Får telefon att ringa på 4G nätet

MiaMia

Trådstartare
Fel på telemasten som enligt driftsinfo från Telia inte påverkar 4G. Vilket stämmer med att jag kan datorsurfa obehindrat via 4G-modemet.
Det jag inte begriper är varför telefonen inte kan fungera att ringa med. Varför ser den inte till att använda den kanal som ger en fungerande anslutning?

Den är inställd på att autoansluta 2/3/4G. Under SIM1 kan jag kan välja endast 2G eller endast 3G, men inte själv styra den till endast 4G. SMS går fram men inte samtal.
Något annat jag kan göra? Är en Samsung A40 med abonnemang från Fello.
 
Gissar att det har att göra med att Fello inte stödjer wifisamtal och kanske inte heller VoLTE vilket är ungefär samma sak men över 4G.

Fello har i närmare två år lovat att wifisamtal är på gång aaaaaalldeles snart nu.
 
Gissar att det har att göra med att Fello inte stödjer wifisamtal och kanske inte heller VoLTE vilket är ungefär samma sak men över 4G.

Fello har i närmare två år lovat att wifisamtal är på gång aaaaaalldeles snart nu.
Telefonen har ett val som heter LTE-röstsamtal, men som inte är tillgängligt för mig att välja. Det är alltså den som jag borde ha brukat?

Wifi samtal går att ställa in den på. Betyder det alltså att jag ringer igenom bredbandsmodemet?
 
Jepp, har chattat med Fello nu som bekräftar det.
Men blir lite sur att man inte får veta vad tjänsten omfattar och inte när man köper den.
Ringa på alla master känns så fundamentalt. Men det borde jag alltså vetat att man inte kan? Samtidigt som sagda mast ingår i surfen...

För att jag har halvtaskig 3G-mottagning så kollade jag särskilt att det skulle gå att ringa 4G när jag köpte en ny telefon och nyss hade fått ny mast till det.
Är nära berg och trodde det var för att modemet har så mycket bättre antenn som den fungerar bra medan telefonen inte är helt hundra i mottagningen.
Men det är alltså för att jag bara har ringt genom samma gamla dåliga mast hela tiden. :banghead: (inget ont om masten, det är bara relativa placeringen i den terräng som är här det handlar om...)

Är det f.ö. vanligt att man sätter upp nya master och de enbart har 4G?
 
Men blir lite sur att man inte får veta vad tjänsten omfattar och inte när man köper den.
Sant. När det gäller tjänsteutbud/funktionalitet hos Fello har jag en känsla av att Telia, som äger Fello sedan förra året, avsiktligt fördröjer utvecklingen för att särskilja Fello från dyrare varumärken (läs: Halebop).
Är det f.ö. vanligt att man sätter upp nya master och de enbart har 4G?
Såvitt jag förstått sker ren nyutbyggnad ofta med enbart 4G. Så lösningen för dig kanske är att byta till t ex Halebop som stödjer wifisamtal och, antar jag, även VoLTE.
 
Sant. När det gäller tjänsteutbud/funktionalitet hos Fello har jag en känsla av att Telia, som äger Fello sedan förra året, avsiktligt fördröjer utvecklingen för att särskilja Fello från dyrare varumärken (läs: Halebop).

Såvitt jag förstått sker ren nyutbyggnad ofta med enbart 4G. Så lösningen för dig kanske är att byta till t ex Halebop som stödjer wifisamtal och, antar jag, även VoLTE.
Tack för info.
Får fundera. Och dubbelkolla vad som ingår. :cautious:

Står i princip samma sak på båda hemsidorna: att de har tillgång till "hela nätet" och sedan länkar till en täckningskarta - som då anger var Telia erbjuder de olika tjänster man kan göra urval på att visa. Men ingenstans finns ett uns info om vilka tjänster som abonemanget omfattar, inte ens för den som letar...
 
Nu är jag irriterad på Telia istället. :rage:
Åtgärdsprognos enligt driftinfo på hemsidan; klart 12.18
Nej, det är det uppenbarligen inte för nu har vi passerat den tiden.

EN TIMME med kundtjänstens chat innan jag får veta att det kommer vara klart någon gång i början av nästa vecka...

Jag: masten X, vad händer, info, prognos?
T: sjuhundra tjafs om ifall det är bredband eller telefon, vilket nummer, starta om enheten, skickas till annan handläggare, samma frågor igen, det finns en driftstörning...
Jag: nej, det menar du inte.O_o Kan du ge info om den, så som jag angav i frågan från början...
T: lite mer joxande, innan de till slut bestämmer sig för att fråga någon som faktiskt sysslar med det frågan handlade om... vad pågår med masten X, tidsperspektiv?
Jag: Kanske kunde ni ge den infon på driftstörningssidan då, så man kan använda den för att uppdatera sig om utvecklingen? :idea:

Nu har jag ont i huvudet och ingen har lagat mat åt mig. :(
 
Det är precis mitt samlade intryck av Telia efter... typ 35 år som kund. När allt fungerar så fungerar det bra. När något strular så saknar de tyvärr förutsättningar - ovisst om det handlar om brist på kompetens, kundförståelse eller andra insikter - att hantera kundtjänstärenden på vettigt sätt. Det finns för många parallella system, databaser och informationsplatser vilket gör att handläggare inte alltid har tillgång till information om ett pågående ärende. Vilket i sin tur förstås är hål i huvudet. :(
 

Liknande trådar

Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp