Får nybörjare skaffa hund?

Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Tack för det långa svaret! Me like! :)
Jag har ju letat mycket information på rasklubbarnas hemsidor, och där står förstås väldigt mycket positivt om raserna, ,det kvittar vilken ras man läser om. Så det är nog rätt att prata med "vanliga" ägare. Vi har en granne som har en tollare, jag ska nog försöka få kontakt med dem! ;)
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Rent generellt tror jag hundägare blir glada när man kommer fram och vill fråga ut dem om deras rasval. Jag blir det i alla fall....
Förutom den gången då en person tvärnitade mitt i en 3-vägskorsning, flög ut ur bilen och skrek: "Du har en dalmatiner!!!".
Sedan öppnade hon bakluckan och skullr visa upp sin hane. Det var ju bara det att det var en sen lördagkväll, kallt och regningt. Så jag var väl kanske inte riktigt lika entusiastisk som hon var...

Nu har jag ingen uppfattning om avståndet mellan städer i Skåne, men det är väl en stor nationell utställning i Hässleholm snart. Du kan ju pallra dig dit, där kan du nog hitta en hel del information om de raser du intresserar dig för.
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Ja! Det ska jag kolla upp! Vem är det som anordnar den?
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Har kollat nu. Det är Nordskånska kennelklubben som anordnar. Den 18 maj är det internationell utst. och den 19 maj är det nationell!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Absolut skulle jag sälja valp till så kallade nybörjare. Alla måste ju få ha en första hund..!

Vi har fött upp valpar tidigare och sålt till både mycket erfarna och första hunds ägare. Och alla hundar har blivit väl omhändertagna.
Kanske de till och med kan vara så att de som köpt sin första hund varit mer måna om hunden och engagrat sig ännu mer.
De jag tycker är viktigt är att köparna noga tänkt ut om de verkligen vill och klara att ha en hund i deras vardag. Att de verkligen tänkt igenom. Och att de tittat på flera raser de är intresserade av innan de bestämmer sig. Sen vill man ju komma bra överens med köparna och de ska visa att de verkligen vill engagera sig i de lilla livet som växer upp och blir en hund.
Gärna får de tex valpkurs.
Sen får man som uppfödare ställa upp mycket med hjälp av träning, svar på frågor osv...

Det är erfarenheter jag haft efter mina föräldrar haft valpkullar på sina hundar. Första hundsägaran vi haft har varit toppen. Och våran familj har försökt hjälpa alla köpare på alla sätt. Klart att en som köper sin första hund har mer frågor och behöver mer hjälp.... men de är också väldigt noga med att de gör allt rätt. Så är man beredd som uppfödare att hjälpa när de behövs så är de inga problem.

Och alla måste ju nån gång få sin första hund om de vill...annars kan de ju aldrig bli erfarna. Dessutom blir man nästan aldrig fulllärd tror jag..
 
Sv: Re: Får nybörjare skaffa hund?

Vilka hundraser skulle kunna passa som nybörjarhund? Förstår att det kan skilja mellan individer, men ändå finns det ju säkert raser som generellt är lite "enklare" än andra. Vi har lite funderingar på Cocker Spaniel...


Haft en cocker...de är underbara..! Lättlärda och tillgivna...! Funkar nog absolut som första hund. Jag fick min som min egen hund när jag var 10. Visst hade jag mina föräldrar som kunde allt och stod bakom mig. Men de var jag själv som lärde henne allt. De var jag som tränade lydnaden och även agility, matade, sprang på utställningar.

Ja jag älskar cocker..! De enda som jag tyckte va extremt jobbigt var pälsvården och trimmningen. Jag lärde mig att trimma henne till vardags någorlunda cockerlikt... (fick hjälp av en annan cocker uppfödare) Men lämnade bort för utställning. De där bestämmer man ju själv hur man gör. Men trimma var inget jag gillade...drog mig alltid för när de var dax. Ett av skälen de inte vart en till cocker... sen var de bara de att jag klararde helt enkelt inte av att skaffa en ny cocker... Saknar henne så och kände med en ny skulle jag bara jämnföra och de skulle inte vara rättvist mot den nya. Och sen storleken. Men alltså inge annat negativt om rasen ifall du undra varför jag inte har en sån nu om de nu är så underbara.

Men perfekt första hund tror jag.
 
Sv: Re: Får nybörjare skaffa hund?

Haft en cocker...de är underbara..! Lättlärda och tillgivna...! Funkar nog absolut som första hund. Jag fick min som min egen hund när jag var 10. Visst hade jag mina föräldrar som kunde allt och stod bakom mig. Men de var jag själv som lärde henne allt. De var jag som tränade lydnaden och även agility, matade, sprang på utställningar.

Ja jag älskar cocker..! De enda som jag tyckte va extremt jobbigt var pälsvården och trimmningen. Jag lärde mig att trimma henne till vardags någorlunda cockerlikt... (fick hjälp av en annan cocker uppfödare) Men lämnade bort för utställning. De där bestämmer man ju själv hur man gör. Men trimma var inget jag gillade...drog mig alltid för när de var dax. Ett av skälen de inte vart en till cocker... sen var de bara de att jag klararde helt enkelt inte av att skaffa en ny cocker... Saknar henne så och kände med en ny skulle jag bara jämnföra och de skulle inte vara rättvist mot den nya. Och sen storleken. Men alltså inge annat negativt om rasen ifall du undra varför jag inte har en sån nu om de nu är så underbara.

Men perfekt första hund tror jag.

Det är kul att du skriver om cockern, men tråden startades för 3 ½ år sedan :d och hon som startade tråden är liksom inte med längre...;)
Men det är alltid kul när andra berättar om "sin" ras!
 
Sv: Får nybörjare skaffa hund?

Undrar om det blev en hund för Lejanna och vilken sort, så här 3½ år efteråt.

Haha, nä det har FORTFARANDE inte blivit någon hund för Lejanna... Det blev ungar istället! Men någon gång så SKA jag ha hund och då ska jag komma ihåg alla bra råd och tips jag fått här!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 838
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 228
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 626
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp