Bukefalos 28 år!

Får man ta...

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

_Marie_

..föräldrapenning under ett par veckors tid, och ändå ha barnen på dagis samtliga dagar? :mad:

Min jobbarkompis har varit föräldraledig i snart 4 veckor, och barnen har varit på dagis samtliga dagar. Tycker personligen att det låter lite galet... :eek:

//M
 
Sv: Får man ta...

Det beror ju en hel del på hur hon har lagt upp föräldrapenningen, jag jobbar halvtid och har halvtid föräldrarpenning. Elin är på dagis tre dagar i veckan 9-14, det passar oss bäst och gör att jag får mest gjort. Förskolan ville helst att hon skulle gå tre timmar om dagen fem dagar i veckan vilket jag vägrade för då skulle det enbart bli en massa bilkörning och inget jobb gjort...

Har man en bebis så har många komuner som police att man får behålla sin dagis plats och gå 15 timmar i veckan, mer eller mindre i vissa fall.

Sen kan man även få ha barnen på dagis som avlastning för föräldrarna. En kompis är ensamstående med tre barn och hennes två äldsta går på dagis 25 timmar i veckan trots att hon än så länge är mammaledig. Detta är till viss del istället för stödfamilj och till för att barnen ska få träffa andra lite mer. Och för att avlasta mamman så hon orkar dra hela lasset. Andledningen till att hon är ensamstående är inte pga henne själv utan andra andledningar kanske ska tilläggas innan någon börjar skrika...
 
Sv: Får man ta...

Personen i fråga är en jaktintresserad herre, som har två barn. Båda barnen har gått på dagis i snart ett år - den yngsta är 2 år och den äldsta 3,5 år.

Mamman jobbar precis som hon gjort det senaste året, och pappan (som är min arbetskamrat) har haft föräldrapenning i snart fyra veckor, men barnen är på dagis varje dag. Lämnas på morgonen och hämtas efter ca 6-8 timmar!

Han är förmodligen i fjällen med hundarna, och det är det som stör mig lite... Är det okej att ta ut föräldrapenning för att vara ledig och ha barnen på dagis? Finns det ingen lag som säger att ledighet i det syftet heter semester???? :o
 
Sv: Får man ta...

Nej så får man inte göra.
Du kan ringa till Försäkringskassan och skvallra.
Då så ringer de till dagis och kollar upp det hela.
Sedan så blir det dyrt.
 
Sv: Får man ta...

Precis om I_U skriver så får man inte ta ut föräldrapenning och lämna barnen på förskolan. Ring F-kassan anonymt och tala om vad karln gör så får de kolla upp det hela.

Men jag upphör inte att förvånas. Varje sommar har jag något barn som är på förskolan och föräldrarna är hemma och har semester :devil:
 
Sv: Får man ta...

Misstänkte nästan att det var så det var!!
Men jag är inte tillräckligt tuff för att ringa fk och anmäla dem.
Vi har nämligen dottern på samma avdelning, och han skulle nog ana vem skvallerbyttan var om det trasslade till sig för dem.

Men jag måste erkänna att det stör mig en smula...

Tack för era svar!
 
Sv: Får man ta...

Tsss, visste du inte att föräldrapenning var till föräldrar som vill vara borta från sina barn....

Man får varken ha semester eller få föräldrapenning och ha kvar barnen i omsorg.
 
Sv: Får man ta...

Man kan få ta semesterdagar och ha kvar barnet på dagis.
Om man skall greja med hus eller annat där barnet har svårt att vara med. Men man måste alltid samråda med dagis och se så det är ok.

Jag har själv gjort det när vi var tvugna att reparera taket efter orkanen Gudrun!

Åsa
 
Sv: Får man ta...

Jodå, jag vet.

Vi hade en diskussion/tråd om det för ett tag sen och visst kan man samråda med barnosorgen. Men rent principiellt så är det tydligen så att en förälder INTE kan vara hemma från jobbet med nån form av betalning (ej sjukpenning...) och barnet är kvar på omsorgen. Vi tog upp otaliga exempel på när det hade varit lämpligt för föräldern att låta barnet vara på omsorg - men som sagt inte tillåtet i lagen, men varje dagis/fritids kan ju göra undantag
 
Sv: Får man ta...

*lånar knapp*

Jag tycker inte att den här pappan gör rätt, men många av mammorna på det här forumet åker glatt till stallet och rider när ungen är på dagis.

Varför är det ok?
 
Sv: Får man ta...

Det var precis det som förra tråden handlade om. Och vi kom fram till att det *inte* är rätt egentligen. Men att varje omsorgsform kan få göra egna bedömningar och avsteg av detta. Sen gissar jag att det inte är många som frågar om det är okej att de åker till stallet när ungen är på dagis/fritids.

Fast jag måste ju säga att ta ut FÖRÄLDRA ledigt - alltså ha betalt från FK för att ta hand som sina barn och ändå inte göra det tycker jag är betydligt grövre än att låta barnet vara på dagis ett par timmar under OBETALD tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
875
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 889
Senast: Anna
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 768
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 534
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp