Får ridlärare slå på hästarna?

Filma med mobilen.

Det brukar ta ganska lång tid för Länsstyrelsen att agera, men det visar i alla fall att någon reagerat och ridskolan kommer att få information om att de blivit anmälda.

Du kan även anmäla anonymt om du vill.
Ja det måste ju vara stressande för den som äger ridskolan att veta att någon har ögonen på henne
 
Låter som en väldigt oseriös ridskola utan anställda och som ger en 175 cm stor häst till en liten flicka på 6 år. Nu vet jag inte hur stor ditt barn är, men man lär ju sig knappast rida om man inte kan använda hjälperna ordentligt och det tror jag inte hon kan på den enorma hästen som du dessutom är livrädd för. Det blir väl snarare att åka häst. Nej, små barn ska ha passande ponnyer där man har lättare att rida lätt, hänga med i tempo och sitter balanserat i sadeln.
De som leder de stora hästarna är också barn ofta 7-8 åringar har jag sett fått agera ledare. Men de har inte tillräckligt med folk som leder annars säger hon. Jag leder alltid själv för vill inte att någon liten ska leda mitt barn.
 
Det är inte så på andra ridskolor eller?
verkligen inte!
Nog för att jag ledde ponnyer på nybörjarlektioner på min ridskola när jag var barn, men det är över 40 år sedan och saker och ting har förändrats sen dess.
Kan man inte driva ridskola utan barn som medhjälpare så ska man inte driva ridskola. Barnarbete är förbjudet! Utöver att det dessutom är olämpligt...
 
verkligen inte!
Nog för att jag ledde ponnyer på nybörjarlektioner på min ridskola när jag var barn, men det är över 40 år sedan och saker och ting har förändrats sen dess.
Kan man inte driva ridskola utan barn som medhjälpare så ska man inte driva ridskola. Barnarbete är förbjudet! Utöver att det dessutom är olämpligt...
Jag vet inte vad hon ska göra när barnen tröttnar. Tonåringarna driver ju stallet när hon är sjuk och så, håller lektioner etc. De får rida gratis ibland på loven och får ha filmkvällar och sånt men det är allt.
 
Jag vet inte vad hon ska göra när barnen tröttnar. Tonåringarna driver ju stallet när hon är sjuk och så, håller lektioner etc. De får rida gratis ibland på loven och får ha filmkvällar och sånt men det är allt.
Bara det där räcker för att få bekräftat att ridskolan är helt oseriös. Jag hade inte stannat där en sekund.
 
Jag har alltid tänkt att det är så i en förening att man måste hjälpa till så som de gör. Faktiskt inte reagerat på det innan. Först nu när de håller i lektioner själva har jag ju insett att det är helt fel. Om man kommenterar att de slår på hästarna säger de att ”hästar gör så på varandra, de får inte respekt för en annars”. Det var ridläraren som slog med krattan ja, medan någon satt på hästen.
Men är det verkligen en förening? Är de inte anslutna till ridsportsförbundet så får de inte ens kalla sig för ridskola (gör de det så kan det anmälas till ridsportsförbundet) och att en privatperson driver sin egen ridskola som förening verkar väldigt konstigt.

Att barn hjälper till med det ena och andra för att de vill det och under uppsikt av vuxna på en ridskola ansluten till ridsportsförbundet och där barnen är försäkrade är en sak men det är inte okej att barn har ansvaret ensamma.

Jag hade inte låtit mitt barn rida kvar där för det innebär enorma risker att rida under så okunnig ledning och risken är också stor att ditt barn lär sig helt fel och sedan får ägna många lektioner till att rätta till det. Bara en sådan sak som vilka försäkringar täcker vid en olycka om den som leder lektionen är ett barn och ingen ansvarig vuxen finns? Har barnen som rider överhuvudtaget någon försäkring under lektionstid?
 
Men är det verkligen en förening? Är de inte anslutna till ridsportsförbundet så får de inte ens kalla sig för ridskola (gör de det så kan det anmälas till ridsportsförbundet) och att en privatperson driver sin egen ridskola som förening verkar väldigt konstigt.

Att barn hjälper till med det ena och andra för att de vill det och under uppsikt av vuxna på en ridskola ansluten till ridsportsförbundet och där barnen är försäkrade är en sak men det är inte okej att barn har ansvaret ensamma.

Jag hade inte låtit mitt barn rida kvar där för det innebär enorma risker att rida under så okunnig ledning och risken är också stor att ditt barn lär sig helt fel och sedan får ägna många lektioner till att rätta till det. Bara en sådan sak som vilka försäkringar täcker vid en olycka om den som leder lektionen är ett barn och ingen ansvarig vuxen finns? Har barnen som rider överhuvudtaget någon försäkring under lektionstid?
De är anslutna till en förening men drivs som enskild firma. Får inget bidrag från kommunen eller så. När tonåringarna har lektion så är det ingen vuxen där förutom föräldrar till eleverna. Tonåringarna är själva elever. Det står att allt är försäkrat men vet inte vad som gäller när det är en oavlönad tonåring som håller i det. Jobbigt att jag betalat 9000 kr för den här terminen 😆😆😆
 
De är anslutna till en förening men drivs som enskild firma. Får inget bidrag från kommunen eller så. När tonåringarna har lektion så är det ingen vuxen där förutom föräldrar till eleverna. Tonåringarna är själva elever. Det står att allt är försäkrat men vet inte vad som gäller när det är en oavlönad tonåring som håller i det. Jobbigt att jag betalat 9000 kr för den här terminen 😆😆😆
Ärligt talat hade jag krävt pengarna tillbaka. Du får ju inte det du har betalat för när barn håller lektionerna. Ingen vettig människa hade ju betalat såpass om de visste att en outbildad tonåring skulle hålla lektion och det borde till och med den okunnige ridläraren förstå. När jag började rida på ridskola i slutet av 70-talet/början av 80-talet var det ibland stalltjejer som höll lektion. Det var inte okej då och det är verkligen inte okej nu och den som hade ridskolan då försvann snabbare än snabbt när det blev känt att hen lät barn hålla lektioner.

Vad som ingår i försäkringen ska du få skriftligt. Har du inte fått det så kräv det och kräv också att få veta vad som händer om det sker en olycka när ingen ansvarig vuxen finns på plats.
 
Ärligt talat hade jag krävt pengarna tillbaka. Du får ju inte det du har betalat för när barn håller lektionerna. Ingen vettig människa hade ju betalat såpass om de visste att en outbildad tonåring skulle hålla lektion och det borde till och med den okunnige ridläraren förstå. När jag började rida på ridskola i slutet av 70-talet/början av 80-talet var det ibland stalltjejer som höll lektion. Det var inte okej då och det är verkligen inte okej nu och den som hade ridskolan då försvann snabbare än snabbt när det blev känt att hen lät barn hålla lektioner.

Vad som ingår i försäkringen ska du få skriftligt. Har du inte fått det så kräv det och kräv också att få veta vad som händer om det sker en olycka när ingen ansvarig vuxen finns på plats.
Det sjuka är att det är en väldigt populär ridskola. Alla som bor där jag bor går på den, finns ingen annan direkt i närheten
 
Jobbigt att jag betalat 9000 kr för den här terminen 😆😆😆

😯 Nu blir jag jättenyfiken. Har du flera barn som rider på ridskolan, eller rider barnet flera gånger i veckan? Vad får ni för de 9 000 kronorna, utöver ridlektioner för barn som delvis hålls av barn? Om jag räknar på terminspriset på den stora ridskolan nära mig (storstadsområde), kommer terminspriset för seniorlektioner upp i knappt 5 500 kronor, föreningsavgiften inkluderad. Vad är det som gör att det kostar så mycket på er ridskola?
 
😯 Nu blir jag jättenyfiken. Har du flera barn som rider på ridskolan, eller rider barnet flera gånger i veckan? Vad får ni för de 9 000 kronorna, utöver ridlektioner för barn som delvis hålls av barn? Om jag räknar på terminspriset på den stora ridskolan nära mig (storstadsområde), kommer terminspriset för seniorlektioner upp i knappt 5 500 kronor, föreningsavgiften inkluderad. Vad är det som gör att det kostar så mycket på er ridskola?
Betalar för tre stycken så priserna är nog normala kanske. Vi får ridlektioner och sen håller ungdomarna teorier två dagar i veckan men det hinner man ju inte gå på. Är på kvällarna. Så stallvett är inget någon lär sig direkt. Är knappt någon som kommer på teorin. Men den ingår iaf
 
Ja, det är väl inte förbjudet men vem vill rida på en ridskola där outbildade tonåringar undervisar??
Nej det vill man inte. Tycker ändå det borde vara olagligt eftersom ingen vuxen är med och övervakar. Ridläraren är inte ens i stallet. Och som några skrivit, man kan ju undra hur det är med försäkringar och så. Står på hemsidan att allt är försäkrat men
 
Är de inte anslutna till ridsportsförbundet så får de inte ens kalla sig för ridskola (gör de det så kan det anmälas till ridsportsförbundet)
Menar du stt ridskola skulle vara en skyddad titel som bara får användas om man är ansluten till ridsportförbundet? Det låter konstigt, med tanke på att det finns många privata ridskolor med alla erforderliga tillstånd. Källa?
 
Menar du stt ridskola skulle vara en skyddad titel som bara får användas om man är ansluten till ridsportförbundet? Det låter konstigt, med tanke på att det finns många privata ridskolor med alla erforderliga tillstånd. Källa?
Jag hittar det inte nu, min hjärna är för trött och jag kan ha blandat ihop det med gammal info. Tidigare fick t ex en ridskola där personalen inte hade erforderlig utbildning inte kalla sig ridskola men som sagt, jag är för trött för att leta mer nu. Det som är säkert är iallafall att för att få driva en ridskola med kvalitetsmärkning, dvs. garantin för att ridskolan bedrivs inom de regler som finns inom svenska ridsportsförbundet så krävs endel.
 
Jag hittar det inte nu, min hjärna är för trött och jag kan ha blandat ihop det med gammal info. Tidigare fick t ex en ridskola där personalen inte hade erforderlig utbildning inte kalla sig ridskola men som sagt, jag är för trött för att leta mer nu. Det som är säkert är iallafall att för att få driva en ridskola med kvalitetsmärkning, dvs. garantin för att ridskolan bedrivs inom de regler som finns inom svenska ridsportsförbundet så krävs endel.
Att det ställs krav på både anläggning och personal för kvalitetsmärkning är jag medveten om. Men jag är frågande även till att man inte får kalla sig ridskola för att personalen inte har tillräcklig utbildning. Jag har verkligen aldrig hört talas om det. Det jag däremot vet är att det finns krav på tillräckliga kunskaper för att få tillstånd (beviljas av länsstyrelsen) att bedriva ridskoleverksamhet.
Jag undrar om det är jag som har missat något eller om du har rört ihop begreppen?
 
Att det ställs krav på både anläggning och personal för kvalitetsmärkning är jag medveten om. Men jag är frågande även till att man inte får kalla sig ridskola för att personalen inte har tillräcklig utbildning. Jag har verkligen aldrig hört talas om det. Det jag däremot vet är att det finns krav på tillräckliga kunskaper för att få tillstånd (beviljas av länsstyrelsen) att bedriva ridskoleverksamhet.
Jag undrar om det är jag som har missat något eller om du har rört ihop begreppen?
Ridläraren har ju uppenbarligen fått tillstånd men hon berättar väl inte att tonåringarna jobbar istället för anställda.
Vad räknas som tillräckliga kunskaper? Den här ridläraren är barnskötare och har gått kurser i flyinge och Strömsholm. För en som inte är insatt så tänker man ju inte på vilken utbildning de ska ha etc
 
Att det ställs krav på både anläggning och personal för kvalitetsmärkning är jag medveten om. Men jag är frågande även till att man inte får kalla sig ridskola för att personalen inte har tillräcklig utbildning. Jag har verkligen aldrig hört talas om det. Det jag däremot vet är att det finns krav på tillräckliga kunskaper för att få tillstånd (beviljas av länsstyrelsen) att bedriva ridskoleverksamhet.
Jag undrar om det är jag som har missat något eller om du har rört ihop begreppen?
Nu är det 20 år sedan jag jobbade på ridskola så både minnet och regler kan ha ändrats men som jag kommer ihåg att det var då fick man inte kalla sin verksamhet ridskola om man inte uppfyllde ridsportsförbundets krav. Det fanns då en hel hög med "ponnyskola", "ridlekis" och andra kreativa namn just för att komma runt det faktum att verksamheten inte var okej att kallas ridskola enligt ridsportsförbundet. Men som sagt, det var längesedan och reglerna kan ha ändrats flera gånger om. Så, glöm det jag skrev.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 994
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp