Får man ta matsäck från hotellfrukost?

Att ta en extra smörgås och en bulle, kanske ett glas juice, med sig tillbaka till rummet hoppas jag att inget hotell säger något om så länge en inte först försöker äta upp halva buffén själv.. Särskilt om frukosten serveras tidigt. Det är klart att det inte är meningen riktigt, men å andra sidan har jag svårt att se det som fel, faktiskt. Likaså att ta med en lagom frukost (lagom för individen, såklart, men vem skulle hemma äta fem dubbelmackor, sex bullar och en halv fruktkorg till frukost..), om en av någon anledning väljer att inte äta den på plats.

Att ta med extra mat som räcker till en stor picknick är däremot bara fräckt. Om inte personalen säger att det är okej, förstås.

Jag bor iofs i princip aldrig på hotell, det är rätt många år sen nu. Oh well. :D
 
Jag har varit på väldigt många hotell runt om i sverige och aldrig sett vakter gå runt och kolla. Sen får man ju ha lite sunt förnuft, klart det inte är okej att packa ner bröd för en vecka framåt, eller packa ner alla nutellaaskar i väskan osv. Men det är klart att det är okej att äta hur många omgångar med frukost man vill, sen om man tar med sig istället för att äta på plats, det har jag aldrig hört något hotell säga något om.

Har iofs inte varit på några små hotell direkt men på dom större kedjorna har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem. Dessutom tycker jag det är snarare sämre att slänga mycket mat som blir över som det antagligen blir ofta. Kommer ofta sent till frukosten och då är det mycket bröd och bullar osv kvar som jag antar hotellet slänger sedan för dom kan knappast servera det nästa dag.

Som många andra redan skrivit, det slängs väldigt lite mat på dom flesta hotell. Mycket av det som blir över går till personal mat eller kan användas på andra sätt. Har enbart jobbat på större kedjor i Sverige och övriga Europa. Det kostar ju hotellet att kasta mat, man har listor på hur många gäster som bor över natten, antal frukostar på det, estimerade walk ins etc och räknar på ut mycket mat som behövs av allt för varje dag/frukost :)

Nu är det ju inte det att man tar med sig frukosten och äter på en annan plats heller som är det största problemet utan det att folk både äter frukost och sedan tar med sig extra för resten av dagen som blir en extra utgift för hotellet. Gör tillräckligt många så blir det dyrt i längden. Samtidigt kan det bli väldigt rörigt om alla gäster helt plötsligt började ta med sig av frukosten och äta den var dom ville på hotellet 🙈 vem ska samla in allt porslin, bestick, mat som lämnats, servetter och vem ska torka av alla ytor som folk suttit vid? Och städa golven ^^ nä, stanna gärna helst i restaurangen/de rum som är avsedda för att ätas i ^^ :))
 
En frukt kan jag ta med mig och sedan har det hänt att jag tagit med mig en kopp te. Särskilt som jag inte är någon stor frukostätare/äter i princip ingenting och ofta behöver ett mellanmål vid halv tio tiden. Ja och en kaka någon enstaka gång. Behöver något för att hålla bs på plats.

Jag är nog en av de som hotell går med vinst på. Jag är också alltid fascinerad att det finns senapssill på frukostbuffén. Har aldrig sett någon äta den men den finns överallt.

Jag äter alltid sill på hotellfrukost om det finns, är supergott med kokt ägg och sill tycker jag. Det kan jag även äta hemma om jag har köpt det, en sillsmörgås och ett kokt ägg är en bra och mättande start inför till exempel en lång dag i stallet.
 
Nej inte ok såvida man inte frågat och är beredd att betala för det. Något mindre som en frukt, en kaka eller en kopp te om det finns takeaway muggar är en annan sak.

Vet att IKEA i jag tror det var Norge hade problem med detta ett tag. Det var en lunchbuffe av något slag eller kanske julbord där en familj tog med sig matlådor och efter de ätit så plockade de dyraste sakerna som lax och kött och en del annat. Tror de fick besöksförbud faktiskt.

Jag hörde en gång en person ringa in till radion och berätta om ett julbord där en kvinna bl.a. plockat med sig lax och en hel del annat i handväskan. En i personalen tog skålen med hovmästarsås och gick fram till kvinnan och sa du glömde såsen. Sen vände hon skålen upp och ner i knät på kvinnan. Kanske inte helt ok av personalen men jag kan förstå att det brister någon gång om man har mycket problem med att folk tar med sig mat från bufféer.
 
Det skulle jag verkligen uppskatta de gånger man inte kan välja bort frukost vid bokning. Har aldrig tänkt på att fråga och skulle aldrig ta med mer än en frukt eller en kopp kaffe och en småkaka utan att fråga.
Fråga! Vi åker ofta så tidigt att vi inte hinner till frukostbuffén. Man kan fråga kvällen innan så packar de en frukostpåse. Det brukar vara kaffe, yoghurt, bröd, frukt och kanske något frukostkex
 
Det skulle jag verkligen uppskatta de gånger man inte kan välja bort frukost vid bokning. Har aldrig tänkt på att fråga och skulle aldrig ta med mer än en frukt eller en kopp kaffe och en småkaka utan att fråga.

Absolut fråga de gångerna vi vetat om att vi ska iväg tidigt redan när vi checkat in så har vi sagt till. Då har se frågat om vi vill ha extra tidig frukost eller frukostpåse. Har aldrig varit något hotell som sagt nej.
 
Men alltså, hyr man ett rum och det ställs in mat i kylen som det är ok att ta, då hade jag också "länsat" utifrån mina behov. Jag har alltid sett det som en självklarhet att jag får ta det som finns framdukat när jag bor på AirBnb.
Känner du att det blir för stor åtgång så kanske du kan byta till en inplastad färdig smörgås och små youghurtförpackningar, eller liknande.
Tar du med dig det som finns kvar när du ätit frukost? Ok. Fast jag vill ju inte bli utnyttjad även om jag inte vill vara snål. Men ibland har jag funderat på det, men vad tusan, jag gnäller lite och tjänar några kronor mindre den gången 🤷‍♀️ Det har jag råd med 😜 Tur att jag har det som hobbyinkomst, annars hade det varit som med stallhyror, man sponsrar andra.
Men man träffar många trevliga människor 😁
 
När jag jobbade på pensionat för många år sedan så fick gästerna göra sin lunchmatsäck på morgonen. GästernasTermosar ställdes fram på kvällen så vi kunde fylla på kaffe eller the. Lunchbordet att fixa mackor på var separat och man fick inte ta från frukostbuffen.
 
Apropå hotellfrukost, jag äter aldrig frukost hemma men gärna på hotell, yum med färsk frukt och bagels. Dock missbedömde jag hur mycket insulin jag borde tagit, tog för mycket och mitt i föreläsningen kände jag att det här är nog inte så bra. Jag brukar ligga lite högt om något så när det störtdök blev det lite kaos. Hotellpersonal kom störtande med cola och kakor. Fick tvinga i mig lite, missade föreläsningen och sedan verkade det ha spridit sig bland personalen eftersom de ständigt frågade hur jag mådde och om jag behövde något.

Skämdes rejält eftersom det var helt mitt eget fel. 🙈
 
Har bott på hotell några dagar och fascinerat iakttagit folks beteende på frukostbuffén :D
Så vad tycker buke? Får man ta med sig mat från frukosten? Om man jobbar på hotell, stör man sig på folk som gör det eller är det allmänt accepterat? Vad får man ta med? Frukt, kakor, mackor?

Absolut inte ok att packa på sig en massa typ för lunch. En frukt eller en liten kaka kan jag tänka mig att ta med, inte mer.
 
Fråga! Vi åker ofta så tidigt att vi inte hinner till frukostbuffén. Man kan fråga kvällen innan så packar de en frukostpåse. Det brukar vara kaffe, yoghurt, bröd, frukt och kanske något frukostkex

Det brukade vi fråga om också när jag filmade arabutställningar, vi behövde vara där så tidigt att vi inte hann med buffén... det var aldrig ett problem.
 
Jag håller med de flesta, att okej att ta med om man tagit nån macka för mycket/en kaka/frukt men inte matsäck.

Kom på ett roligt minne, vi var i Karlstad på hästtävling för några år sen och bodde på hotell. Några bord bort satt ett stort gäng människor från något asiatiskt land, och vi fnissade lite åt att de hade tagit så lustiga kombinationer till frukost. En hade tagit vita bönor i tomatsås i en djup skål och hade cornflakes däri :down: en annan hade pålägg på en sån där tjock våffla, typ skinka och grönsaker. Sen när de var klara såg vi att de packade ner MASSA frukt i sina väskor, sån frukt som legat som dekoration på buffén. Bla en hel klase bananer och en stor vindruvsklase osv. Kanske kulturkrock jag vet inte? 😅
 
Möjligen en kaka/frukt men absolut inte roffa åt sig en extra portion.
Jag brukar alltid käka frukost så sent som möjligt pga morgontrött och då står man sig länge, speciellt i länder där man äter mer matig frukost. Tex i Israel dit jag ofta åker är det ofta mer meze-inriktad frukost med grillade grönsaker, aubergine, kikärter, diverse röror och massa gött och då kan jag lätt hoppa lunchen om jag äter vid 10-snåret.
 
Nej det är inte okej att ta med sig en extra måltid från frukosten. Nån kaka, chokladbit, frukt, kaffe fine.

Fasiken min kompis känner sig som en tjuv när hon tar med kaffe till rökpausen efter frukosten.
 
Jag graderar hotell efter äggröran, att hotellet gör själv är viktigt an absurdum. Dom som köper sån där färdig mix i påse som man lägger i ugnen blääää :wtf:

Japp, vidrigt.
Jag graderar efter glutenfritt och vegetariskt utbud. Hotellet jag var på nyss hade glutenfria pannkakor!! Jag som alltid får stå och titta på när andra äter sina nygräddade våfflor. Så istället var jag lite illamående varje morgon :D men nöjd!
 
Jag håller med de flesta, att okej att ta med om man tagit nån macka för mycket/en kaka/frukt men inte matsäck.

Kom på ett roligt minne, vi var i Karlstad på hästtävling för några år sen och bodde på hotell. Några bord bort satt ett stort gäng människor från något asiatiskt land, och vi fnissade lite åt att de hade tagit så lustiga kombinationer till frukost. En hade tagit vita bönor i tomatsås i en djup skål och hade cornflakes däri :down: en annan hade pålägg på en sån där tjock våffla, typ skinka och grönsaker. Sen när de var klara såg vi att de packade ner MASSA frukt i sina väskor, sån frukt som legat som dekoration på buffén. Bla en hel klase bananer och en stor vindruvsklase osv. Kanske kulturkrock jag vet inte? 😅
Jag har rest mycket och har definitivt varit den som har noll koll på frukostbuffén precis som de. På ett ställe tog jag något som visade sig vara ett litet berg av kokta korvar typ knake i smaken men som jag trodde var pudding/gele på grund av hur de låg och fruktsallad på samma tallrik, sen hade de vad jag tänkte var gröt så jag tog sylt på men det blev nån slags sur fil/keso/mjukost med väldigt klumpig marmelad. Många som kollade konstigt men jag åt upp i alla fall! :rofl:
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 113
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 982
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp