Får ridlärare slå på hästarna?

Nej jag menar att de låter barnen rida både ponnyer och stora hästar. Barnen rider både ponnyer och stora hästar här så det är inte bara stora hästar
Jag har också jobbat på ridskolor som har för få lämpliga ponnyer så ett par storhästar får vara med på barnlektioner. Inte optimalt men i situationen nödvändigt. Dock har dessa varit snälla och stått som ljus kring barn, har nog aldrig haft en avramling från dem tex. Däremot vill jag ju ha lite större tjejer till att leda hästar med nybörjare, vi hade gräns på 12 år som mildrades något med vissa hästar och tjejer vi kände väl. Har aldrig låtit någon yngre än 10 leda ponnyer eftersom man måste ha en viss vana och motorik för att det ska funka bra.

Självklart ska inte ridlärare slå på hästar men att hjälpa elever igång när man börjar öva på galopp eller om en ponny "fastnat" någonstans så kan det ju absolut vara tillfälle att sätta fart på dem med sin energi etc. Jag tycker du ska byta ridskola omgående och känns det inte bra i magen, ta barnen ur ridskolan direkt. Pengarna har du ju redan lagt ut, "value" kommer antagligen inte uppnås bara för att ni är med på lektionerna, snarare ökar väl risken att något händer för varje gång ni är där.

Sen tycker jag det är lite konstigt hur man kan göra tid för att rida men inte göra tid för teorilektionerna som ingår, men dessutom klaga på att de inte får lära sig teori och hantering...? Det är ju möjligt att det getts tillfälle att träna på det under teorilektionerna som ni rationaliserat bort.
 
Vi åkte 50 minuter för en bra ridskola, men jag förstår att det är långt. Har du frågat runt i stall där det finns småponnyer om de som är där kan hålla någon enklare lektion? Så hade ett stall vi stått i med typ tre shettisar. Det var flera som kom dit efter att ha blivit skrämda av de stora (och inte alltför snälla) hästarna på ridskol
Vi åkte 50 minuter för en bra ridskola, men jag förstår att det är långt. Har du frågat runt i stall där det finns småponnyer om de som är där kan hålla någon enklare lektion? Så hade ett stall vi stått i med typ tre shettisar. Det var flera som kom dit efter att ha blivit skrämda av de stora (och inte alltför snälla) hästarna på ridskolan.
Bra idé men känner tycärr ingen som har shettisar. Jag har en bebis hemma så är lite långt att åka just nu iaf för att rida. Men letar vidare och hoppas det finns något bra ställe jag inte hört talas om sen innan
 
Jag har också jobbat på ridskolor som har för få lämpliga ponnyer så ett par storhästar får vara med på barnlektioner. Inte optimalt men i situationen nödvändigt. Dock har dessa varit snälla och stått som ljus kring barn, har nog aldrig haft en avramling från dem tex. Däremot vill jag ju ha lite större tjejer till att leda hästar med nybörjare, vi hade gräns på 12 år som mildrades något med vissa hästar och tjejer vi kände väl. Har aldrig låtit någon yngre än 10 leda ponnyer eftersom man måste ha en viss vana och motorik för att det ska funka bra.

Självklart ska inte ridlärare slå på hästar men att hjälpa elever igång när man börjar öva på galopp eller om en ponny "fastnat" någonstans så kan det ju absolut vara tillfälle att sätta fart på dem med sin energi etc. Jag tycker du ska byta ridskola omgående och känns det inte bra i magen, ta barnen ur ridskolan direkt. Pengarna har du ju redan lagt ut, "value" kommer antagligen inte uppnås bara för att ni är med på lektionerna, snarare ökar väl risken att något händer för varje gång ni är där.

Sen tycker jag det är lite konstigt hur man kan göra tid för att rida men inte göra tid för teorilektionerna som ingår, men dessutom klaga på att de inte får lära sig teori och hantering...? Det är ju möjligt att det getts tillfälle att träna på det under teorilektionerna som ni rationaliserat bort.
Jag hade bara velat ha någon kunnig anställd i stallet medan man gör i ordning hästen som kan säga om man gör rätt eller fel. Vi har varit på några av lektionerna men det kan alltid bli något fel när man gör något utan uppsikt menar jag bara. Teorierna är vid fem typ det och hinner inte eftersom jag jobbar och sådär.
 
Jag hade bara velat ha någon kunnig anställd i stallet medan man gör i ordning hästen som kan säga om man gör rätt eller fel. Vi har varit på några av lektionerna men det kan alltid bli något fel när man gör något utan uppsikt menar jag bara. Teorierna är vid fem typ det och hinner inte eftersom jag jobbar och sådär.
Jag har inte jobbat på en enda ridskola som haft råd med att ha extrapersonal anställd för att hjälpa till med iordningställande av hästar...
 
På den här ridskolan är det bara en anställd. Ägaren som oclså är ridläraren. Hon har stalltjejer som standin när hon är borta.
Ja, jag har läst tråden. Råden jag har till dig är ändå detsamma, ta dina barn ur verksamheten innan det händer något. Man kan absolut tycka och tänka att ridskolor ska skötas på andra sätt men du är ju ansvarig för dina barn. Känns det inte säkerhetsmässigt okej är det mest rätta du kan göra för er i situationen att sluta där.
 
De säger att det är för att hästar kan orsaka farliga situationer om de inte ”respekterar” en. Berättade om situationen med ridskolan för en person som har egen häst. Hon tyckte det var jätteöverdrivet att jag anmälde för det med krattan för det spelar väl ingen roll om man slår med ett spö eller kratta? 😐 folk har lite speciella åsikter ibland tyvker jag
Jo endel tror ju det och då undrar jag alltid om de resonerar likadant med övriga de har omkring sig. Om de alltid tror att de blir respekterade om de beter sig elakt mot sin omgivning. Jag har så svårt att förstå varför endel tror att rädsla innebär respekt.

Mina hästar respekterar mig på riktigt och jag har aldrig någonsin slagit dem. Det märks väldigt väl när jag har dåliga dagar. Så snart de ser mig så vet de och de skulle aldrig komma på tanken att bete sig illa mot mig då (inte annars heller men då är de extra uppmärksamma) utan istället är de än mer försiktiga och trippar sakta och försiktigt bakom mig. Det är respekt. Ömsesidig respekt kommen ur rättvis behandling, konsekvent hantering och oceaner av kärlek.

Hade jag betett mig som ett rövhål mot dem, slagit dem och betett mig illa hade de på mina dåliga dagar sett sin chans att ge igen. Det är ingen respektfull relation om ena parten slår den andre. Då försöker man skrämma till lydnad. Det har inget med respekt att göra överhuvudtaget.
 
Jo endel tror ju det och då undrar jag alltid om de resonerar likadant med övriga de har omkring sig. Om de alltid tror att de blir respekterade om de beter sig elakt mot sin omgivning. Jag har så svårt att förstå varför endel tror att rädsla innebär respekt.

Mina hästar respekterar mig på riktigt och jag har aldrig någonsin slagit dem. Det märks väldigt väl när jag har dåliga dagar. Så snart de ser mig så vet de och de skulle aldrig komma på tanken att bete sig illa mot mig då (inte annars heller men då är de extra uppmärksamma) utan istället är de än mer försiktiga och trippar sakta och försiktigt bakom mig. Det är respekt. Ömsesidig respekt kommen ur rättvis behandling, konsekvent hantering och oceaner av kärlek.

Hade jag betett mig som ett rövhål mot dem, slagit dem och betett mig illa hade de på mina dåliga dagar sett sin chans att ge igen. Det är ingen respektfull relation om ena parten slår den andre. Då försöker man skrämma till lydnad. Det har inget med respekt att göra överhuvudtaget.
Låter mycket klokt
 
Nu är det 20 år sedan jag jobbade på ridskola så både minnet och regler kan ha ändrats men som jag kommer ihåg att det var då fick man inte kalla sin verksamhet ridskola om man inte uppfyllde ridsportsförbundets krav. Det fanns då en hel hög med "ponnyskola", "ridlekis" och andra kreativa namn just för att komma runt det faktum att verksamheten inte var okej att kallas ridskola enligt ridsportsförbundet. Men som sagt, det var längesedan och reglerna kan ha ändrats flera gånger om. Så, glöm det jag skrev.
Fast det finns ridskolor som inte har ett dugg med ridsportförbundet att göra och det fanns för 20 år sedan. Jag har ridit på ett par som med islandshästar som kallade sig för ridskola. Det är för övrigt inte ridsportförbundet som bestämmer, inte över verksamheter som inte är knutna till dem. Ska "titeln" ridskola skyddas så utgår det från någon myndighet inte ett förbund men det har länge haft kvalitetsmärkning av olika verksamheter inom förbundet så kanske tänker du på verksamheter får kalla sig inom ridsportförbundet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 470
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 312
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 408
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp