Bukefalos 28 år!

Får som tappar ull?

J

janta

En av mina tackor har en fläck vid manken ungefär där pälsen är jättekort. Den korta pälsen ser ut att vara ihop tovad i topparna ungefär som bränt hår men det är inte bränt. Längre bak på ryggen går det att dra av ull. Skinnet ser ok ut men hon tycker inte om när jag petar där eller drar. Det ser ut som om det gått av en liten bit från skinnet.
Fåren går på lösdrift med fri tillgång till hösilage av god kvalitet och med bra näringsvärde, kanske något högt kalcium.
Vad kan det vara för fel?
 
Sv: Får som tappar ull?

Även får kan fälla sin päls liksom alla andra djur.
Är det länge sedan dom blev klippta?
vad är det för ras?
Har du kollat ullen, så det inte är pälslusen, som är i farten?
Har hon klåda/skrubbar sig?
 
Sv: Får som tappar ull?

Hon blev klippt i somras, ingen klåda, inget ovanligt förutom att pälsen ramlar av...
Syns lusen med blotta ögat?
 
Sv: Får som tappar ull?

Vet av flera som har det problemet med dräktiga oxford downtackor.
Ägarna och vet. har inte hittat några fel, och det är bara vissa tackor som får så.
Även deras tacklamm har haft samma problem. Verkar inte vara något att göra åt och det verkar heller inte skadligt för tackorna.

I dessa fall har fåren ett grovfoder av hög kvalitet, ett bra kraftfoder samt fri tillgång på mineraler. Inga brister har visat sig på provtagning heller.

Dock kanske man inte bör ha kvar de tackor som har problem med ullbortfall i avelsverksamheten..
 
Sv: Får som tappar ull?

Vad märkligt, men då har jag en förklaring iaf.
Tack för svaren.
 
Sv: Får som tappar ull?

Vissa tackor kan om de är dräktiga under senare delen av dräktigheten tappa pälsen/ullen. Enligt min får-veterinär så är det hormonellt betingat och det gäller bara att hålla fåret varmt om mycket ull ramlar av.

Annars kan det naturligtvis beror på att fåret har vissa brister eller är undernärt, men det verkar ju inte aktuellt i det här fallet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
739
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Mia_R
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 045
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp