Får min brf göra så här?

Görel

Trådstartare
Moderator
Min bostadsrättsförening har meddelat att om tre veckor kommer vattnet i huset att vara avstängt från 07:00 till 17:00 måndag till fredag på grund av releining i några utåtgånde stammar. Dessutom kommer man inte få använda avloppen eller toaletterna.
I vanliga fall hade jag åkt till jobbet tidigare, men i dessa tider när folk arbetar hemifrån och uppmanas att gå ut så lite som möjligt känns det helt vansinnigt. Får de göra så här? Finns det någon myndighet som jag kan fråga?

Varför jag inte tar detta direkt med föreningen är för att jag tidigare har blivit både censurerad och ignorerad när jag påpekat saker där de inte verkar ha tänkt färdigt. Förra våren skulle de låsa ytterdörren i min trappuppgång på grund av arbeten utanför. Man skulle ta sig ut genom en låst branddörr och gå genom källaren. Det gick alltså inte att komma ut utan nyckel. Helt vansinnigt ur bland annat brandsäkerhetssynpunkt. Jag fick tips här att kontakta brandskyddet, vilket jag gjorde och blev uppringd av en brandingenjör. Jag hade rätt och föreningen tvingades ordna så att låsen i branddörrarna hölls olåsta.
 
Kollade med en kollega som är ordförande i en större bostadsrättsförening.
Gången är den att man tar upp det på ett möte i föreningen om releining. I de flesta fall ger då medlemmarna sitt godkännande och ger styrelsen rätt att gå vidare och fatta beslut om det.
Så med den information som finns här låter det som om det är rätt skött om det har varit upp på något möte tidigare.
 
Ja, ni måste ju i föreningen kunna göra underhåll och renovering. Men inte ska vattnet stängas av i 5 dygn? Utan bara dagtid väl? På kvällen och natten är allting som vanligt?

Eller kommer ni att ha bajamajor utanför?
Det kommer bara att stängas av dagtid, och i vanliga fall skulle det inte vara ett stort problem när många är på jobbet, och man kan gå på fik och bibliotek och använda toaletterna där. Det kan man ju inte göra nu, och den som ligger hemma och är sjuk kan ju varken gå ut eller hålla sig i tio timmar.

Inte ett ord om bajamajjor eller liknande i den info vi fått.
 
Kollade med en kollega som är ordförande i en större bostadsrättsförening.
Gången är den att man tar upp det på ett möte i föreningen om releining. I de flesta fall ger då medlemmarna sitt godkännande och ger styrelsen rätt att gå vidare och fatta beslut om det.
Så med den information som finns här låter det som om det är rätt skött om det har varit upp på något möte tidigare.
För ett halvår sen fick vi veta att problemet fanns, efter det inte ett ord fram tills dagarna före jul då man gick ut med denna info. Inga möten för oss boende.
 
Min bostadsrättsförening har meddelat att om tre veckor kommer vattnet i huset att vara avstängt från 07:00 till 17:00 måndag till fredag på grund av releining i några utåtgånde stammar. Dessutom kommer man inte få använda avloppen eller toaletterna.
I vanliga fall hade jag åkt till jobbet tidigare, men i dessa tider när folk arbetar hemifrån och uppmanas att gå ut så lite som möjligt känns det helt vansinnigt. Får de göra så här? Finns det någon myndighet som jag kan fråga?

Varför jag inte tar detta direkt med föreningen är för att jag tidigare har blivit både censurerad och ignorerad när jag påpekat saker där de inte verkar ha tänkt färdigt. Förra våren skulle de låsa ytterdörren i min trappuppgång på grund av arbeten utanför. Man skulle ta sig ut genom en låst branddörr och gå genom källaren. Det gick alltså inte att komma ut utan nyckel. Helt vansinnigt ur bland annat brandsäkerhetssynpunkt. Jag fick tips här att kontakta brandskyddet, vilket jag gjorde och blev uppringd av en brandingenjör. Jag hade rätt och föreningen tvingades ordna så att låsen i branddörrarna hölls olåsta.
Det känns självklart att en inte ska behöva hålla sig 7-17, föreningen borde (troligtvis ska) anordna så att det finns möjlighet till det. Och på ett coronasäkert sätt. Att inte kunna använda en toalett mellan kl 7-17 5 dagar i rad känns närmast inhumant, det måste gå att lösa.
 
Det känns självklart att en inte ska behöva hålla sig 7-17, föreningen borde (troligtvis ska) anordna så att det finns möjlighet till det. Och på ett coronasäkert sätt. Att inte kunna använda en toalett mellan kl 7-17 5 dagar i rad känns närmast inhumant, det måste gå att lösa.
Så här ser hela meddelandet ut;

Under den veckan kommer våra horisontella avloppsstammar att åtgärdas genom relining och byte. Det innebär att du inte kan tappa upp något vatten och inte heller hälla ut något vatten i avloppen under den tiden även om du har tappat upp vatten på en annan tid. Toaletterna kan inte heller användas.
Före 07:00 och efter 17:00 går det att tappa upp vatten. att hälla ut vatten i avloppen och att använda toaletterna. Tvättstugan är också indisponibel under dagtid den veckan, men går att använda efter 17:00..
Vi har idag stora problem med våra avloppsstammar och dessa måste åtgärdas så fort som möjligt.
Samtidigt kommer restaurangens fettavskiljare att bytas och restaurangen får ett eget miljöhus och ett utrymme för en uteservering på den sidan.
Vi ber om förståelse för att detta måste göras. Oavsett när det görs så betyder det inskränkningar i vårt boende som vi tyvärr måste ta.


Inte ett ord om ersättningstoaletter, vilket känns typiskt för den här föreningen då de flera gånger inte klarat av att tänka ur flera perspektiv utan försatt oss boende i jobbiga situationer.
 
Så här ser hela meddelandet ut;

Under den veckan kommer våra horisontella avloppsstammar att åtgärdas genom relining och byte. Det innebär att du inte kan tappa upp något vatten och inte heller hälla ut något vatten i avloppen under den tiden även om du har tappat upp vatten på en annan tid. Toaletterna kan inte heller användas.
Före 07:00 och efter 17:00 går det att tappa upp vatten. att hälla ut vatten i avloppen och att använda toaletterna. Tvättstugan är också indisponibel under dagtid den veckan, men går att använda efter 17:00..
Vi har idag stora problem med våra avloppsstammar och dessa måste åtgärdas så fort som möjligt.
Samtidigt kommer restaurangens fettavskiljare att bytas och restaurangen får ett eget miljöhus och ett utrymme för en uteservering på den sidan.
Vi ber om förståelse för att detta måste göras. Oavsett när det görs så betyder det inskränkningar i vårt boende som vi tyvärr måste ta.


Inte ett ord om ersättningstoaletter, vilket känns typiskt för den här föreningen då de flera gånger inte klarat av att tänka ur flera perspektiv utan försatt oss boende i jobbiga situationer.
Jag skulle höra av mig till dom och fråga om ersättningstoalett och ta upp problemet med att allt fler är hemma under dagarna samt att man kan vara sjuk.
 
Jag hade ringt dem och frågat vad som händer om jag akut behöver gå och skita en dag när vattnet är avstängt. Och hur de tror de ska kunna straffa mig för att de inte satt ut skithus att använda när man inte kan använda sitt eget.
 
Jag skulle aldrig bry mig om och/eller bråka om en sådan skitsak. Skaffa potta eller hink alternativt gör behovet i toan och spola när det öppnas kl 17.00. Jisses. Gnälla över något så simpelt och kortsiktigt.
Jag hade gjort samma sak, skulle inte använda bajamajor ändå är för bekväm för att gå ut för att använda toa...

Glöm inte att sätta pappret i en hink, annars kan det slå stopp när man ska spola på eftermiddagen. Och ha en "slaskbytta" i vasken så man inte råkar slå ut vatten.
 
Kan det ev. Vara så att det går att utreda sina behov på toaletten, men inte spola 7-17? Kanske inte det trevligaste men då finns det en nödlösning dagtid iaf?
Det är inte säkert. I toaletter ska det vara en viss vattennivå. När man gör sina behov höjs inte vattennivån utan den håller sig på samma nivå. Om man då gör sina behov trots att avloppet inte kan ta emot det så kommer toaletten "läcka" vilket skapar problem när avloppet inte kan ta emot det.
 
Man kan ju låta bli att spola bara.

Men det är JÄTTElätt att göra det av bara farten!

Vi renoverade avloppet på jobbet och jag skulle vara där ändå och göra lite annat jobb. Fick sätta plastpåsar över varenda vattenkran och ställa nåt över spolknappen för att inte det skulle råka gå ut vatten i systemet 🙈
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 429
Senast: tanten
·
Äldre I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp