Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju det där med att läsa kroppsspråk, förhoppningsvis så kan väl båda läsa av varandra och om någon missuppfattar så är det väl bara att säga att man vill ha lite avstånd just då.

Ett förhållande blir ju väldigt stelt och konstigt om man måste fråga med ord varje gång man vill kännas vid sin partner kan jag tycka. Det är skillnad på om en visat tydligt med kroppsspråket att den vill ha lite avstånd och partnern ändå tar för sig, det är inte okej på något sätt.
 
Är det okej att tafsa på sin partner? Har man gett sitt okej till tafsande när man blivit tillsammans? Är det ens tafsande? Vad tycker ni?

Alltså... ordet "tafsa" har en direkt negativ konnotation för mig. Använder jag det ordet så menar jag uttryckligen obehaglig beröring.

Att min nära partner ger mig en kram när han går förbi har just jag inget emot. Men jag skulle inte tycka om ifall han bara grabbade tag i ett bröst helt appropå mitt i middagen.

Det är ju ändå en gradskillnad där som förhoppningvis personer i en relation kan manövrera sig fram i. Precis som det är i min personliga vardag väldigt stor skillnad på att få en kindpuss eller smekning på armen, jämfört med att bli grabbed by the pussy.
 
Jag var tillsammans med en som tafsade när jag sov. Jämt! Jag blev väckt konstant så jag var konstant trött. Jag var så arg! När jag sade ifrån svarade han bara att han inte kunde låta bli.
Så jo, det finns ovälkommet tafsande inom förhållanden också.
Det är lite anledningen att jag aldrig sover med någon längre, dom kan inte låta bli verkar det som. Jag har gett upp och är själv. Fruktansvärt irriterande när någon närmar sig när man sover oavsett vem det är, men av någon anledning verkar många inte kunna kontrollera sig i sömnen.
 
Det är lite anledningen att jag aldrig sover med någon längre, dom kan inte låta bli verkar det som. Jag har gett upp och är själv. Fruktansvärt irriterande när någon närmar sig när man sover oavsett vem det är, men av någon anledning verkar många inte kunna kontrollera sig i sömnen.
Han var oftast vaken.. 🙄
Min nuvarande sambo är lyhörd och omtänksam. Han vet hur trött jag är och skulle aldrig väcka mig för att han inte kan behärska sig. Han väntar tills jag vaknar. 😍
Ge inte upp, det finns underbara män också. 😘
 
En eventuell partner får tafsa så mycket hon vill på mig. Dock är många kvinnor väldigt dåliga på det. Ointresse tolkar jag det som? Hade dock ett ex som tafsade i tid och otid innanför byxorna. Ibland kunde det vara lite störigt om hon inte avsluta de hon påbörjade och att hon ofta gjorde det offentligt på en buss eller bion. Antar att hon gick igång på det... Men jag var lite rädd att vi skulle bli påkommen. Så föredrar om man taffsar i hemmet .

Min sambo får verkligen inte tafsa på mig "så mycket han vill". Jag och min kropp är inte till för att behaga honom, eller någon annan för den delen. Jag har ett väldigt stort behov av egentid och får jag inte det tillfredsställt, vilket är svårt med sambo och barn, så spiller det oftast över i att jag har mycket mindre behov av beröring och närhet. Något min sambo respekterar och lyssnar till, annars hade han inte varit min sambo längre.
 
Min sambo får verkligen inte tafsa på mig "så mycket han vill". Jag och min kropp är inte till för att behaga honom, eller någon annan för den delen. Jag har ett väldigt stort behov av egentid och får jag inte det tillfredsställt, vilket är svårt med sambo och barn, så spiller det oftast över i att jag har mycket mindre behov av beröring och närhet. Något min sambo respekterar och lyssnar till, annars hade han inte varit min sambo längre.
Ok, ja själv önskar jag att kvinnor kunde bli bättre på att tafsa...
 
Jag var tillsammans med en som tafsade när jag sov. Jämt! Jag blev väckt konstant så jag var konstant trött. Jag var så arg! När jag sade ifrån svarade han bara att han inte kunde låta bli.
Så jo, det finns ovälkommet tafsande inom förhållanden också.

Ja, det är ju upp till var och en att välja att vara i ett förhållande med någon som inte respekterar en. Men jag säger, återigen, att jag bara diskuterar förhållande med ömsesidig kärlek och respekt.
 
Tafsa för mig = ovälkommen sexuell beröring och är jag tillsammans med någon jag älskar så är generellt sett inte beröring -sexuell som icke sexuell- ovälkommen, men så är jag en person som gillar beröring och närhet också.

Sen kan det ju finnas olämpliga tillfällen, men det tycker jag personligen är något lite annat.
 
Ok, ja själv önskar jag att kvinnor kunde bli bättre på att tafsa...

Alltså, ordet "tafsa" klingar även för mig negativt, ovälkommen beröring. Det tycker jag inte direkt kvinnor borde bli bättre på. Generellt tycker jag inte kvinnor är dåliga på att ta på sina partners eller visa känslor genom närhet och beröring. Det är ju jättevanligt att kvinnor kramas med och rör vid sina vänner/nära och kära, där är män, i min uppfattning, väldigt mycket sämre.
 
Ja, det är ju upp till var och en att välja att vara i ett förhållande med någon som inte respekterar en. Men jag säger, återigen, att jag bara diskuterar förhållande med ömsesidig kärlek och respekt.
Men livet är ju inte riktigt så av eller på. Även i grunden goda relationer kan ju krisa på olika vis, missförstånd kan ske, och så vidare. Plus då alla de relationer som helt enkelt inte är så där fina som de enda du vill diskutera.

Det gäller ju även i vänskaper. Goda vänner kan råka såra varandra. Betyder det att deras vänskap är helt fel ute, eller att den krisade lite?
 
Oj undrar vad mina ex partners skulle säga om mig. Jag har ett stort behov av närhet och beröring, så i mina förhållande har det varit "tafsandet" hela tiden, överallt! :)
Bara när känslorna har dött så upplevde jag att beröring inte var önskevärt.
Sen det killen skiver i texten är alldeles förenklat och jag tror att det ligger mycket mer bakom.
Hur och vart tog han på henne?
Hur är deras förhållande?
Hur var hennes dag just då tex?
Alltså det finns hur många frågor som helst och ingenting är så enkelt som Vi lagar mat-jag tar på henne-hon säger sluta tafsa-båda blir kränkta...och sen inget mer med det, varken före eller efter.
Man kan inte ens sammanfatta en hel dag i så kort text, knappast ett förhållande där det finns tusen vinklar.
Så klart att man ska kunna ta på sin partner, men det viktigaste är hur och när och inte Om.
 
Ja, det är ju upp till var och en att välja att vara i ett förhållande med någon som inte respekterar en. Men jag säger, återigen, att jag bara diskuterar förhållande med ömsesidig kärlek och respekt.

Så... Varför utsatte du dig själv för det där, istället för varför gjorde han så? Smidigt! :up:
Finns det bara 100% bra, perfekta förhållanden, och så förhållanden man får skylla sig själv att man är i?

Vi har ju ett supertydligt exempel i trådstarten, från en man som har just tafsat. Han rörde vid sin partner för sin skull och blev förnärmad när hon tyckte han skulle ge fan. För där fanns ett mer eller mindre omedvetet antagande att det skulle vara ok just för att de var i ett förhållande. Det är jättevanligt, och det är obehagligt.
 
Men livet är ju inte riktigt så av eller på. Även i grunden goda relationer kan ju krisa på olika vis, missförstånd kan ske, och så vidare. Plus då alla de relationer som helt enkelt inte är så där fina som de enda du vill diskutera.

Det gäller ju även i vänskaper. Goda vänner kan råka såra varandra. Betyder det att deras vänskap är helt fel ute, eller att den krisade lite?
Fast ett bra förhållande är det inte kontinuerlig respektlöshet i. Missförstånd är inte respektlöst, men att gång på gång störa partnern på nätterna trots att den inte vill är rent respektlöst. Och sådana förhållanden blir sällan bra då oftast sådana personer inte förändrar sig särskilt för det handlar inte om missförstånd.
 
Men livet är ju inte riktigt så av eller på. Även i grunden goda relationer kan ju krisa på olika vis, missförstånd kan ske, och så vidare. Plus då alla de relationer som helt enkelt inte är så där fina som de enda du vill diskutera.

Det gäller ju även i vänskaper. Goda vänner kan råka såra varandra. Betyder det att deras vänskap är helt fel ute, eller att den krisade lite?

Fast att ens partner vägrar respektera att man vill sova ifred är ju inget annat än ett väldigt respektlöst beteende som inte hör hemma i en relation överhuvudtaget. Han råkar ju inte såra henne utan han är fullt medveten om att hon inte vill men skiter i hennes känslor och gör det ändå. Det hör verkligen inte hemma i en relation.
 
Så annorlunda människor kan vara. Jag gillar ju att använda min kropp för att behaga min man. Precis som jag gärna använder hans kropp för att behaga mig.


Fast att ens partner vägrar respektera att man vill sova ifred är ju inget annat än ett väldigt respektlöst beteende som inte hör hemma i en relation överhuvudtaget. Han råkar ju inte såra henne utan han är fullt medveten om att hon inte vill men skiter i hennes känslor och gör det ändå. Det hör verkligen inte hemma i en relation.
Nej visst. Men du hanterar ju enbart oavbruten idyll och oavbrutet elände här.

Plus att du problematiserar kvinnan som stannar kvar. Inte mannen som beter sig illa.
 
Så... Varför utsatte du dig själv för det där, istället för varför gjorde han så? Smidigt! :up:
Finns det bara 100% bra, perfekta förhållanden, och så förhållanden man får skylla sig själv att man är i?

Vi har ju ett supertydligt exempel i trådstarten, från en man som har just tafsat. Han rörde vid sin partner för sin skull och blev förnärmad när hon tyckte han skulle ge fan. För där fanns ett mer eller mindre omedvetet antagande att det skulle vara ok just för att de var i ett förhållande. Det är jättevanligt, och det är obehagligt.
Då läser du in sånt i första inlägget som inte jag läser in iallafall, vart står det att hans intention var att enbart göra sig själv nöjd? Det står bara att han "tafsade" och att hon inte vill just då.

Dessutom, vem ska avgöra att någon ska stanna kvar i ett förhållande förutom den som drabbas? Var och en har ju ansvar för sig själv oavsett. Det är inte någon annan än en själv som kan avbryta ett respektlöst förhållande.

Och oavsett om ett förhållande har dippar eller inte så bör inte sådan respektlöshet ske ändå, det är inte missförstånd då. Tragiskt att skylla respektlöshet i förhållande på att förhållandet har en dålig period, det om något är att ursäkta dåligt beteende.
 
Alltså, ordet "tafsa" klingar även för mig negativt, ovälkommen beröring. Det tycker jag inte direkt kvinnor borde bli bättre på. Generellt tycker jag inte kvinnor är dåliga på att ta på sina partners eller visa känslor genom närhet och beröring. Det är ju jättevanligt att kvinnor kramas med och rör vid sina vänner/nära och kära, där är män, i min uppfattning, väldigt mycket sämre.

Beror på hur man tolkar ordet.
Enligt wiki :
https://sv.wiktionary.org/wiki/tafsa
"fingra på något (t.ex. en person), ofta på ett obehagligt eller sexuellt sätt "

Ett obehagligt sätt kanske inte är välkommet. Tex , när ett ex höll på trycka på mina blodåldror ... de tyckte jag var lite obehagligt.
Men beröring på ett sexuellt sätt är typ alltid välkommet. Det är något jag önskar kvinnor kunde bli bättre på.
 
Så... Varför utsatte du dig själv för det där, istället för varför gjorde han så? Smidigt! :up:
Finns det bara 100% bra, perfekta förhållanden, och så förhållanden man får skylla sig själv att man är i?

Vi har ju ett supertydligt exempel i trådstarten, från en man som har just tafsat. Han rörde vid sin partner för sin skull och blev förnärmad när hon tyckte han skulle ge fan. För där fanns ett mer eller mindre omedvetet antagande att det skulle vara ok just för att de var i ett förhållande. Det är jättevanligt, och det är obehagligt.

Var och en väljer ju vilka förhållanden man vill ha. Om ens partner inte respekterar en så ska man ju sluta vara i relation med den personen. Självklart är det partnern som har gjort fel men man har ju också ett eget ansvar för vilka relationer man är i och vilka man bör avsluta. Gäller ju både kärleks- och vänskapsrelationer.
 
Då läser du in sånt i första inlägget som inte jag läser in iallafall, vart står det att hans intention var att enbart göra sig själv nöjd? Det står bara att han "tafsade" och att hon inte vill just då.
Han blev kränkt istället för att intressera sig för hennes upplevelse. Jag vet inte hur du läser det på något annat sätt, när det dessutom är hans berättelse.
 
Nej visst. Men du hanterar ju enbart oavbruten idyll och oavbrutet elände här.

Plus att du problematiserar kvinnan som stannar kvar. Inte mannen som beter sig illa.

Hur menar du då att den som ogillar tafsande ska göra för att slippa om det inte fungerar att säga att man inte gillar det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 020
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 291
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
10 373
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp