är okej att äta hur många omgångar med frukost man vill, sen om man tar med sig istället för att äta på plats, det har jag aldrig hört något hotell säga något om.

Har iofs inte varit på några små hotell direkt men på dom större kedjorna har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem. Dessutom tycker jag det är snarare sämre att slänga mycket mat som blir över som det antagligen blir ofta. Kommer ofta sent till frukosten och då är det mycket bröd och bullar osv kvar som jag antar hotellet slänger sedan för dom kan knappast servera det nästa dag.
 
Jag har varit på väldigt många hotell runt om i sverige och aldrig sett vakter gå runt och kolla. Sen får man ju ha lite sunt förnuft, klart det inte är okej att packa ner bröd för en vecka framåt, eller packa ner alla nutellaaskar i väskan osv. Men det är klart att det är okej att äta hur många omgångar med frukost man vill, sen om man tar med sig istället för att äta på plats, det har jag aldrig hört något hotell säga något om.

Har iofs inte varit på några små hotell direkt men på dom större kedjorna har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem. Dessutom tycker jag det är snarare sämre att slänga mycket mat som blir över som det antagligen blir ofta. Kommer ofta sent till frukosten och då är det mycket bröd och bullar osv kvar som jag antar hotellet slänger sedan för dom kan knappast servera det nästa dag.

Utom senapssillen, den återanvänds säkert :D
 
På många (alla?) ställen får man ta med sig frukost istället för att äta på plats. Men det är ju en annan sak.

Det skulle jag verkligen uppskatta de gånger man inte kan välja bort frukost vid bokning. Har aldrig tänkt på att fråga och skulle aldrig ta med mer än en frukt eller en kopp kaffe och en småkaka utan att fråga.
 
Jag har varit på väldigt många hotell runt om i sverige och aldrig sett vakter gå runt och kolla. Sen afår man ju ha lite sunt förnuft, klart det inte är okej att packa ner bröd för en vecka framåt, eller packa ner alla nutellaaskar i väskan osv. Men det är klart att det är okej att äta hur många omgångar med frukost man vill, sen om man tar med sig istället för att äta på plats, det har jag aldrig hört något hotell säga något om.

Har iofs inte varit på några små hotell direkt men på dom större kedjorna har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem. Dessutom tycker jag det är snarare sämre att slänga mycket mat som blir över som det antagligen blir ofta. Kommer ofta sent till frukosten och då är det mycket bröd och bullar osv kvar som jag antar hotellet slänger sedan för dom kan knappast servera det nästa dag.
Brödet åker ofta ner till personalmatsalen och går åt. Ibland fick vi ta med oss hem. Allt övrigt fylls på och serveras dagen därpå. Vi slängde väldigt lite mat när jag jobbade på hotell (större, välkänd och finare kedja).
 
Jag har varit på väldigt många hotell runt om i sverige och aldrig sett vakter gå runt och kolla. Sen får man ju ha lite sunt förnuft, klart det inte är okej att packa ner bröd för en vecka framåt, eller packa ner alla nutellaaskar i väskan osv. Men det är klart att det är okej att äta hur många omgångar med frukost man vill, sen om man tar med sig istället för att äta på plats, det har jag aldrig hört något hotell säga något om.

Har iofs inte varit på några små hotell direkt men på dom större kedjorna har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem. Dessutom tycker jag det är snarare sämre att slänga mycket mat som blir över som det antagligen blir ofta. Kommer ofta sent till frukosten och då är det mycket bröd och bullar osv kvar som jag antar hotellet slänger sedan för dom kan knappast servera det nästa dag.

Med "vakter" menas att flera ibland tar in extra frukost/restaurangpersonal som får hjälpa till och hålla koll. Inte direkt Securitas dom går omkring.
Matsvinn jobbas det med på de flesta hotell.
Som ovanstående skrev det mesta från frukosten används under dagen både till gäster och personalen.

Ja det är buffe och man får äta hur mycket man vill. På plats inte komma tillbaks och äta 2 ggr eller plocka med sig mat.

1 sittning att äts på plats inte ta med.

De flesta beställer frukostpåse eller gör upp innan gällande frukosten sen har vi de som prompt ska plocka med mat och inte bara nån frukt eller litet.
Frukt, kaka eller något litet säger ingen till om.
 
Har bott på hotell några dagar och fascinerat iakttagit folks beteende på frukostbuffén :D
Så vad tycker buke? Får man ta med sig mat från frukosten? Om man jobbar på hotell, stör man sig på folk som gör det eller är det allmänt accepterat? Vad får man ta med? Frukt, kakor, mackor?
En frukt eller kopp kaffe upp till rummet tycker jag är okej, särskilt om det är en stökig miljö. Det finns en hel del som verkar få djävulen i sig så fort det vankas "ät så mycket du vill-buffé" och verkar tro att maten tar slut om de inte roffar åt sig snabbt och mycket. Då blir jag inte långvarig på frukosten och tar med kaffet till rummet. Men att göra lunchlåda? Nja, där finns en tydlig gräns för mig :)
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 985
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp