Får sommarjobbare lägre lön?

Ja klart man har? Jag är ny i min bransch (har dock jobbat 4 år inom logistik men på annat sätt) men arbetsgivare räknar min erfarenhet från fm och andra jobb som meriterande. Jag har över 10 års arbetslivserfarenhet så jag ser det som självklart att jag får en högre lön än om någon som år 22 också gått min utbildning. Just för att mina erfarenheter gör mig effektivare etc. jag orkar inte räkna upp alla erfarenheter som jag tar med i beräkningen haha men det är många. Sen är jag sjukt driven och vet att jag är grym på det jag gör, det ska jag också ha betalt för.
Nej det är inte självklart att en nyanställd äldre tillför mer än en ung trots mycket längre arbetslivserfarenhet. Det var lite en retorisk fråga och en man behöver ställa sig innan den tilltänkta arbetsgivaren gör det.
 
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Ja alltså normala utgifter för en nästan 40-åring, ensamstående med barn och hundar boendes i större stad. Jag lever inte något extravagant liv precis, men jag tycker det är svårt att få pengarna att räcka till ändå. Bara hundarna kostar ju 2500-3000 i mat, försäkring och hundvakt. Hyran är på 6500 om jag räknar med elen, CSN vill ha över 1000 varje månad, betalar 2000 på lån, när internet, mobil, övriga försäkringar, förskoleavgift osv är betalt är jag nog uppe i över 15 000. Det som är över ska räcka till allt annat.

Just det, käresta i Danmark också. Varje resa kostar minst 300 kr t o r. Och så pluggar jag i Dalarna. Resa + boende blir 1500-2000 per tillfälle.

Så det tickar snabbt på. Visst jag kan sälja hundarna, dumpa kärestan, hoppa av skolan... Men då känns det nog bättre att öka inkomsterna istället.
Nu ser jag att du redan har fått lite svar, men jag kan inte låta bli att "lägga mig i" och svara ändå.

Alltså dina hundar äter och har dyrare försäkring per månad än vad jag äter/har (än så länge behöver jag ingen hundvakt, även om jag gärna betalat för en assistent :D och/eller städhjälp ^^).
Jag får ut ca 12.700:- i månaden i hand, och det räcker gott och väl för mig, förra månaden gick jag plus nästan 3000:-. Har fasta kostnader på knappt 5000:- och då inkluderar det boende, återbetalning till CSN, mobil, försäkring etc.
 
Nu ser jag att du redan har fått lite svar, men jag kan inte låta bli att "lägga mig i" och svara ändå.

Alltså dina hundar äter och har dyrare försäkring per månad än vad jag äter/har (än så länge behöver jag ingen hundvakt, även om jag gärna betalat för en assistent :D och/eller städhjälp ^^).
Jag får ut ca 12.700:- i månaden i hand, och det räcker gott och väl för mig, förra månaden gick jag plus nästan 3000:-. Har fasta kostnader på knappt 5000:- och då inkluderar det boende, återbetalning till CSN, mobil, försäkring etc.
Fast det är ju att leva på väldigt lite pengar för de flesta vuxna personer.
Jag hade förvisso kunnat leva på den summan, men jag hade inte mått bra av det eftersom det inneburit att jag fått sluta med alla mina hobbys i princip.
Att ha en hyra runt 5000 är ju inget ovanligt heller.
 
Nu ser jag att du redan har fått lite svar, men jag kan inte låta bli att "lägga mig i" och svara ändå.

Alltså dina hundar äter och har dyrare försäkring per månad än vad jag äter/har (än så länge behöver jag ingen hundvakt, även om jag gärna betalat för en assistent :D och/eller städhjälp ^^).
Jag får ut ca 12.700:- i månaden i hand, och det räcker gott och väl för mig, förra månaden gick jag plus nästan 3000:-. Har fasta kostnader på knappt 5000:- och då inkluderar det boende, återbetalning till CSN, mobil, försäkring etc.
CSN baserar ju beloppet på lönen, därav min månadskostnad betydligt (?) högre än din. Hyran går på över 6000 för en tvåa. Det är billigt! Har ett barn som alltså inte får ett eget riktigt rum, men jag har inrett garderoben åt honom. Har tvättutrustning i lägenheten (ej valbart) och därför blir elräkningen lite smådyr. Tvättar i pappas tvättstuga så ofta jag kan. Hundarna är små och äter billigt, men försäkringspriset har stigit lavinartat. Nu är de för gamla för att försäkra om. Har försökt men får nej. Hundvakten är extremt billig. Det normala priset (vitt) är minst det tredubbla. Så 12000 täcker inte ens mina fasta kostnader, trots att jag oftast väljer de billigaste alternativen.

Sen är det dyrt att ha barn. När dagisavgiften är betald blir det ett par hundra över bara. Räcker ju ingenvart. Kanske till inträde på badhuset typ.
 
CSN baserar ju beloppet på lönen, därav min månadskostnad betydligt (?) högre än din.

Det beror ju på vad man har för lån. För lån tagna efter 2001 baseras det inte på lönen.

Däremot är det ju inte samma belopp för alla då går ju inte att jämföra ändå såklart
 
Fast det är ju att leva på väldigt lite pengar för de flesta vuxna personer.
Jag hade förvisso kunnat leva på den summan, men jag hade inte mått bra av det eftersom det inneburit att jag fått sluta med alla mina hobbys i princip.
Att ha en hyra runt 5000 är ju inget ovanligt heller.
Att ha hyra på 5000 är ju t.o.m. billigt, på många ställen får man med nöd och näppe en liten etta för det (vilket ju knappast kan vara aktuellt om man har barn.)
 
Sen är det dyrt att ha barn. När dagisavgiften är betald blir det ett par hundra över bara. Räcker ju ingenvart. Kanske till inträde på badhuset typ.
Ett par hundra över av barnbidraget alltså. Hade jag och pappan bott ihop hade dagisavgiften blivit högre än vad barnbidraget är.
 
CSN baserar ju beloppet på lönen, därav min månadskostnad betydligt (?) högre än din. Hyran går på över 6000 för en tvåa. Det är billigt! Har ett barn som alltså inte får ett eget riktigt rum, men jag har inrett garderoben åt honom. Har tvättutrustning i lägenheten (ej valbart) och därför blir elräkningen lite smådyr. Tvättar i pappas tvättstuga så ofta jag kan. Hundarna är små och äter billigt, men försäkringspriset har stigit lavinartat. Nu är de för gamla för att försäkra om. Har försökt men får nej. Hundvakten är extremt billig. Det normala priset (vitt) är minst det tredubbla. Så 12000 täcker inte ens mina fasta kostnader, trots att jag oftast väljer de billigaste alternativen.

Sen är det dyrt att ha barn. När dagisavgiften är betald blir det ett par hundra över bara. Räcker ju ingenvart. Kanske till inträde på badhuset typ.
Som 40-åring ska du inte behöva jämföra dig med ung (?) student, i synnerhet som du har barn. Det känns nästan lite hånfullt med en jämförelse med någon som klarar sig på 12 i månaden. Min erfarenhet är att åldern drar med sig ökade levnadsomkostnader. I dag skulle jag inte överleva på det jag levde gott på som student med jobb på somrarna.
 
Som 40-åring ska du inte behöva jämföra dig med ung (?) student, i synnerhet som du har barn. Det känns nästan lite hånfullt med en jämförelse med någon som klarar sig på 12 i månaden. Min erfarenhet är att åldern drar med sig ökade levnadsomkostnader. I dag skulle jag inte överleva på det jag levde gott på som student med jobb på somrarna.
Nej det går verkligen inte att jämföra. Jag tycker att jag är snål, men allt har blivit dyrare. Och när jag jämför med vad mina jämnåriga vänner har för inkomst så ligger jag redan nu under de flesta. Sen är det hopplöst dyrt att ensam stå för alla boendekostnader, men ha fler munnar än sin egen att mätta.
 
Nej det går verkligen inte att jämföra. Jag tycker att jag är snål, men allt har blivit dyrare. Och när jag jämför med vad mina jämnåriga vänner har för inkomst så ligger jag redan nu under de flesta. Sen är det hopplöst dyrt att ensam stå för alla boendekostnader, men ha fler munnar än sin egen att mätta.
Ja, det förstår jag. PA låter inte som något som är ett lätt att dra runt en liten familj på.
 
Som 40-åring ska du inte behöva jämföra dig med ung (?) student, i synnerhet som du har barn. Det känns nästan lite hånfullt med en jämförelse med någon som klarar sig på 12 i månaden. Min erfarenhet är att åldern drar med sig ökade levnadsomkostnader. I dag skulle jag inte överleva på det jag levde gott på som student med jobb på somrarna.
Oops, ser att jag missförstått det där med student. Men det finns nog ändå en åldersrelaterad skillnad här. Som yngre och ensamstående har man lättare att justera livet efter låg inkomst än som 40-åring med barn.
 
Som 40-åring ska du inte behöva jämföra dig med ung (?) student, i synnerhet som du har barn. Det känns nästan lite hånfullt med en jämförelse med någon som klarar sig på 12 i månaden. Min erfarenhet är att åldern drar med sig ökade levnadsomkostnader. I dag skulle jag inte överleva på det jag levde gott på som student med jobb på somrarna.
Ska behöva och ska behöva. Det är realiteten att det på något vis blir en jämförelse om man söker ett jobb i konkurrens med nybakade studenter som jag tror det handlar om här. Då är frågan hur arbetsgivaren uppfattar situationen och om denne är villig att betala mer för att man är äldre.
 
Ska behöva och ska behöva. Det är realiteten att det på något vis blir en jämförelse om man söker ett jobb i konkurrens med nybakade studenter som jag tror det handlar om här. Då är frågan hur arbetsgivaren uppfattar situationen och om denne är villig att betala mer för att man är äldre.
Ja fast det var inte alls det jag menade, utan inlägget från någon som klarade sig på väldigt låg inkomst.
 
Ska behöva och ska behöva. Det är realiteten att det på något vis blir en jämförelse om man söker ett jobb i konkurrens med nybakade studenter som jag tror det handlar om här. Då är frågan hur arbetsgivaren uppfattar situationen och om denne är villig att betala mer för att man är äldre.
Jag tror inte det går att jämföra så. I mitt fall har jag hunnit skaffa mig mer än en utbildning, och har dessutom jobbat i snart 20 år. Det finns arbetsgivare som kan intyga att jag är en bra arbetstagare och kollega. Och sen sätts ju lön normalt sett inte enbart efter erfarenhet i yrket, utan även ålder. Tror knappast att VA-branschen är annorlunda, när det kommer till tillsvidareanställningar.
 
Oops, ser att jag missförstått det där med student. Men det finns nog ändå en åldersrelaterad skillnad här. Som yngre och ensamstående har man lättare att justera livet efter låg inkomst än som 40-åring med barn.
Det är jag som är student. Läser på distans, och jobbar samtidigt heltid.
 
Jag tror inte det går att jämföra så. I mitt fall har jag hunnit skaffa mig mer än en utbildning, och har dessutom jobbat i snart 20 år. Det finns arbetsgivare som kan intyga att jag är en bra arbetstagare och kollega. Och sen sätts ju lön normalt sett inte enbart efter erfarenhet i yrket, utan även ålder. Tror knappast att VA-branschen är annorlunda, när det kommer till tillsvidareanställningar.
Det finns arbetsgivare som värderar arbetslivserfarenhet från andra branscher och andra som inte gör det. En del väljer bort äldre helt och hållet och satsar på unga.

Och klart att många arbetsgivare jämför oavsett vad vi tycker om det går att jämföra eller inte. Ja lön sätts ofta utifrån ålder och arbetslivserfarenhet, men inte alltid och uppenbarligen inte när det gäller det här jobbet. I så fall hade du inte blivit erbjuden en ingångslön som ofta hör ihop med första jobbet. Även om du får 2 tusen extra så är lönen inte hög.
 
Jag tror inte det går att jämföra så. I mitt fall har jag hunnit skaffa mig mer än en utbildning, och har dessutom jobbat i snart 20 år. Det finns arbetsgivare som kan intyga att jag är en bra arbetstagare och kollega. Och sen sätts ju lön normalt sett inte enbart efter erfarenhet i yrket, utan även ålder. Tror knappast att VA-branschen är annorlunda, när det kommer till tillsvidareanställningar.

Hur menar du att lön sätts utifrån ålder? Jag tror aldrig jag har hört talas om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp