Får panik i trailer

G

Glitterponny

Hej, har ett fullblodssto född 03 som jag har lite problem med när det kommer till att åka transport. Att lasta och stå stilla i släpet och sen gå ur = inga problem alls hon lastar sig själv. MEN när man sen börjar stänga luckorna så blir det lite jobbigare. Allt funkar okej tills manstänger sista luckan fram. Vi lastar alltid med fronturlastningens ramp nere och när man stänger till luckan över så hon inte ser ut mer än genom det lilla fönstret så blir det panik. Hon börjar trampa runt, dra i kedjan, studsar med frambenen och hela hon utstrålar panik.

Någon som har något tips på hur man kan lösa detta problem?
Detta händer då man lastar henne ensam i släpet.

När hon har en kompis med sig går det bra att stänga allt men när man åker i kurvor (värst är vänsterkurvor) så lutar hon sig åt då vänster och sparkar med ena bakbenet i väggen som att hon inte hittar någon balans... Vi har provat det mesta som att longera innan, med och utan hö, med och utan transportskydd etc. Detta händer även fast vi kör 5km/h genom en kurva. Någon som har ett tips där?

Tacksam för alla tips som finns!
 
Sv: Får panik i trailer

Har hon gått på banan?
Startboxtränad?

Det mesta brukar lösa sig med att den får åka brett eller ha brett bak- sned v'ägg.

när hästar känner att den inte kan bredda sig o luta sig utåt kan de lätt få panik innan de lär sig hur de ska stå.
 
Sv: Får panik i trailer

Vad har du för transport? Har du provat att köra henne i någon annan typ än din egen?
 
Sv: Får panik i trailer

har du hel mellanvägg eller halv? låter som att hon inte vill åka smalt, en halv mellanvägg med gummi nedtill gör att hästen kan bredda sig mer med benen och stå stabilare.
 
Sv: Får panik i trailer

Hm, känner igen problemet. Ingen sak att lasta men efter ett tag när hästen kommer på att han är ensam - panik. Att åka med sällskap inga problem.
I mitt fall var flockbundenheten problemet. Att lasta honom brett men ensam var inte lösningen. Så att säga att det löser det mesta kan jag inte hålla med om, mitt häst fick även panik i boxen när den var ensam och där kunde han ju stå hur brett som helst...

Kan din häst vara ensam i stallet/boxen?

Vi har helt enkelt tränat på att han ska kunna vara ensam och inte blandat in transporten ännu, han kan stå i box utan att flippa nu, men han är inte helt avslappnad, så vi nöter med detta. Átt sätta in en spegel i transporten kan vara ett tips det finns en forskningsrapport skrivet om det på nätet, men hittar inte den just nu ( det finns spegelpapper på biltema för en billig peng, samma som man lagar backspeglar med dvs okrossbart ). Att lasta in och ut en massa gånger, tills det är en vardagsgrej, sen lasta in och stänga, öppna, lasta ur, osv. Med min häst får man upprepa allt MINST 7 gånger innan han liksom tar med sig en ny erfarenhet av något. Om vi måste åka någonstans nu, tex till klinik så tar jag med en kompis. För honom är det också bra träning att tillsammans med en äldre vän "lära" sig hur man står i transporten. Utifrån att din verkar besvärad även när hon åker med sällskap kanske det som Axel säger har att göra med att hon vill stå bredare.
Lite funderingar från mig bara...
 
Sv: Får panik i trailer

Jag har oxå en blodis från 03 som är fullkomligt knäpp att köra.
Ibland står hon som ett ljus, ibland slänger hon sig och hoppar i släpen så hela ekipaget hoppar... har inte hittat någon form av system i det hela. Börjar ofta när man svänger eller bromsar, även om man gör det supermjukt och som du säger typ kryper fram, men kan oxå komma från ingestans.

Hon lastar alltid sig själv, precis som din, så hon är inte rädd att åka. Jag kör alltid brett. Hon började trycka sig/gunga sig mot transportväggen när hon va brunstig förut, men då hjälpte det att ge henne munkpeppar, hon gjorde samma i boxen. Men nu har hon utvecklat det hela och dampar totalt, även fast hon inte är brunstig. Hon har dock inte panik alls. Stannar man och kollar till henne så står hon med hö i munnen och tittar nyfiket på en med spetsade öron, typ "ville du nåt?"... Men kul är det inte. Man är ju rädd att hon ska skada sig.

Går inte köra henne smalt för hon får panik av det, så sällskap är inte beprövat. Har oxå provat köra med övre bakre luckan öppen, med och utan hö, med och utan transportskydd osv osv.

Förmodligen är det sviter från startboxarna, som hon INTE gillade, men hon får som sagt inte panik utan bara protesterar. Har tyvärr inte kommit på någon bra lösning, men så fort jag gör det så ska jag meddela dig ;)
 
Sv: Får panik i trailer

Jag har ett fullblodssto, född -99, som jag äntligen har hittat en transport till.

Hon har levt rövare i transporter: slängt frambenen över bommen, stått och studsat, slitit sönder grimmor och vänt :angel:

Har nu en värmlandsvagn XL som tydligen har tillräckligt med rymd för att fröken ska vara nöjd.
Elastisk fastbindning.
Har jag ett vanligt transportgrimskaft har hon kommit på den rätta knycken för att öppna spännet och om jag använder grimskaft med riktig hake, så krånglar hon sig antingen ur grimman eller sliter sönder den.
Hon vill dessutom åka brett.

:D
 
Sv: Får panik i trailer

Elastisk fastbindning ska jag lätt prova!! Swish har en sån värmlandsvagnen, men den är splajans ny så vi vågar nog inte prova köra tokfian i den :D Men min star-trailer är oxå rejält stopr, men se nä, det duger tydligen inte åt damen... SUCK!
 
Sv: Får panik i trailer

Om du övar henne på att lasta utan att öppna fronturlastningen då?
Min gillar inte heller när man stänger luckan till fronturlastningen, men det har blivit bättre med tiden och nu kan jag även lasta henne utan att öppna det fönstret och då är det lugnare för det är redan stängt där framme och inget som ändrar sig så att säga.

Kurvorna är det bara att krypa supersakta igenom, jag hoppas att hon lär sig och att jag så smått kan börja öka farten lite mer i alla fall. (saken är den att jag kunnat åka normalsakta i kurvorna förut, men troligen har hon tappat balansen en gång och sen blivit spänd över detta)

Det är också toppen att ha en kamera i släpet, då hinner man se lite innan dom börjar trampa om dom blir oroliga.
 
Sv: Får panik i trailer

Ja alltså vi fick tipset om att ta bort iaf den bakredelen av mellanväggen. Vi tog bort den stängdevallt men som sagt så när vi stängde sista luckan fram så fick hon panik så vi kom ingenstans. Så vi har inte provat att köra med det eftersom vi inte kommer såpass långt :-(

Ja hon är startad ca 3 gånger men har efter det funkat jättebra att köra enligt tidigare ägare. Så enligt den ägare är detta helt nytt. Hon har väldigt mycket erfarenhet av att åka och borde egentligen stå som ett ljus...men icke!
 
Sv: Får panik i trailer

Ja alltså vi fick tipset om att ta bort iaf den bakredelen av mellanväggen. Vi tog bort den stängdevallt men som sagt så när vi stängde sista luckan fram så fick hon panik så vi kom ingenstans. Så vi har inte provat att köra med det eftersom vi inte kommer såpass långt :-(

Ja hon är startad ca 3 gånger men har efter det funkat jättebra att köra enligt tidigare ägare. Så enligt den ägare är detta helt nytt. Hon har väldigt mycket erfarenhet av att åka och borde egentligen stå som ett ljus...men icke!

2/4 bom har jag, så hela mellanväggen är skjuten åt sidan, dvs det blir bredare o bredare ju längre bak man kommer :)

Sedan är frågan: vad har hon åkt i?

De flesta fullbloden som transporteras åker ju liksom inte trailer, utan lastbil vilket är en helt annan sak!

Prova att köra en liten bit, vissa lever rövare när ekipaget står still :)
 
Sv: Får panik i trailer

Vad har du för släp?
Vissa är väldigt känsliga för tyngdpunkten, när den blir hög så tycker de att det är instabilt och börjar greja.

Att bredda bara bak hjälper inte heller alltid, alla hästar verkar inte fatta att de står brett då.

Rebecca, har du provat med spegel? så hon luras att hon har en kompis med sig? Stökiga hästar är ofta mycket lugnare med en vän och har man plast längst ned på mellanväggen kan de stå brett men ändå smalt upptill.

Mitt fullblod har en fina ovanan att bara åka "fina" släp.
Gamla enaxlade som är mörka utan fönster går hon inte in men
i Fautrasen som vi kör i nu lastar hon sig själv. Diva! ;)
 
Sv: Får panik i trailer

vi har ett Ifor Williams HB506. Hon har åkt både lastbil och trailer innan utan problem enligt de som haft henne innan mig. Funderar på att anlita en tränare... Någon som kan rekommendera någon bra? Kollat lite på Lennart Strömberg, någon som vet hur han är?
 
Sv: Får panik i trailer

vi har ett Ifor Williams HB506. Hon har åkt både lastbil och trailer innan utan problem enligt de som haft henne innan mig. Funderar på att anlita en tränare... Någon som kan rekommendera någon bra? Kollat lite på Lennart Strömberg, någon som vet hur han är?

Jag hade först lånat/hyrt släp av olika modeller och storlekar och kollat om hon gör likadant då :)

Vi kan tycka att släpet är superbra men hästen kanske har en annan åsikt :)

Jag har tidigare alltid sagt att jag aldrig skulle köpa en Värmlandsvagn, men jag fick krypa till korset när mitt sto bestämde att VV XL var det släp hon tyckte om :devil:
 
Sv: Får panik i trailer

Ifor är väl rätt låga i takhöjd? Kanske är det som är problemet? Bara en tanke..
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 347
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 017
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 680
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp