Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beror på hur man tolkar ordet.
Enligt wiki :
https://sv.wiktionary.org/wiki/tafsa
"fingra på något (t.ex. en person), ofta på ett obehagligt eller sexuellt sätt "

Ett obehagligt sätt kanske inte är välkommet. Tex , när ett ex höll på trycka på mina blodåldror ... de tyckte jag var lite obehagligt.
Men beröring på ett sexuellt sätt är typ alltid välkommet. Det är något jag önskar kvinnor kunde bli bättre på.
😳trycka på ådrorna? Vad skumt. Var hon sjuksköterska eller vampyrfetischist? 😬
 
Han blev kränkt istället för att intressera sig för hennes upplevelse. Jag vet inte hur du läser det på något annat sätt, när det dessutom är hans berättelse.
Ja, kränkt av att bli tillsagd, det är en annan sak. Jag tar inte det som att han blev kränkt över att han inte fick roa sig själv. Han hade säkert blivit kränkt oavsett vad han blev tillsagd om.
 
Jag förstår inte. Hur kan man se beröring från den man älskar som tafsande? Och om man ser det som tafsande, är verkligen förhållandet så bra? Passar man verkligen så bra ihop? Jag har varit ett förhållande där jag och killen hade väldigt olika närhetsbehov och det funkade inte bra alls. Vi passade inte alls ihop. Som vänner hade vi säkert funkat bra.

När min man rör mig ser jag det inte som tafsande. Tafsande är för mig ovälkommen beröring från någon jag absolut inte vill ska röra mig och jag vill ju att min man ska göra mig. Annars hade jag inte varit gift med honom.

Tja, om jag står och lagar mat och partnern kliver fram och börjar klämma mig på brösten känner jag att det stör mig.
 
Beror på hur man tolkar ordet.
Enligt wiki :
https://sv.wiktionary.org/wiki/tafsa
"fingra på något (t.ex. en person), ofta på ett obehagligt eller sexuellt sätt "

Ett obehagligt sätt kanske inte är välkommet. Tex , när ett ex höll på trycka på mina blodåldror ... de tyckte jag var lite obehagligt.
Men beröring på ett sexuellt sätt är typ alltid välkommet. Det är något jag önskar kvinnor kunde bli bättre på.

Jag är fascinerad över att det att du alltid tycker kvinnor skall bli bättre på något. Finns det något män behöver bli bättre på? Bara nyfiken. Eller är ni så fulländade som du ofta ger sken av i dina resonemang?


Generellt tycker jag ordet tafsa har en negativ klang. Jag tycker väl att "tafsa" är okej i relationer om det är i samförstånd. Det vill säga, i min och sambons relation så förekommer det absolut "tafsande" (utöver beröring som även den skall ske i samtycke genom att ha läst av/frågat eller acceptera ett nej/avvisande) men endast om sinnesstämningen är sådan att det passar sig. Det sker inte random tafsande utan när det upplevs på vår stämning att det skulle uppskattas. Så ja antar att det är både ja och nej på fråga. Jag anser inte att man får tafsa i tid och otid men att det finns tillfällen då jag anser att det är okej. Det kräver ju dock god kommunikation och kännedom om sin partner. Vilket jag anser behövs även när man pratar beröring! Min sambo vet när jag uppskattar beröring och när jag inte gör det. Och vet han inte är han smart nog att fråga :)

Så visst finns det tafsande som absolut inte är okej i en relation. Man är i en relation inte köpt som ägodel!
 
Jag är fascinerad över att det att du alltid tycker kvinnor skall bli bättre på något. Finns det något män behöver bli bättre på? Bara nyfiken. Eller är ni så fulländade som du ofta ger sken av i dina resonemang?
Säkert, men det spys ju ut tillräckligt med skit på män i det här forumet redan. Så känner inte att det behövs mer.
 
För min del får min man röra mig så mycket han vill. Både för sin egen och hans skull. Samma med mig. Vi går inte förbi varandra utan att den ena slänger ut en hand mot den andra. Jag hade haft svårt att leva med någon man inte får röra. Men jag förutsätter ju då att man respekterar varandra och inte försätter varandra i kränkande situationer. Men att han kommer bakifrån när jag lagar mat och tar mig på brösten ser jag inte nåt problem alls med.
 
Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan se det som tafsande i ett bra förhållande där man älskar och respekterar varandra.
Se det som tafsande?

Antingen är det tafsande. Typ en en hand på könet eller på bröstet som inte är välkommen. Har svårt att tänka mig att jag skulle uppskattat en hand innanför byxorna när jag stod och mockade t.ex.

Eller, så är det en kärleksfull beröring i ömsesidighet och därmed inte tafsande.

Kanske kan man dela upp det såhär: det välkomna är inte tafsande, men det ovälkomna är det?
 
Svarar först och läser sen.

Nä, det är inte okej. Jag avskyr att bli kladdad på. Ska jag kladdas på får man försäkra sig om att jag vill det innan, annars tycker jag mest det är jobbigt och tröttsamt.

Hur går det till ? Måste din partner fråga dig varje gång ? "Älskling, får jag klämma dig på rumpan nu?" "Älskling, är det okej om jag tar dig på bröstet?"
Det måste väl vara enda sättet att försäkra sig om det är okej ?
 
Vi har ju ett supertydligt exempel i trådstarten, från en man som har just tafsat. Han rörde vid sin partner för sin skull och blev förnärmad när hon tyckte han skulle ge fan. För där fanns ett mer eller mindre omedvetet antagande att det skulle vara ok just för att de var i ett förhållande. Det är jättevanligt, och det är obehagligt.
Han blev kränkt istället för att intressera sig för hennes upplevelse. Jag vet inte hur du läser det på något annat sätt, när det dessutom är hans berättelse.

Exakt. Det verkar gå väldigt många förbi. Killen problematiserar att han blev kränkt över att bli avvisad. Utifrån det tycker jag att frågeställningen Får man tafsa i ett förhållande? är lite halvvägs och platt. Är det rätt att bli kränkt när man blir avvisad i ett förhållande? vore mer intressant.
 
Hur går det till ? Måste din partner fråga dig varje gång ? "Älskling, får jag klämma dig på rumpan nu?" "Älskling, är det okej om jag tar dig på bröstet?"
Det måste väl vara enda sättet att försäkra sig om det är okej ?

Ja eller att man framförallt känner sin partner och kan läsa henom? Det kan vara en bra start. Min sambo frågar sällan men han går heller sällan över gränsen. De få gånger han inte kan läsa mitt kroppsspråk eller min sinnesstämning så frågar han. Så ja, det kan man ju göra om man är osäker menar jag!
 
Nä, läs ordentligt. Jag är bara fascinerad över att folk är ihop med folk som de anser tafsar då tafsa för mig är en otroligt negativ företeelse som är påtvingad. Om min man rör mig och jag då inte känner för det så säger jag ju det och då slutar han. Man har ju en relation med sin partner och de allra flesta relationer ingår den fysiska biten. Jag hade tyckt att var väldigt tråkigt om min man kände att han behöver be mig om muntlig tillåtelse varje gång han ville röra mig. Ett sånt förhållande vill jag inte ha.
Nu definierar du väl exakt det som tråden handlar om. Negativ företeelse som är påtvingad.

Inte ens om jag verkligen älskar en person uppskattar jag att få fingrarna nerkörda i byxorna och in mellan blygdläpparna när jag står och är upptagen av något annat. Eller för den delen en hand innanför blusen i kön på ICA. Eller ens hemma. I min värld tar man inte varann direkt på könet utan annan kontakt innan.
På samma sätt som jag inte skulle grabbat tag i pungen på min man bara i förbifarten utan annan kommunikation,.
 
Hur går det till ? Måste din partner fråga dig varje gång ? "Älskling, får jag klämma dig på rumpan nu?" "Älskling, är det okej om jag tar dig på bröstet?"
Det måste väl vara enda sättet att försäkra sig om det är okej ?

Alltså, man kan kommunicera på många sätt. Och fan ta den som kommer fram och klämmer mig på brösten.
Jag vägrar förklara för dig hur man läser av kroppsspråk. Men vill jag klämma på nån försäkrar jag mig om gensvar innan jag klämmer dem på brösten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 223
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
5 488
Senast: Lilla
·
  • Låst
Relationer Jag och min partner har varit tillsammans i 10 månader. Vi träffas regelbundet. Vi har mycket känslor för varandra men vill lite olika i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 315
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 484
Senast: Helvetet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp