Får nybörjare skaffa hund?

Lejanna

Trådstartare
Har läst lite här på hund och vad som slår mig är ur mycket man ska/bör kunna för att ha hund. Uppfödare berättar hur höga krav man har på valpköpare etc. Inget fel i det såklart! Men det gör mig lite fundersam, vi som inte har så mycket erfarenhet, men ändå vill ha hund, vad ska vi göra? Läsa, läsa, läsa förstås, men räcker det för att övertyga en uppfödare om att man är lämplig som hundägare?
Nu är jag personligen helt grön, men jag ställer frågan både rent allmänt och för min egen skull.
Vad har ni uppfödare/hundägare för tankar om detta?
 
Självklart!!!

Som uppfödare önskar jag bra hem till mina valpar, och för mig betyder det god omvårdnad både psykiskt och fysiskt. Det kan både nybörjare och erfarna ge, sedan att man som oerfaren bör välja en ras som är någolunda lättdresserad ser jag som självklart. Jag tycker att det är viktigt att valpköparen är ärlig om sina kunskaper och sitt mål med hunden. Då kan jag som uppfödare välja ut den mest lämpade inom kullen, eller rekomendera en annan ras/uppfödare om det skulle vara bättre.

Sedan finns det alla varianter av uppfödare. En del vill att deras kennel skall få så mycket reklam genom meriteringar som möjligt, och de prioriterar erfarna köpare med tävlingsambition. Andra prioriterar pengar, och de lovar guld och gröna skogar om du köper hund av dem (det är ofta samma människor som talar illa om alla andra, och inte kan rekomendera någon annan kennel). Där emellan finns alla varianter.

Lycka till den dag du bestämmer dig för hund!

Duvan
 
Klart att det är ok att skaffa hund som nybörjare, alla är ju det någon gång.
Huvudsaken är att det finns ett genuint intresse att lära och att försöka förstå vad hunden behöver.
Som föregående skrev är det bra att skaffa en ras som är inte är för komplex.
 
Vilka hundraser skulle kunna passa som nybörjarhund? Förstår att det kan skilja mellan individer, men ändå finns det ju säkert raser som generellt är lite "enklare" än andra. Vi har lite funderingar på Cocker Spaniel...
 
Själklart får man skaffa hund som nybörjare. Men jag tycker man bör ha visat intresse av att lära sig mm genom att läsa och försöka förstå hur en hund fungerar.
Köpa hund och inte begripa ett dugg vad det handlar om det tycker jag (tycker jag med alla djur man skaffar) är fel och det visar sig sen när problem som kan bli uppstår.
Nybörjare kan man alltså vara, men jag tycker man skaffar lite kunskap innan man köper en hund.
Hur många nybörjare är det inte tex som tror att en hund som visar tänderna och reser ragg alltid är arg. Så lite kunskap är alltid bra :)
 
GLÖM det där med "nybörjarras".
Tänk efter så hära istället

vad vill jag GÖRA med hunden?

hur är DU som person?
tycker du att vara i skogen i november - eller gottar du dig hemma istället(det finns raser som passar bägge behoven)
Är du tuff eller lite mer försiktig, envis eller lite mer velig?
Hr du fullt med ungar springandes hemma, eller bor du isolerat på landet?
 
Självfallet finns det raser som är bättre lämpade till oerfarna hundägare!!!
 
Cocker är just "min" ras. :bump: Det är en lämplig nybörjarhund, om man kan motstå blicken ibland (de är hejare på att dressera sin omgivning :D) och gillar pälsvård. Cockern passar ypperligt till alla aktiviteter som kräver bra kontakt med föraren. Cockern använder också mer än gärna näsan, så spår är en kul grej för de flesta cockrar.

Jag vill att mina valpköpare är intresserade av att göra saker med sin hund, VAD har mindre betydelse bara den inte blir en prydnadskudde i soffan. Både hjärna och kropp skall ha sitt, då blir cockern en suverän hund som charmar alla i sin omgivning. Cockern generellt gillar alla, både djur och människor. Tyvärr finns det dock vissa linjer som har gett mer än lovligt många med temperamentsfel. :( Det är något som jag tycker att man bör var medveten om, så att man kan öka sina chanser att få den livskamrat man vill ha.

Du får gärna PM:a mig om du börjar leta cocker så hjälper jag dig gärna med tips om bra kennlar.

Duvan
 
Jag tycker att det verkar vara vanligare att Cockrarna är "bitska" (förlåt ordvalet) än inte. Pratade med en Mentaltestare bara för en eller två veckor sedan och hon bara skakade på huvudet över Cockrarna idag...
 
Om man är vettig och har en vettig inställning till hundar så kan man väl köpa en hund. Man ska köpa hund för att man är intresserad av hundar och tycker om hundar. Sedan så får man ju lära sig hur hunden ska skötas och uppfostras på bästa sätt, innan man köper den förstås!
Folk som köper hund av andra skäl ska inte ha hund, om man inte är inuit och måste ha den för att dra släden eller om man är handikappad och måste ha den till hjälp.
 
Nej, cockern har överlag fortfarande ett bra temprament. Det finns dock vissa linjer, f.a finska, som ger många med dåligt. Det har på senare år äntligen börjat disskuteras i uppfödarkretsar, men ämnet är känsligt då flera stora uppfödare måste erkänna att de stirrat sig blinda på framgångar i ringen. Jag ser inte att vi får någon stor ändring snart, men det är i alla fall rumsrent att nämna det nu.

Det är inte många cockrar som MH testas, bl a för att testen inte passar hundar som inte skall "gå efter" och jaga rörligt. Ett MH anpassat för cocker har också så smått börjat diskuteras.

Anledningen till att just din vän sett så många "bitska" cockrar kan mycket väl bero på närmaste uppfödare. Här har vi en uppfödare som har använt en ökänd hane mycket i sina linjer. DET ger ingen trevlig bild åt den lokala statistiken. Jag är mycket ute och träffar cockrar, och min bild är en helt annan. Ljuvliga hundar som är lätta att ha att göra med, och som man kan släppa ihop i stora gäng trots att de aldrig tidigare mött varandra. :love: :love: :love:

Det jag rekomenderar folk som vill köpa en cocker är att se till att föräldradjuren är meriterade i mer än bara utställningsringen.

Jag tycker att det är viktigt att man pratar om de nackdelar som finns i rasen idag, utan det kan vi inte jobba effektivt på en förbättring.

Med vänlig hälsning
Duvan
 
Det här handlar inte om MH utan om Mentaltest som görs av en känd profil. Man kollar både skärpa och försvarlust.

Att säga att ett MH inte är anpassat efter ras är nonsens!! Det finns inget svar på hur ett MH skall se ut, det är bara beskrivning av hur hunden reagerar i olika situationer.
 
Nej, det finns inget rätt svar på hur hunden skall reagera, så långt kan jag hålla med om att de tester vi har idag är ras-neutrala. Däremot ställer det hunden i en situation som inte är önskvärd för en stötande och apporterande hund. Man vill inte ha kamp om trasan på en apportör, och inte heller vill man att en hund som skall stöta under bössan skall jaga efter i lek. Vid mentaltest skall man ju se hur hunden reagerar utan inflytande från föraren, så det hjälper ju inte om hundens lydnad är perfekt.

Det är så enormt viktigt att inte utsätta hunden för frestelsen innan den har det i ryggmärgen, så endast en gammal hund skulle kunna testas (eller en som inte jakttränas). Jag, och många med mig, vill ha ett test som är bättre anpassat till vad cockern är avlad för. Till dess nöjer jag mig med att starta jaktprov, agillity, lydnads och annat roligt jag kan göra utan att föstöra en mjuk mun och stadga i uppflog/uppsprång.

Med vänlig hälsning
Duvan
 
2-4 år skall hunden vara för ett mentaltest. Att tro att en hund blir förstörd genom att kampa en gång i en trasa känns som en gammal myt.

Det är upp till testledaren att se vad som är inlärt eller icke inlärt beteende. Att jaga efter t.ex. stora bytet en gång förstör inte en så pass gammal hund. Det är en ny situation och inget man direkt stöter på i vardagen.

För mig känns det som att denna gamla motsträvighet sätter mer käppar i hjulet än hjälper faktiskt. Det finns många oönskade beteende bland våra spaniel/retrievers idag som inte skall finnas där och ingen bryr sig eller vill ta reda på det.
 
Jag håller inte med dig i att "en gång är ingen gång". Kalla mig gärna offer för en myt, men hunden utsätts inte för denna retning bara en gång. Retningen kommer ofta i vardagen, med den skillnaden att jag då kan blåsa sitt. Att trigga hunden till ett felbeteende, om så bara en gång, strider helt mot min filosofi "inled dem inte i frestelse". Jag må vara gammaldags i min motsträvighet, men tror du inte att det kan ligga något i det? Trots att du inte delar åsikten?

Visst finns det problem inom även spaniel och retriver raserna, därför vore det väl bra att modifiera mentaltesten så att fler hundägare är villiga att checka den mentala statusen hos sina hundar? Jag är helt för mentaltester så länge man inte gör dem till potensiella träningsförstörare. Långt ifrån alla hundar har den absoluta spontana stadga som behövs för att jaga ensam med spaniel vid 4 års ålder. Att då gå in för att medvetet låta hunden gå efter är enligt min mening att förstöra träningen.

Med vänlig hälsning
Duvan
 
Nej ,men man märker på många nybörjare att dom endå vet precis hur det ska vara för det har dom läst ,även fast det är helt åt skogen . Eller så jämför man brukshund med fasters gamla tax hon hade för tie år sedan utan att själv veta innebörden i vad man säjer .

Man får vara precis hur nybörjare man vill ,det är inget fel i det -men då ska man vara villig att lära sej också ,världen är full av "jag känner min hund bäst" och hunden kissar inne och biter sönder allting inne .

Åh så sammanhängande jag skrev nudå :smirk:
Äsch men man lär sej ju ,bara för att man haft en hund kan man ju inte allt -han som ligger två meter härifrån har jag skitstora problem med ,iomed att jag bara haft puppar ,jag har ingen större erfarenhet av att bryta ett felaktigt beteende och lära in ett nytt .
Alldeles nyss var vi ute på prommis ,det gick sådär -han har lärt sej att ordet bra är likamed varsågod/övning klart...fast det tog det ett tag innan jag kom på de :o
Men jag vill endå säja bra :crazy: ..äsch .
Det går framåt och man klarar sej rätt bra om man lyckas fråga rätt människor .

Ett tips är att söka på orten efter IMMI instuktörer -det finns två där jag bor *tacksam* :)
 
Utan att ha läst andra inlägg - Självklart skall nybörjare få skaffa hund. Min åsikt är dock att man förutom att läsa på, bör ha varit med på en del (eller åtminstone någon) praktiska kurser utan hund INNAN man skaffar sin första hund. Detta för att man lär sig så mycket genom att studera andra. Jag tycker också det är jätteviktigt att ha läst på om hundens språk och hur den kommunicerar. Allt för många misstolkar sin hund totalt.

Sen när man är så påläst och 'kunnig' gäller det bara att inte ha en övertro på sin förmåga som hundägare ;) För ett är säkert - man blir aldrig fullärd!
 
Vad är det för slags kurser du menar? Valpkurs? Eller någon annan slags kurs? Brukshundsklubben? Jag är som sagt nybörjare och behöver precisa "instruktioner"!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 248
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 691
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp