Får nybörjare skaffa hund?

Jag antar att du tänker skaffa valp?! I så fall bör du väl besöka någon valpkurs och steget därefter. Vanliga dressyrkurser i hur man lär sin hund veta hut. :)

Om sen bruks, SSRK eller någon annan håller i kurserna är kanske inte så relevant i början. Välj en organisation/klubb där din tilltänkta hund passar in. Det är dock inte fel att bredda sin kompetens genom att besöka flera olika klubbar. Alla har inte riktigt samma inställning till hur man fostar hund. Fast det skiljer ju även mellan instruktörer inom samma klubb. Man får ta och snappa upp lite här och lite där. Lägga till sina egna värderingar och idéer och sen prova sig fram tillsammans med sin hund. Inte glömma bort att alla är individer. Såväl du som din hund. Det som passar jättebra på grannens Schäfer kanske inte passar så bra på din Golden. osv...

Det som dock är allra viktigast är att du och din hund känner varadra väl och kan kommunicera. Även när hunden kommer i trotsåldern. Det är därför jag alltid propagerar för att det här med att lära sig hundens språk är så jätteviktigt! Vi kan lära oss hunden språk och förstå den. Hunden däremot har mycket svårare att lära sig människans språk. Vi måste se hunden som hund och inte förmänskliga den.

En annan sak som är viktig är kontakt. Öva gärna tidigt det här med ögonkontakt med hunden. Det är lätt med en valp. Själv släppte jag på det där och tyckte det gick bra även utan ögonkontakt. Hunden gjorde ju som jag ville ändå. Det innebar stora problem senare när hunden växte. Jag har fått träna länge på det och har nu nytta av det när hunden är gammal och mer eller mindre döv. Ögonkontakt och handtecken gör att vår hund trots ålder och dövhet fungerar mycket bra. Även lös ute på fält.
 
:) Jag skulle gärna se dig som valpköpare! Du har ett sunt sätt att se på saker och ting, du vill ha mer kött på benen och vill verkligen undersöka livet som hundägare!! ME LIKE!! Fortsätt sÅ!! :bow:
 
Vi var nybörjare när vi skaffade våran vovve... men vi fick jättegod kontakt med uppföderan och folk i klubben. Alla andra rynkade på näsan och sa att engelska settrar är nervösa och så. (Dom har då aldrig träffat min hund :D)

Alla i klubben säger att det är bra "nybörjarhund" eftersom ev. fel man gör inte förstör hunden. Våran hund är INGEN lydnadschampion men är allmänt lydig.

Man måste ju vara beredd på att jobba med en del raser och det är ju uppfödarens ansvar att försöka ge hundarna till så bra hem som möjligt.
 
Visst kan du köpa hund om du är nybörjare!

Vi skulle mycket väl kunna sälja valp till en förstahundsägare ( har gjort ) om denna är intresserad av att träna med sin hund, jobba med sin hund och har ambitioner.

Vi säljer däremot inte hundar till rent sällskap, det spelar ingen roll hur många hundar den potentiella köparen haft innan.

Kontentan blir: säljer hellre hund till förstahundsägare som skall ta jaktlicens och vill tävla bruks, än till ett par som skall köpa sin tionde sällskapshund.

Vill man så kan man alltid lära sig.

/
 
Hehe, då kanske din hund är släkt med min mammas. lojare jycke får man leta efter. :D
Hispiga settrar? Nääää.....
 
hehe.... dom är så söta=)

men ibland får han tokryck och då tror man inte att det är samma hund :D

Bild?
 
Är det för att dina hundar "kräver" arbete?
Varför vill du inte sälja dem som rena sällskapshundar?
Jag frågar alltså av rent intresse...
 
tänk på att alla är nybörjare i början. när man väljer ras ska man nog välja en hund utan så mkt skärpa, dvs som inte är så "lättretad". då är risken inte så stor att den blir aggressiv om du skulle göra fel. och du, lyssna inte på alla råd från nära och kära som inte känner din hund. du bestämmer. vad känns bäst? vad fungerar? :)
 
Sv: Re: Får nybörjare skaffa hund?

Vilka hundraser skulle kunna passa som nybörjarhund? Förstår att det kan skilja mellan individer, men ändå finns det ju säkert raser som generellt är lite "enklare" än andra. Vi har lite funderingar på Cocker Spaniel...

jag tror att mops är en bra nybörjar hundras:banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

De har glömt att de själva varit nybörjare en gång...
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Som de flesta redan sagt så ska du väl först och främst tänka på vad du vill göra med hunden. Ändå tycker jag att en mer "förlåtande" ras kan vara något att börja med om man aldrig haft hund förut men framförallt om man kanske inte har så mkt "hundigt" folk som kan hjälpa i knepiga situationer. Nu menar jag såklart inte att "amen köp en såndär långhårig snäll o lite mesig sak så är saken biff"´. Men jag tycker personligen att tex vissa sällskapsraser (som visst går att tävla lydnad med osv) kan vara bättre lämpade som första hund än hundar med specifik inriktning i bruks eller som kanske har åtminstone en liten mer gnutta krut i. Man kan göra en massa med sällskapsraser också och ibland (tycker jag) tycker jag att man får lite intrycket av folk i liknande trådar att "vill du lufsa i skogen, köp en sällis". Och visst är det enklare att "bara" göra det med en sådan hund. Men man är långt ifrån begränsad även om man inte når sm i ngn bruksgren med dem. Spåra kan man göra med alla hundar och lydnad likaså!
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Alla hundägare var nybörjare en gång i tiden de med!
Och alla uppfödare var lika oroliga inför sin första kull som alla andra. Men det glömmer de bort ibland när det lärt sej av erfarenhet.

Jag tycker att många uppfödare inte ger människor en chans ens en gång. Bara för att man inte har hundvana innebär det inte att man är bra på att ta hand om en hund. Jag själv hade mycket liten hundvana när jag skaffade den första hunden och det gick hur bra som helst. Jag hade då flera egna hästar och andra husdjur. Visst brast jag i lydnaden och så till en början, men det tog jag igen senare!

Det är självklart att man som uppfödare får neka en person att köpa en hund om maninte tycker att den passar. Men jag tycker att det blir för mycket när bara människor på landet får köpa valpar (som inte är av arbetande ras), eller människor som lovar att ställa ut etc.
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Undrar om det blev en hund för Lejanna och vilken sort, så här 3½ år efteråt.
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

:) Haha, nä, inte jag heller. Men då kan ju jag fortsätta på denna tråden! Jag letar efter en förstahund som passar mig. Jag vill ha en aktiv sällskapshund att träna lydnad och kanske lite agility med och att ha bara som sällskap att gå/cykla långa promenader med.
De tre kandidaterna är:
  • Cavalier King Charles Spaniel
  • Nova Scotia Duck Tolling Retriever (tollare)
  • Kooikerhondje

Cavalieren tycker jag verkar vara en trevlig och lättlärd förstahund, men lite för liten och "tanthund"-stämplad.
Tollaren är den jag är mest intresserad av just nu, lagom storlek och arbetsvillig. Jag är bara osäker på om jag kommer klara av den.
Kooiker är också mycket intressant, arbetsvillig och trevlig, men jag har hört att de kan vara väldigt reserverade mot främlingar och skälliga...
Vad säger ni? :p
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Nån gång är alla nybörjare, även uppfödare har varit nybörjare en gång ;) Jag tycker att alla ska få skaffa hund, hur ska man annars lära sig och bli erfaren? Man kan läsa sig till mycket kunskap men mycket måste upplevas också. Ett tips är att ta reda på så mycket man kan om den rasen man vill ha, besöka utställningar och se hundrasen IRL, ta kontakt med uppfödare och kanske besöka någon för att bekannta sig med rasen osv.
Jag var nästan helt oerfaren på min ras när jag köpte den, hade bara läst en hel del, klappat på vänners, besökt utställningar m.m, men alla uppfödare har varit så tillmötesgående och förstående och de har mer än gärna visat och berättat när man inte förstått. Och jag vet att min uppfödare ställer upp till 100% om jag har någon fråga eller fundering gällande rasen.
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Tack, vad skönt att höra. Jag har nog gjort allt utom att kontakta uppfödare... vågar aldrig:D
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Jag tror att med rätt inställning skulle man nog kunna ha i princip vilken hundras som helst som förstahund. Det handlar bara om att välja en ras som passar en själv. Med hjälp av hundkunnigt folk och uppfödaren så bör det fungera.
Jag pratade med en person på en hundutställning som skaffat sig en Rhodesianhane alldeles nyligen. Han hade aldrig haft hund tidigare och var i 40-årsåldern. Jag tror inte det är så många personer som väljer just RR som första hund, men som sagt, ingenting är omöjligt.

Till Fannsan:
Jag tycker du ska kontakt med både rasklubb och uppfödare till ovanstående raser. Gå på lite utställningar och prata med lite vanliga hundägare, det ger massor! Jag tror det är ganska lätt att vissa personer höjer just sin hundras till skyarna, då är det bra att prata med olika människor för att få en "bredare" uppfattning om rasen.
Jag kan ju bara skriva lite kort om hur jag uppfattat de hundraser du har nämnt.
Cavalier- verkar vara lättlärda, trevliga hundar som inte drar sig för att hälsa på främlingar. De jag har sett har varit väldigt utåtriktade och trivts i rampljuset.
Tollare- Verkar också vara väldigt trevliga och lättlärda hundar. Framåt som inte drar sig för att hälsa på främmande.
Kooiker- Har en vän vars kooiker är mycket speciell. Han är en sådan hund som antagligen skulle bita om man trängde sig på honom. Det har väl fått mig att inte vara överförtjust i rasen. Men det här är ju bara en individ, jag kan inte säga hur rasen är generellt.
Men dra dig inte för att kontakta rasklubb och liknande, det är ju en framtida familjemedlem som du ska ha 10-15 år framöver och då är det ju bra om du känner att du har gjort rätt rasval.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 889
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 664
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp