Får sommarjobbare lägre lön?

Nu ser jag att du redan har fått lite svar, men jag kan inte låta bli att "lägga mig i" och svara ändå.

Alltså dina hundar äter och har dyrare försäkring per månad än vad jag äter/har (än så länge behöver jag ingen hundvakt, även om jag gärna betalat för en assistent :D och/eller städhjälp ^^).
Jag får ut ca 12.700:- i månaden i hand, och det räcker gott och väl för mig, förra månaden gick jag plus nästan 3000:-. Har fasta kostnader på knappt 5000:- och då inkluderar det boende, återbetalning till CSN, mobil, försäkring etc.

Det fick jag ut när jag började jobba 2005. Då kom jag direkt från gymnasiet och tyckte det var asmycket pengar, klarade mig bra på det.

Nu får jag ut 10 k till och det går knappt runt så jag förstår att ts behöver mer deg för att klara livet med barn.
 
Vill börja med att klargöra att jag inte är student, tycker inte att jag är speciellt ung heller.
Det jag misslyckades med att få fram är att jag motsätter mig "attityden" att 20000 skulle vara en låg summa, något man knappt går runt på, och någon slags förvåning om att man inte får mer som (vad jag uppfattar det som) ett sommarvikariat där man inte har någon erfarenhet inom yrket (här kan jag dock ha missuppfattat något).
 
Jag tror inte det går att jämföra så. I mitt fall har jag hunnit skaffa mig mer än en utbildning, och har dessutom jobbat i snart 20 år. Det finns arbetsgivare som kan intyga att jag är en bra arbetstagare och kollega. Och sen sätts ju lön normalt sett inte enbart efter erfarenhet i yrket, utan även ålder. Tror knappast att VA-branschen är annorlunda, när det kommer till tillsvidareanställningar.
Min man är 34, har arbetat med vatten inom miltitären och hade då gått ett år på utbildningen till drifttekniker - han fick ändå den lönen som du blivit erbjuden. Så tyvärr ger de dålig betalt över somrarna. De fasta anställningarna ger betydligt mer.
 
Vill börja med att klargöra att jag inte är student, tycker inte att jag är speciellt ung heller.
Det jag misslyckades med att få fram är att jag motsätter mig "attityden" att 20000 skulle vara en låg summa, något man knappt går runt på, och någon slags förvåning om att man inte får mer som (vad jag uppfattar det som) ett sommarvikariat där man inte har någon erfarenhet inom yrket (här kan jag dock ha missuppfattat något).
Är det alltså 20 brutto vi talar om? Det måste du väl ändå tycka är en väldigt låg lön, i synnerhet om man ska dra runt ett barnhushåll.
 
Det fick jag ut när jag började jobba 2005. Då kom jag direkt från gymnasiet och tyckte det var asmycket pengar, klarade mig bra på det.

Nu får jag ut 10 k till och det går knappt runt så jag förstår att ts behöver mer deg för att klara livet med barn.
Så tänker jag också. Ju tidigare i yrkeslivet det är, desto lättare är det att klara sig på låg lön. Och som du säger, ofta uppfattar man det inte ens som lågt.
 
Det finns arbetsgivare som värderar arbetslivserfarenhet från andra branscher och andra som inte gör det. En del väljer bort äldre helt och hållet och satsar på unga.

Och klart att många arbetsgivare jämför oavsett vad vi tycker om det går att jämföra eller inte. Ja lön sätts ofta utifrån ålder och arbetslivserfarenhet, men inte alltid och uppenbarligen inte när det gäller det här jobbet. I så fall hade du inte blivit erbjuden en ingångslön som ofta hör ihop med första jobbet. Även om du får 2 tusen extra så är lönen inte hög.
Jag antar att du har missat stycket om att de har extra låg lön för sommarjobbet. Jag frågade. Får jag inte en rejäl bit mer som fast kommer jag bara använda jobbet som språngbräda och hela tiden vara på jakt efter något bättre. Pengar är verkligen inte det viktigaste när jag söker jobb, men jag vill inte behöva jobba mer än heltid för att gå runt. Branschen har brist på folk så har man bara lite erfarenhet är det nog lättare att byta arbetsgivare.
 
Jag antar att du har missat stycket om att de har extra låg lön för sommarjobbet. Jag frågade. Får jag inte en rejäl bit mer som fast kommer jag bara använda jobbet som språngbräda och hela tiden vara på jakt efter något bättre. Pengar är verkligen inte det viktigaste när jag söker jobb, men jag vill inte behöva jobba mer än heltid för att gå runt. Branschen har brist på folk så har man bara lite erfarenhet är det nog lättare att byta arbetsgivare.
Nej jag missade inte utan konstaterade faktum. Eller menar du att du fått lön efter ålder och erfarenhet?
 
Samma här! Jag flyttade hemifrån, fick studielån och var RIK. (Tills telefonräkningen kom, typ, Vafan, ska JAG betala den SJÄLV? :D)
OT men: när det där inträffade hade jag ett ljusskyggt förhållande med en kille i hemstaden. Vi pratade i telefon HELA nätterna när hans fru jobbade. Rikssamtal på fast telefon. Och det var jag som ringde upp för det kunde ju inte få synas på hans telefonräkning.

Att jag inte dog när min räkning kom. HELT olösligt för en student. Men jag var ju tvungen att lösa det så det gjorde jag. Jag spolade ner min feministiska själ i toaletten och skrev ihop en porrnovell till dåvarande Fibban. Och det var bara en novell i varje nummer av tidningen som fick betalt så jag var tvungen att skriva bäst, jag kunde ju inte sälja min heder gratis. Så naturligtvis skrev jag bäst, vann betalningen och löste telefonräkningen med den som grundplåt. 😳
 
OT men: när det där inträffade hade jag ett ljusskyggt förhållande med en kille i hemstaden. Vi pratade i telefon HELA nätterna när hans fru jobbade. Rikssamtal på fast telefon. Och det var jag som ringde upp för det kunde ju inte få synas på hans telefonräkning.

Att jag inte dog när min räkning kom. HELT olösligt för en student. Men jag var ju tvungen att lösa det så det gjorde jag. Jag spolade ner min feministiska själ i toaletten och skrev ihop en porrnovell till dåvarande Fibban. Och det var bara en novell i varje nummer av tidningen som fick betalt så jag var tvungen att skriva bäst, jag kunde ju inte sälja min heder gratis. Så naturligtvis skrev jag bäst, vann betalningen och löste telefonräkningen med den som grundplåt. 😳
Alltså..detta är en blivande Buke-klassiker....
 
Alltså..detta är en blivande Buke-klassiker....
Har jag inte berättat den förut?

Några år senare när jag fick hybris och tänkte att jag kanske skulle ge järnet och bli FRAMSTÅENDE inom mitt yrke blev jag livrädd att någon skulle gräva fram den där novellen och svärta ner mig :rofl:

Arvodet kom på deklarationen också. Jättejobbigt!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp