Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kolblakkur

Trådstartare
Är det okej att tafsa på sin partner? Har man gett sitt okej till tafsande när man blivit tillsammans? Är det ens tafsande? Vad tycker ni?
 

Bifogade filer

  • AC5A96A1-3625-415B-AF54-23433533FBF1.png
    AC5A96A1-3625-415B-AF54-23433533FBF1.png
    50,7 KB · Visningar: 1 059
Är det okej att tafsa på sin partner? Har man gett sitt okej till tafsande när man blivit tillsammans? Är det ens tafsande? Vad tycker ni?
Under förutsättning att "tafsa" innebär ovälkommet berörande av kön så NEJ man får självklart inte tafsa.

Men smekas och beröra är en annan sak. Det är fint att både få och ge.
Jag tycker om när den jag älskar rör vid mig. Jag gillar att pilla på fingrar och all hudkontakt över huvud taget
 
Jag förstår inte. Hur kan man se beröring från den man älskar som tafsande? Och om man ser det som tafsande, är verkligen förhållandet så bra? Passar man verkligen så bra ihop? Jag har varit ett förhållande där jag och killen hade väldigt olika närhetsbehov och det funkade inte bra alls. Vi passade inte alls ihop. Som vänner hade vi säkert funkat bra.

När min man rör mig ser jag det inte som tafsande. Tafsande är för mig ovälkommen beröring från någon jag absolut inte vill ska röra mig och jag vill ju att min man ska göra mig. Annars hade jag inte varit gift med honom.
 
Absolut inte okej. Men jag har varit tillsammans med personer som tror att det är fritt fram att ta på den andra personen hur man vill och när man vill när man är i en relation och likt Musse blivit kränkt när man påtalat att man inte uppskattar det. Likväl som träffat personer som tror att har jag sagt ja till sex kvällen innan är det också fritt fram att ”ta för sig”
 
Jag förstår inte. Hur kan man se beröring från den man älskar som tafsande? Och om man ser det som tafsande, är verkligen förhållandet så bra? Passar man verkligen så bra ihop? Jag har varit ett förhållande där jag och killen hade väldigt olika närhetsbehov och det funkade inte bra alls. Vi passade inte alls ihop. Som vänner hade vi säkert funkat bra.

När min man rör mig ser jag det inte som tafsande. Tafsande är för mig ovälkommen beröring från någon jag absolut inte vill ska röra mig och jag vill ju att min man ska göra mig. Annars hade jag inte varit gift med honom.
Fast bara för att man är ihop med någon så kanske man inte alltid vill att den personen ska röra en?
 
Jag förstår inte. Hur kan man se beröring från den man älskar som tafsande? Och om man ser det som tafsande, är verkligen förhållandet så bra? Passar man verkligen så bra ihop? Jag har varit ett förhållande där jag och killen hade väldigt olika närhetsbehov och det funkade inte bra alls. Vi passade inte alls ihop. Som vänner hade vi säkert funkat bra.

När min man rör mig ser jag det inte som tafsande. Tafsande är för mig ovälkommen beröring från någon jag absolut inte vill ska röra mig och jag vill ju att min man ska göra mig. Annars hade jag inte varit gift med honom.
Beröring kan vara ovälkommen även om man vill ha en nära relation med någon. Det handlar om tillfälle och på vilket sätt. Jag gillar beröring när jag är tillsammans med någon, fysisk närhet och kroppskontakt, men det finns sätt jag inte vill bli berörd på och tillfällen jag inte tycker det varit lämpligt. Och det största problemet för mig är att dessa personer ansetts sig ha rätt till min kropp - närsomhelst. Att reaktionen när någon säger ifrån är att någon blir kränkt och tycker sig själv blivit felbehandlad när den man älskar är den som faktiskt blivit felbehandlad.
 
Jag förstår inte. Hur kan man se beröring från den man älskar som tafsande? Och om man ser det som tafsande, är verkligen förhållandet så bra? Passar man verkligen så bra ihop? Jag har varit ett förhållande där jag och killen hade väldigt olika närhetsbehov och det funkade inte bra alls. Vi passade inte alls ihop. Som vänner hade vi säkert funkat bra.

När min man rör mig ser jag det inte som tafsande. Tafsande är för mig ovälkommen beröring från någon jag absolut inte vill ska röra mig och jag vill ju att min man ska göra mig. Annars hade jag inte varit gift med honom.
Hur mycket jag än älskar min partner så finns det gott om tillfällen då jag inte vill bli vidrörd alls.

Jag tror faktiskt att är en av orsakerna att vi varit ihop så länge är att han är så bra på att läsa av när jag inte vill ha någon kroppskontakt.
 
Fast bara för att man är ihop med någon så kanske man inte alltid vill att den personen ska röra en?

Och personen man är ihop med har ju annat för sig om dagarna än att gå och röra en alltid. Jag förstår inte hur man kan se beröring (obs! Beröring pratar jag om nu, inte sex) från den man älskar som så ovälkommen att man kallar det tafsande.

Tafsande är för mig när någon man oftast inte känner (och definitivt inte är ihop med) och inte vill ska röra en gör det. T.ex. på dansgolvet när fulla män man inte känner tar en på rumpan.
 
Beröring kan vara ovälkommen även om man vill ha en nära relation med någon. Det handlar om tillfälle och på vilket sätt. Jag gillar beröring när jag är tillsammans med någon, fysisk närhet och kroppskontakt, men det finns sätt jag inte vill bli berörd på och tillfällen jag inte tycker det varit lämpligt. Och det största problemet för mig är att dessa personer ansetts sig ha rätt till min kropp - närsomhelst. Att reaktionen när någon säger ifrån är att någon blir kränkt och tycker sig själv blivit felbehandlad när den man älskar är den som faktiskt blivit felbehandlad.

Men då har det ju inte varit bra förhållanden eller? Det är det jag pratar om. Jag pratar inte om alla som är ihop med personer de inte passar ihop med.

Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan se det som tafsande i ett bra förhållande där man älskar och respekterar varandra.

Alla inlägg där ni skriver att ni minsann var ihop med en skitstövel som inte respekterade er och som tog på ert kön stup i kvarten är en helt annan sak.
 
Men då har det ju inte varit bra förhållanden eller? Det är det jag pratar om. Jag pratar inte om alla som är ihop med personer de inte passar ihop med.

Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan se det som tafsande i ett bra förhållande där man älskar och respekterar varandra.

Alla inlägg där ni skriver att ni minsann var ihop med en skitstövel som inte respekterade er och som tog på ert kön stup i kvarten är en helt annan sak.
Men alltså nej? Det är jättejättevanligt att män tycker att de har rätt att klämma sin partner på rumpan eller brösten hela tiden bara för att de är i ett förhållande. Jag vet hur många som helst som ställer sig bakom kvinnan och klämmer henne på brösten då hon gör mat eller nåt sånt. Hur är det kärleksfull beröring? Detta görs ju bara och enbart för mannens skull.
 
Men då har det ju inte varit bra förhållanden eller? Det är det jag pratar om. Jag pratar inte om alla som är ihop med personer de inte passar ihop med.

Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan se det som tafsande i ett bra förhållande där man älskar och respekterar varandra.

Alla inlägg där ni skriver att ni minsann var ihop med en skitstövel som inte respekterade er och som tog på ert kön stup i kvarten är en helt annan sak.

Eftersom jag inte är tillsammans med dessa personer längre var det ibte optimala relationer nej, men alla var inte rakt igenom dåliga som du vill få det till. det var inte en fråga om det var okej att tafsa i bra förhållanden. Det var en fråga om det var okej att tafsa i ETT förhållande. Och det är jättevanligt att det förekommer. Var tacksam att du inte upplevt det istället för att argumentera mot förekomsten. Det handlar inte om att det bara är ”bad boys” eller några regelrätta skitstövlar. I många avseenden har det varit reko och omtyckta personer. En tex har varit en sån där folk frågat varför det tog slut för det var ju en så ”bra och vettig” person :grin:. Eller en person som verkligen aldrig någonsin skulle ha sex om jag inte var 110% med, men som ändå tyckte han hade rätt att klämma på mitt kön, min rumpa eller mina bröst när han behagade i alla andra sammanhang.
 
Självklart får man inte det, säger jag. Man ska alltid försäkra sig om att beröringen är önskad först, innan man tar på någon. Det gäller inom relationer också tycker jag. Första gången jag var med min kille så tog han mig spontant på rumpan. Direkt när han gjort det sa han "förlåt, jag känner att du inte gillade det där. Jag ska aldrig göra det igen". På samma sätt som jag inte vill be rörd på ett sätt jag inte tycker om vill han inte röra mig på något sätt jag inte gillar. Ganska logiskt, tycker jag.
 
Och personen man är ihop med har ju annat för sig om dagarna än att gå och röra en alltid. Jag förstår inte hur man kan se beröring (obs! Beröring pratar jag om nu, inte sex) från den man älskar som så ovälkommen att man kallar det tafsande.

Tafsande är för mig när någon man oftast inte känner (och definitivt inte är ihop med) och inte vill ska röra en gör det. T.ex. på dansgolvet när fulla män man inte känner tar en på rumpan.
Du behöver inte förstå det. Du behöver bara se till att ordentligt försöka läsa av den andre och fundera på om den andre vill eller ej.
 
Är det okej att tafsa på sin partner? Har man gett sitt okej till tafsande när man blivit tillsammans? Är det ens tafsande? Vad tycker ni?
Om vi definierar tafsande som, litet brett sådär, ovälkommen beröring så tycker jag att det är självklart att samma hänsyn gäller inom ett förhållande som utanför. Jätteenkelt.

Sedan vill jag gärna tro att de människor som är i en etablerad kärleksrelation mer sannolikt *vill bli* berörda av varandra, alltså att beröring rent allmänt oftare är välkommen från ens partner än från sätesgrannen på bussen. Även om det förstås inte måste vara så.
 
Du behöver inte förstå det. Du behöver bara se till att ordentligt försöka läsa av den andre och fundera på om den andre vill eller ej.

Jag blev väldigt paff att folk faktiskt är ihop med folk vars beröring de skulle beskriva som tafsande. Tafsande är ett otroligt negativt laddat ord i min värld och har beröring övergått i tafsande så har personen gått så långt över gränsen att jag jag hade ifrågasatt förhållandet.
 
Men då har det ju inte varit bra förhållanden eller? Det är det jag pratar om. Jag pratar inte om alla som är ihop med personer de inte passar ihop med.

Jag säger bara att jag inte förstår hur man kan se det som tafsande i ett bra förhållande där man älskar och respekterar varandra.

Alla inlägg där ni skriver att ni minsann var ihop med en skitstövel som inte respekterade er och som tog på ert kön stup i kvarten är en helt annan sak.
Behöver inte handla om det
Jag har sjukdom med smärta. Ibland klarar jag inte av att någon tar på mig, även en lätt beröring gör svinont
 
Behöver inte handla om det
Jag har sjukdom med smärta. Ibland klarar jag inte av att någon tar på mig, även en lätt beröring gör svinont

Fast det är ju en helt annan sak. Jag säger inte att ens partner ska ta på en i tid och tid oavsett vad. Bara att jag är förvånad över att folk ser det som tafsande.

Jag tar ju för givet att din partner inte vill orsaka dig mer smärta och tar hänsyn till det i livet med dig och anpassar sig och att ni har en pågående kommunikation om detta så att hen inte riskerar att orsaka dig smärta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 222
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
5 365
Senast: Clabbe
·
  • Låst
Relationer Jag och min partner har varit tillsammans i 10 månader. Vi träffas regelbundet. Vi har mycket känslor för varandra men vill lite olika i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 315
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 475
Senast: Helvetet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp