Får min brf göra så här?

Min Biltemahink kan jag ju använda till kompost om den tar åt sig lukt. Jag kan rapportera i morgon hur det gick med det.
De allra flesta friska människor behöver inte kissa mer än var 4de timme. Om de då kissar kl 07.00 så blir det första gången i hink kl 11.00. Det där går faktiskt oftast att planera. Annars så har man ju hinken.

Det är under en kort period av reparation av avloppen. Inte som en permanent lösning.
Självklart så är det bökigt, obekvämt och även litet äckligt.
Men ibland så måste man klara av även sådant.
Ingen har påstått att någon skulle gilla att bo så.
Däremot att det definitivt är möjligt.

En brf-förening kan inte planera ett sånt arbete med utgångspunkten att alla som bor i föreningen är friska.

När en äldre släkting till mig hade ett stort arbete i sin br så satte föreningen bodar utanför med toaletter. Men min äldre släkting fick en sorts toalett hemma då hen inte hade haft en chans att hinna ut pga dålig balans och hög ålder. Det tycker jag är självklart!

Bodar ute till de allra flesta och nån sorts toalett i lägenheten till de som inte klarar av att gå ut för att gå på toa.
 
Bajamaja? Hotell känns lite överkurs när det bara är dagtid. Men ja, jag hade försökt hitta någon annanstans att gå på toa än haft en hink hemma. Du vet, vad som passar för dig, passar inte för alla.

Du tror att det är för att det passar mig jag har min åsikt? Du insinuerar att jag gillar och skita i hink?

Du vet, då ska jag förtydliga: Det är lyx att ha varma boenden med toaletter där skiten spolas bort, inser man (du o vissa andra) inte det ja då kan man väl inte ta det faktum att man under dagtid 5 dgr kan behöva skita i en hink när denna service lagas.

Hur kan det ens klassas som en olägenhet?

Det är ett gnälligt lyxproblem att ens komma på o klaga över detta.
 
Du tror att det är för att det passar mig jag har min åsikt? Du insinuerar att jag gillar och skita i hink?

Du vet, då ska jag förtydliga: Det är lyx att ha varma boenden med toaletter där skiten spolas bort, inser man (du o vissa andra) inte det ja då kan man väl inte ta det faktum att man under dagtid 5 dgr kan behöva skita i en hink när denna service lagas.

Hur kan det ens klassas som en olägenhet?

Det är ett gnälligt lyxproblem att ens komma på o klaga över detta.

Nu stoppar du ord i munnen på mig, så jag behöver visst inte vara med längre 👍

Ha en trevlig diskussion med dig själv!
 
En brf-förening kan inte planera ett sånt arbete med utgångspunkten att alla som bor i föreningen är friska
En bostadsrättsförening ägs av sina medlemmar. Medlemmarna väljer en styrelse för den dagliga driften. Oftast så fattas större beslut på en stämma.
Bostadsrättsföreningen kan själv fatta beslut om vilka ersättningstoaletter som skall finnas och det finns inga som helst lagliga krav där.
En fattig, eller snål, förening kan utan vidare besluta att varje hyresgäst får lösa problemet på egen hand. Att bo i bostadsrättsförening är delvis att äga sin bostad, ingen annan löser därför dessa problem åt medlemmarna.
Om medlemmarna är friska eller inte är inte föreningens sak att hantera.
Om de inte vill och därför fattar ett sådant beslut. Ibland så vill ju majoriteten av medlemmarna ha hög servicenivå och då så bestämmer de att göra så.
 
En brf-förening kan inte planera ett sånt arbete med utgångspunkten att alla som bor i föreningen är friska.

När en äldre släkting till mig hade ett stort arbete i sin br så satte föreningen bodar utanför med toaletter. Men min äldre släkting fick en sorts toalett hemma då hen inte hade haft en chans att hinna ut pga dålig balans och hög ålder. Det tycker jag är självklart!

Bodar ute till de allra flesta och nån sorts toalett i lägenheten till de som inte klarar av att gå ut för att gå på toa.
Ja, när jag bodde i BRF så låg nog snittåldern på närmare 70år, vi var bara ett par stycken under 50 i vår trappuppgång. Hissarna kommer behöva bytas ut snart och föreningen har en hel del bekymmer med detta. Gällande digitala bokningsystem till tvättstugan räknade föreningen med att det kommer ta ganska många år innan det kan kan genomföras eftersom så stor del av föreningen saknar digital kompetens, vi får helt enkelt invänta den naturliga avgången så att säga....
 
Du tror att det är för att det passar mig jag har min åsikt? Du insinuerar att jag gillar och skita i hink?

Du vet, då ska jag förtydliga: Det är lyx att ha varma boenden med toaletter där skiten spolas bort, inser man (du o vissa andra) inte det ja då kan man väl inte ta det faktum att man under dagtid 5 dgr kan behöva skita i en hink när denna service lagas.

Hur kan det ens klassas som en olägenhet?

Det är ett gnälligt lyxproblem att ens komma på o klaga över detta.

Du har inga problem med magen va? Det ar INTE lyx att ha varma boenden med toaletter i kalla lander, eller i vastvarlden i ovrigt. For manga av oss som har problem med magen ar det en fraga om att kunna ga till jobbet eller inte. Att overhuvudtaget klara sig genom dagen.
Nar min mage kranglar har jag hogst 2 minuter mellan att den sager ifran och jag maste fa tag pa en toalett. Om jag sitter helt still tar det langre tid, men sa fort jag ror mig kommer de 2 minuterna tillbaka, jag kan inte ga eller overhuvudtaget rora mig.

Det kanns som om du inte har en aning om hur manga som har problem med magen, eller hur det fungerar. Eller hur manga som har problem med incontinence och hur det fungerar. Du ser en frisk manniska och gar efter hur DU fungerar. Vi ar inte alla friska!
 
Du har inga problem med magen va? Det ar INTE lyx att ha varma boenden med toaletter i kalla lander, eller i vastvarlden i ovrigt. For manga av oss som har problem med magen ar det en fraga om att kunna ga till jobbet eller inte. Att overhuvudtaget klara sig genom dagen.
Nar min mage kranglar har jag hogst 2 minuter mellan att den sager ifran och jag maste fa tag pa en toalett. Om jag sitter helt still tar det langre tid, men sa fort jag ror mig kommer de 2 minuterna tillbaka, jag kan inte ga eller overhuvudtaget rora mig.

Det kanns som om du inte har en aning om hur manga som har problem med magen, eller hur det fungerar. Eller hur manga som har problem med incontinence och hur det fungerar. Du ser en frisk manniska och gar efter hur DU fungerar. Vi ar inte alla friska!
Jo men det fungerar ju även utan vatten och avlopp.
Hink med stol t.ex.
Det är själva spolningen med vatten som är lyxen.
Före WC så använde man potta i pottstol.
Den här borde fungera för dig.
5ba6e5da-da9d-4f5f-b50d-e30d5420f305.jpeg.webp
 
Jo men det fungerar ju även utan vatten och avlopp.
Hink med stol t.ex.
Det är själva spolningen med vatten som är lyxen.
Före WC så använde man potta i pottstol.
Den här borde fungera för dig.
För den fasta delen funkar påse och sedan som brännbart. Resten får gå i toa efter 17.00. Om en inte kan hålla 1 från 2 - torv i botten på påsen och allt som brännbart.
 
Jo men det fungerar ju även utan vatten och avlopp.
Hink med stol t.ex.
Det är själva spolningen med vatten som är lyxen.
Före WC så använde man potta i pottstol.
Den här borde fungera för dig.
5ba6e5da-da9d-4f5f-b50d-e30d5420f305.jpeg.webp
Och va<d kostar en sådan där? Det borde bli betydligt billigare att ta in bajamajor till majoriteten och lösa det personligen för minoriteten
 
Och va<d kostar en sådan där? Det borde bli betydligt billigare att ta in bajamajor till majoriteten och lösa det personligen för minoriteten
Den kostar 583:-.
Den lösningen hade ändå behövts för dem som inte klarar av att ta sig ut till en bajamaja.
Majoriteten kan använda en hink för 20:- styck för att slippa gå ut till en bajamaja.
Jag för min del hade inte använt bajamaja utan hink. Det känns bättre för mig med det egna badrummet och en garanti på att hinken är ledig när vill använda den.
Kostnaden för bajamajan skulle därför bli helt onödig i mitt fall.
 
För den fasta delen funkar påse och sedan som brännbart. Resten får gå i toa efter 17.00. Om en inte kan hålla 1 från 2 - torv i botten på påsen och allt som brännbart.
Ja precis som för hundbajspåsen och renset från kattlådan om man har brännbart strö. Jag använder Remiss till kattlådorna och hade nog använt samma till mig själv.
 
Jo men det fungerar ju även utan vatten och avlopp.
Hink med stol t.ex.
Det är själva spolningen med vatten som är lyxen.
Före WC så använde man potta i pottstol.
Den här borde fungera för dig.
5ba6e5da-da9d-4f5f-b50d-e30d5420f305.jpeg.webp

Nu svarade jag dig redan tidigare att just den har losning hade fungerat for mig. Som du formodligen sag var mitt svar till nagon annans post sa den har demonstrationen ar inte alls nodvandigt.
 
Och va<d kostar en sådan där? Det borde bli betydligt billigare att ta in bajamajor till majoriteten och lösa det personligen för minoriteten
Liten hink, stoppas i befintlig toalett. Kostnad runt 30 kr högt räknat. De som är så gamla och skröpliga att det inte funkar har garanterat redan en mobil toastol. Den hinken töms oftast också bara 1-2 ggr om dygnet (i toan) hos folk med hemtjänst och det funkar ju.
 
Du har inga problem med magen va? Det ar INTE lyx att ha varma boenden med toaletter i kalla lander, eller i vastvarlden i ovrigt. For manga av oss som har problem med magen ar det en fraga om att kunna ga till jobbet eller inte. Att overhuvudtaget klara sig genom dagen.
Nar min mage kranglar har jag hogst 2 minuter mellan att den sager ifran och jag maste fa tag pa en toalett.

Det kan omöjligt ta längre tid till toan om det är en liten hink i den än utan.

Och jo det är stor och resursslukande lyx att ha vattentoaletter inne. Det är väl bara så att väldigt många verkar ta det för givet. ( och i grund tänkte jag givetvis inte enbart på västvärden varför ska man det?)
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 430
Senast: tanten
·
Äldre I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp