Får skolan neka ledighet?

Milosari

Trådstartare
Får skolan alltid och utan motivering avslå ledighetsansökan? Det handlar om 3 dagar. Kan man överklaga?
 
Får skolan alltid och utan motivering avslå ledighetsansökan? Det handlar om 3 dagar. Kan man överklaga?
Det är nog olika i olika kommuner. I min kommun får vi lärare godkänna 10 dagars ledighet, sedan måste rektor godkänna. Men vi brukar ju skriva anledning om vi nekar förstås. Tex att barnet riskerar att missa för mycket eller liknande.
 
Det finns i förvaltningslagen att du alltid ska kunna få en motivering till beslutet när det är s.k. myndighetsutövning mot enskild.
Den behöver inte vara avancerad för "enklare" typer av beslut, men något ska de kunna säga om du frågar efter det, och på begäran ska den ges skriftligt.
 
Det verkar alltså som att lärarens nej inte är skrivet i sten? Bäst att ta kontakt med rektorn då. Inga specialregler för privatskolor utan samma regler för alla antar jag?
 
Får skolan alltid och utan motivering avslå ledighetsansökan? Det handlar om 3 dagar. Kan man överklaga?

I vår kommun (alltså de kommunala grundskolorna) beviljas inga ledigheter över huvud taget. Noll dagar per läsår.

Enda undantaget är ”enskild angelägenhet” och då är det i nivå med begravning typ.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Min gamla arbetsplats (gymnasium) var i teorin strikta med att bevilja ledighet. Vi lärare fick bevilja upp till tre dagar tror jag och det brukade inte vara några problem om det inte var nationella prov-tider. Rektor beviljade/avslog ledighetsansökningar 4+ dagar om jag inte minns fel.

Generellt så var ledighetsansökningarna mest ett spel för gallerierna, blev de nekade åkte de ju ändå 🤷‍♀️
 
I mina bonusbarns skola har de bestämt att inte godkänna ledigheter. Så när sambon tog upp att vi skulle till fjällen i vintras och barnen behövde ta ledigt 5 dagar (första gången vi frågat) svarade läraren att de inte beviljar ledigheter. Väldigt märkligt kan jag tycka… vi åkte till fjällen ändå :grin: barnen går i 2an resp 3an.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I mina bonusbarns skola har de bestämt att inte godkänna ledigheter. Så när sambon tog upp att vi skulle till fjällen i vintras och barnen behövde ta ledigt 5 dagar (första gången vi frågat) svarade läraren att de inte beviljar ledigheter. Väldigt märkligt kan jag tycka… vi åkte till fjällen ändå :grin: barnen går i 2an resp 3an.
Och sjukanmäler, eller vad gjorde ni istället?

Kan hålla med om att det är taskigt av skolan. När jag var liten var vi iväg till kanarieöarna några gånger under skoltiden. Fick alltid med mig läxor och uppgifter som skulle vara klara när jag kom hem.
 
Och sjukanmäler, eller vad gjorde ni istället?

Kan hålla med om att det är taskigt av skolan. När jag var liten var vi iväg till kanarieöarna några gånger under skoltiden. Fick alltid med mig läxor och uppgifter som skulle vara klara när jag kom hem.

I min sons skola sa läraren på föräldramötet i början av terminen typ ”Bara rektor kan bevilja ledigheter, och enligt kommunens policy beviljas inga ledigheter. Om ni väljer att åka iväg ändå. Så vad ni än gör, sätt inte era barn i situationen att ljuga och säga att de varit sjuka”

Våra vänner var ”lediga” två dagar med sina barn. De mejlade läraren och skrev typ ”vill informera om att vi kommer att resa bort två dagar. Vi vet att vi inte kommer att få beviljad ledighet men vill vara ärliga”. De fick till svar ”okej ha så trevligt”.

Jag fattar absolut grejen med att vara restriktiv. Det måste vara hopplöst för lärarna om alla ska resa bort veckan före eller efter loven för att få bättre pris. Men tycker nolltolerans blir helt orimligt.

Jag tycker typ Max fem dagar per läsår och Max två dagar i rad hade varit rimligt.
 
Och sjukanmäler, eller vad gjorde ni istället?

Kan hålla med om att det är taskigt av skolan. När jag var liten var vi iväg till kanarieöarna några gånger under skoltiden. Fick alltid med mig läxor och uppgifter som skulle vara klara när jag kom hem.

Det du skriver där är problemet. Väldigt få uppgifter som lämnas ut blir gjorda (eller ens frågade efter).

Och här nekas ledighet om man varit borta från skolan för mycket eller att man kan se att eleven riskerar att inte kunna ta igen det de missar.
 
Det du skriver där är problemet. Väldigt få uppgifter som lämnas ut blir gjorda (eller ens frågade efter).

Och här nekas ledighet om man varit borta från skolan för mycket eller att man kan se att eleven riskerar att inte kunna ta igen det de missar.
Det kan jag förstå, om risken finns att eleven inte kan ta igen. Var det bättre disciplin förr eller var det bara jag? Minns dock att det inte var det roligaste, men var ju tvungen att göra läxorna ändå liksom.
 
Där jag jobbade blev det till slut nolltolerans, men om de var hemma hände inget, om det inte var så att de var lediga tre veckor tex.
Så fråga vad som händer om ni tar ledigt ändå?
"Våra" föräldrar meddelade det dock det.
 
Det kan jag förstå, om risken finns att eleven inte kan ta igen. Var det bättre disciplin förr eller var det bara jag? Minns dock att det inte var det roligaste, men var ju tvungen att göra läxorna ändå liksom.
Förr tror jag inte folk åkte utomlands i den omfattningen som sker idag. Sen är det ett hårdare klimat idag, lärare utsätts för påtryckningar av vårdnadshavare gällande betyg etc och det kan vara samma föräldrar som åkt med sina barn på semester mitt i terminen. Att det formas någon generell policy blir resultatet, även om det tyvärr drabbar alla.

Jag tror man får gilla läget och ha semester på loven. Att få barnen att ljuga tycker jag är helt förfärligt.
 
Det är också tydligt att skolor i områden som är starkare socioekonomiskt (dvs, bla högre medelinkomst) har högre frånvaro än skolor i "svagare" områden. Mycket just pga nöjesresor. (Som faktiskt kan ske på loven, även om det är dyrare).

Till detta så är det för tillfället så att många skolor har problem med enormt hög frånvaro denna termin. Många elever som varit/är borta jättemycket (över 20%). Att godkänna ledighet (vara borta ännu mer) kan vara förödande för många elever i det läget.
 
Det är också tydligt att skolor i områden som är starkare socioekonomiskt (dvs, bla högre medelinkomst) har högre frånvaro än skolor i "svagare" områden. Mycket just pga nöjesresor. (Som faktiskt kan ske på loven, även om det är dyrare).

Till detta så är det för tillfället så att många skolor har problem med enormt hög frånvaro denna termin. Många elever som varit/är borta jättemycket (över 20%). Att godkänna ledighet (vara borta ännu mer) kan vara förödande för många elever i det läget.
Finns det statistik som visar att skolor i socioekonomiskt starkare områden har högre frånvaro än andra områden?

Jag hade gissat det omvända.

I orginalfrågan tycker jag att man kan kräva att få ett beslut som är motiverat dvs lilla Kalle får inte ledigt på hösten i sexan eftersom hösten i sexan pågår nationella prov och provdatum är ej satta ännu och de nationella proven är obligatoriska. Eller lilla Kalle får inte ledigt i ettan eftersom det nationella bedömningsstödet (i svenska eller matematik) visar att Kalle riskerar att inte uppnå kraven för första klass.

Jag hade mailat läraren och bett om en motivation. Om jag inte hade fått ett svar eller fått ett svepande svar t.ex. vi beviljar inte ledigt för någon alls för annat än begravningar, så hade jag mailat rektorn. Dessutom hade jag tänkt igenom vad som sas på förra utvecklingssamtalet, hur ligger mitt barn till i skolan och agerat utifrån det.
 
Förr tror jag inte folk åkte utomlands i den omfattningen som sker idag. Sen är det ett hårdare klimat idag, lärare utsätts för påtryckningar av vårdnadshavare gällande betyg etc och det kan vara samma föräldrar som åkt med sina barn på semester mitt i terminen. Att det formas någon generell policy blir resultatet, även om det tyvärr drabbar alla.

Jag tror man får gilla läget och ha semester på loven. Att få barnen att ljuga tycker jag är helt förfärligt.
Att man som grundprincip inte ger ledigt för rena nöjesresor tycker jag är rimligt, men sedan kommer fortfarande den individuella bedömningen in.
Barn som inte träffat sin mormor på tre år för att deras mamma har en arbetssituation som gör att hon får ta alla jobb hon kan när andra har sina ledigheter (typ flera års kombination av arbetslöshet och springvik) tycker jag gott man kan låta åka iväg några dagar när mormor fyller jämnt.
Men det förutsätter ju att den som beslutar kan stå för den skälighetsbedömning som man baserar det på. Och som en del (av främst de privilgerade?) föräldrarna tydligen kan bete sig har jag viss förståelse för att man kan önska sig att slippa ifrån det.
 
Där jag jobbade blev det till slut nolltolerans, men om de var hemma hände inget, om det inte var så att de var lediga tre veckor tex.
Så fråga vad som händer om ni tar ledigt ändå?
"Våra" föräldrar meddelade det dock det.
Jag tror att det som kan hända, är att om man som förälder ifrågasätter (i ett senare skede) varför barnet inte fått godkänt i något/några ämnen så kan jag som lärare påvisa att ”ni åkte på semester här trots att jag nekade, det gjorde att barnet missade dessa viktiga kunskaper”. Enkelt förklarat. Det är inte enkelt att ge läxor på allt då mycket undervisning sker muntligt med genomgångar och liknande.

Alltså förstå mig rätt, man kan inte ge icke godkänt för en semester som ”straff”, men kan man se/påvisa hög frånvaro så är det ju enklare att motivera.
 
Finns det statistik som visar att skolor i socioekonomiskt starkare områden har högre frånvaro än andra områden?

Jag hade gissat det omvända.

Varför hade du gissat det omvända?

Eller såhär, pratar vi olovlig frånvaro totalt sett (dvs skolk) så är jag med på att det motsatta är rimligt på populationsnivå.

Men när det gäller beviljade ledigheter (eller obeviljad som vårdnadshavare är med på) känns det väl helt rimligt att den är högre i socioekonomiskt starka områden? Det är ju de som i större utsträckning har råd med ledigheterna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 283
Senast: Tassa
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 806
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
806
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp