Får och kor som betar rator + olika raser

mian1

Trådstartare
Kan de hålla växtligheten så kort att de hindrar ogräs som smörblommor att växa upp? Grannarna har både kor och får, i samma hage och i deras vårhage växer inga smörblommor alls. Börjar fundera på om det kan vara så att de betar av smörblommorna innan de blommar? Är de inte giftiga då?

Jag har två, framförallt en, hage som är väldigt angripen av smörblommor och eftersom jag har EU-bidrag så får jag inte plöja upp och så om. Den ena hagen är verkligen vacker och gammaldags naturmark så den hade varit synd att förstöra.
Kan får och/eller kor hjälpa oss med smörblomsproblemet? Och i så fall - finns det små kossor? Jag tänker inte köpa egna utan se om jag kan hyra nånstans. Fast jag vill inte ha såna jättestora Hereford som grannarna har. Jag skulle vilja ha "ponny-kossor".
Och får som går att ha på el. Vad för sort är tunga nog att inte hoppa så bra och vilka ska jag undvika?
 
Vad för sort är tunga nog att inte hoppa så bra och vilka ska jag undvika?

Tja, jag har tunga köttraskorsningar, och en del av dom hoppar som gazeller om de känner för det. Så jag tvivlar på att det är rasbundet. :)
 
Har hört av nån att vissa större raser inte är lika benägna att hoppa över staketen.
Äter fåren smörblommor då? Innan de blommar? Finns det några djur som gör det?
 
Har frågat grannen, men han hyr inte ut vare sig kor eller får. Kossorna tycker jag är för stora och han har en ganska stor flock och jag håller nog med honom om att det inte funkat att dela dem så att de gick i hagarna brevid varann. Han gjorde så nåt år då han hade tjuren med kvigor på en sida staketet och kor med kalvar på den andra. De rev staketen hela sommaren. Och får har de bara två.

Har däremot hört av snickaren att djurparken ibland hyr ut får och getter över sommaren. Sen visste snickaren nån som hade fårfarm där vi kunde låna ett par stycken över sommaren.

Fast det blir lite extra arbete och då vill jag ju veta att jag har nytta av dem. Dumt att stängsla med ett par trådar till och göra sig besväret att hyra in andra djur och hagarna ändå ser ut som de brukar.
 
Jag har hästar, får och kor. Ingen av dom äter smörblommor som är gröna och växer. Det gör dom först när dom visnat på hösten.
Jag skulle helt enkelt tro att din granne antingen har sådda vallar eller inte samma näringshalt och fukt i sina hagar som du har och därför inga Smörblommor.
Jag kan se väldigt tydligt var gränserna för att Smörblommorna ska trivas går i mina naturbeteshagar. Fel betingelser inga Smörblommor, rätt betingelser stora och kraftiga blommor som sedan blir mindre och klenare ju sämre förutsättningarna blir.
 
Glömde en sak när det gäller kor.

Hereford hör till de mindre raserna, så om du tycker dom är stora så...
Highland och dom gamla lantraserna är dom enda som är mindre än hereforden. Aberdeen Angus är ungefär som hereford fast svarta och alltid utan horn. Resten är större vissa mycket större.
 
Grannens hage där fåren går INNAN smörblomssäsongen är så gott som smörblomsfri. Den hagen slås inte, gödslas inte och de sår den inte. Hagarna runt om, som borde ha samma jordmån, är fulla av ogräs och då även smörblommor.
Min kompis har getter och hästar. De bor på "ny" gård där inga djur gått på evigheter. I den delen av hagen som är stängslad åt getterna finns betydligt färre smörblommor än i den delen där hästarna går.

Kan det finnas ett samband även om fåren/getterna inte äter smörblommorna?


Och kossor går bort om de inte finns i ponnystorlek! Både jag och maken har ko-skräck efter läskiga erfarenheter i barndomen :crazy: och att låna in kossor en sommar och inte våga gå nära dem är nog ingen god idé.
 
Sambandet kanske är att ffffår och getter betar väldigt nära marken. Så kkanske smörblommor vill ha lite högre vegetation runt sig?
Annars så är smörblommor ganska krävande vill inte stå för torrt och näringsfattigt.
 
Ni som har får och getter, Masse m.fl, hur ser era hagar ut? De som fåren/getterna går i på våren/försommaren. Är de också fulla av smörblommor eller är nivån lite lägre där?
Kan det vara värt ett försök? Och hur många får bör man ha på 1,5 hektar för att få det avbetat ordentligt? Och om man lånar får maj-september, måste de ha vindskydd om det finns träddungar att gå under?
 
Vad jag vet så är smörblommor lätt giftiga, det är därför inga djur som äter dem?
 
Jag har under tre års tid betat mina hagar med gutefår. det är den bästa investering jag någonsin gjort! Dom tas smörblommorna direkt, sedan kan hästarna gå och ta gräset. fåren äter även ratorna så att det aldrig blir 1.5m högt elefantgräs där. kruxet är att det blir jobbigare med stängsling. vanligt elstaket för hästar hjälper inte! men vi har ett flyttbart elstaket av "fårutförande". ser asså ut som fårnät fast det är elband istället. fungerar kanon!
jag har fem årslamm till salu....
 
Låter ju jättebra. Men jag vill tyvärr inte ha får, inte året om. Jag vill bara låna över, till att börja med, en sommar. Och jag tänkte dra en omgång eller två med eltråd till och leta efter el-vana får. Har sett att det finns en liten fårfarm ungefär en mil hemifrån där fåren går med vanligt elstaket. Kanske kan man få låna ett par stycken därifrån och lämna tillbaka dem när betessäsongen är över och det är slaktdags.
 
Gick ut idag och tittade speciellt på smörblommorna. I de hagar fåren går på våren och försommaren är marken sådan att smörblommorna inte trivs. Men i de andra hagarna finns smörblommor som växer där det är lågvegitation som är ca 5 cm höga. Som högst hittade jag några exemplar som gick en bra bit över mina knän och jag är långbent. Dessa växte nära vattensjukmark med hög vegetitation runt om.
 
Hur många får har du då? Hur stor har du din "mobila" hage? Hagarna växer oss snart över huvudet så jag tänkte att "mobila" insatser kanske kunde vara lösningen för de områden där hästarna knappt går alls.
 
Det undrar jag också - Hur många? Det är ju skillnad på att behöva ha 4 får eller 40 när man inte har dem för annat än beteshjälp.
Finns det nån standardrekommendation av antal får/hektar?
 
svarar båda!

Min population består av en bagge och tre tackor. dom har jag året runt. varje år får de ett-två lamm var. i år fick vi fem lamm därför har vi denna säsong nio betandes får. jag kan lova er att även om ordet "lamm" låter futtigt så betar det minst lika mycket som de vuxna!!

Mina beten är ganska små, kanske 2.5-3 hektar. Jag har inte fårstängsel runt om då det kostar så mycket att köpa :mad: men jag stängslar en liten bit varje år. Hade jag haft fåren lösa över hela hade dom lätt ! kunnat livnära sig på hela ytan hela sommaren, dvs alla nio. ju färre får desto mindre hinner dom äta...

Mitt mobila staket är två längder á 50m vilket gör 100m tråd. denna säsongen med nio får så får jag flytta staketet ca var 7-10 dag om det är bra med gräs på platsen. men nio får är för mycket egentligen, det hade räckt bra med de fyra vuxna därför skall vi slakta lammen, en tacka och sälja baggen, ena lammet skall vi behålla som ersättning får den slaktade tackan, då det är hennes unge som hon inte ville kännas vid och vi fick flaska upp. synd för tackan, hon straffar sig själv :cool:.

nu tappade jag nog tråden. Det räcker gott med 3-4 får och ett mobilt staket om ni har 3 hektar bet. Dom gnager inte ner det till gräsrotsnivå utan lämnar lite stubb som gör att man får en god återväxt.
jag behöver inte sälja, lånar gärna ut också :angel:

lycka till med fåraherdslivet :D
 
Oh, jag lånar gärna!!! Har just i ett svagt ögonblick lånat ut mina hästar som betesdjur åt en granne under två veckor så i år lär det bli ännu sämre avbetat. Men kan får och hästar inte gå ihop måste fåren förmodligen flytta redan under augusti för vi har älgproblem i hästarnas sommarhage (älgarna jagar hästarna genom staketet varje september :mad: )

Har fö en nästan hel rulle fårnät hemma. Vi hägnade tomten med fårnät för hundarnas skull och efter en 100-metersrulle saknades 10 meter och vi var tvugna att köpa en hel 100-metersrulle till för att hägna klart så att de små odjuren inte rymde. Inte mer än 90 cm högt, men vi har minst 90 meter kvar i rullen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 094
Hästmänniskan I en av våra hagar har vi problem med smörblommor. Inte i hela hagen, men en stor "fläck" är i stort sett helt gul och det växer bara...
Svar
7
· Visningar
1 450
Senast: Mynta2
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 352
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp