Bukefalos 28 år!

Får med lamm.

S

"Sara"

Hej. Jag ska ha får som ska lamma i vår. Nu undrar jag lite om det här med märkning, slakt, skötsel vid lammning och sånt.
Alla tips och råd om får och lamm är välkomna.
 
Sv: Får med lamm.

Det finns en bok som heter Fårskötsel/Får som varmt kan rek. Den innehåller allt en fårägare behöver veta.Tips o råd.Skriven av Erik Sjödin.
Värd att investera.
 
Sv: Får med lamm.

Du måste ansöka om ett produktionsplatsnummer och det får man på jordbruksverket. Efter det beställer du öronmärken till djuren.
 
Sv: Får med lamm.

Numera sedan den 1/7 ska alla får ha individnummer i öronen och vara journalförda. Innan räckte det med att dom märktes när dom lämnade gården där dom var födda och om det inte var livdjur så behövde dom bara ett märke med produtionsplatsnummer på. Man kunde då också journalföra dem i klump, typ födda år 2004 tjugo lamm. Så tänk på det när du hämtar fåren att alla ska ett eget nummer i örat och att lappen även ska ha ett SE-nummer på sig för att vara gilltlig.
 
Sv: Får med lamm.

Masse, har du fått någon ordning på beställningen av nummerlapparna, mina fårbrukande grannar o bekanta säger att distributören av lapparna knappt vet hur det ska se ut.
Det verkar vara kaos.
 
Sv: Får med lamm.

Då är inte min mor ensam om detta bekymmer. Min mor håller på bli galen! Tack och lov så kommer det inga lamm förrän till vår 2006 nu så det är ju en stund till.
 
Sv: Får med lamm.

Masse har av ren tur varit förutseende. Jag har alltid haft mina får individmärkta och i början innan det blev så många också döpta och inskrivna var för sig. Så jag behöver bara byta till den nya journalen och lappar har jag ju redan sedan innan till årets skörd.
Det är inte så konstiga regler utan det är samma som innan. Har man haft bidrag för sina tackor tidigare så var man tvungen att ha dem individmärkta. Så om men beställer av de godkända tillverkarna är det bara att skriva in vilken nummerserie man vill ha. Man ha den som man själv vill, de flesta väljer att ha med födelseåret i nummret typ 0501, 0502, 0503 o s v för i år. Jag har valt att ha löpande nummer serie, började på ett med första lammet och har sedan fortsatt. Andra vill ha olika serier om det är baggar eller tackor typ 1 - 999 för baggar och 1000 - .... för tackor. Så det som kan köra ihop sig borde vara att det är många som ska göra nybeställningar just nu och det har aldrig varit någon direkt kort leveranstid på ar annars heller. Sedan kan om man är ovan lätt bli lurad av andra än de godkända tillverkarna av öronmärken. Finns en del i lantbrukskataloger man brukar få hem som gör märken som man fel av då olika färger m m. En dessa är inte godkända av SJV som öronmärkning och har man beställt där så förstår jag om inte tillverkaren förstår hur det ska se ut. Man kan få lista och beställningsblankett från SJV, på godkända leverantörer.
 
Sv: Får med lamm.

Ok, jag måste erkänna att det låter lite krångligt, men tack.

Jag ska ha fyra dräktiga tackor (finull) som kommer nån gång nov-dec. Ska ha dom som betesputsare, lite amatör får-hållning alltså, inget jag ska leva på direkt ;) .

Vad kostar det per år att ha får? Jag vill gärna ha lamm på dom för att kanske utöka lite grann. Då blir det ju att man måste slakta. Måste alla vara öronmärka, registrerade och ha ett sånt där tillstånd från jordbruksverket även om man bara har får som amatör?
 
Sv: Får med lamm.

Kort svar :ja
Regga Se-nummret och beställ öronmärken i god tidi god tid innan fåren kommer.
Eftersom du ska ha så pass få djur, så är det väl smartas att beställa "tomma" märken, med bara SE-numret instansat, och skriva dit individnumren, med permanent märkpenna..
Alla Tackor och lamm måste öronmärkas och journalföras.
Sedan när bagglammen slaktas, måste även detta journalföras.
 
Sv: Får med lamm.

*lånar knapp*

Men om man har fem får eller färre behöver de väl inte vara öronmärkta eller journalförda?
 
Sv: Får med lamm.

Helt rätt det gäller alla får. Dessutom är det så att om ett vuxet får dör eller avlivas ska det lämnas till obduktion för provtagning. Reglerna finns på SJV:s hemsida.
Finns inga undantag för "hobbyodlare" utan det gäller alla får numera.
 
Sv: Får med lamm.

OK. Vad är det första jag ska göra nu då?, innan fåren kommer. Vilka kontaktar man?
 
Sv: Får med lamm.

Du kontaktar Jordbruksverket 036 15 50 00 och talar om att du ska skaffa får . Så kommer dom/den du får prata med att kunna hjälpa dig med det mesta. Sådant som journal och märken och även med den registering som krävs enligt de nya reglerna. Eventuell kommer du att även få kontakta din länsstyrelse men det vet Jordbruksverket i så fall.
 
Sv: Får med lamm.

Tack! Det är nog bäst att jag kotaktar Jordbruksverket imorgon. Har fem får, och endast tre av dem är öronmärkta.
 
Sv: Får med lamm.

Tack,:bow: pratade med jordbruksverket igår och dom ska skicka en ansökan om produktionsplats nummer.

Vad ska jag tänka på när jag hämtar tackorna? Jag menar om dom ska ha vissa papper eller nåt.

Sen undrar jag hur gamla lamm ska vara när man slaktar? Om man ska skilja lammen från tackorna? och i såfall när?
 
Sv: Får med lamm.

Skötsel osv kan jag inte, men jobbar som slaktare och dom lammen vi får in är ca 6 månader gamla och de som blir butikslamm har en slakt vikt på ca 16-20 kg och jag tror du får mellan 7-9kr/kg har inte så stor koll på det.
 
Sv: Får med lamm.

Sara skrev:
Vad ska jag tänka på när jag hämtar tackorna? Jag menar om dom ska ha vissa papper eller nåt.

Sen undrar jag hur gamla lamm ska vara när man slaktar? Om man ska skilja lammen från tackorna? och i såfall när?

Om tackorna är med i MV-programmet, så se till att få nån form av intyg på detta, härstamningsbevis ska du få på tackorna, kolla så att dom är ordentligt märkta och avmaskade innan du far därifrån.

Lammen ska slaktas när levendevikten ligger på 42-45 kg oavsett ålder..
Bagglamm ska skiljas från tackorna vid ca 3,5 månader, annars riskerar man att dom tjuvbetäcker tackorna.. Och en annan sak.. Ge inte bagglamm så mycket kraftfoder, då dom lätt får urinstenar av det..
 
Sv: Får med lamm.

Angående nummerbrickor i öronen...
En av mina inköpta tackor har tappat brickan med individnumret och har bara prod.platsnummer i andra örat.
HUR gör man då? Skriver dit individnumret med märkpenna? (vet hennes nummer) Eller kan JAG beställa brickor med någon annans prod.platsnummer? Eller måste jag be säljaren göra det åt mig? (Hej Masse ;))
 
Sv: Får med lamm.

Du kan inte beställa brickor med någon annans SE-nummer... Du kan i stället sätta dit en av dina brickor och skriva in i journalen att tacka SEnr 123456 individnr 1234 tappat ett öronmärke och har idag x/x ersatt det med följande märke ditt Se-nr + nytt individnummer
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 375
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Ponylove
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp