Får vi ha henne på dagis?

Cilla

Trådstartare
Andreas jobbar borta varannan vecka från maj-november, och jobbar då måndag-söndag och snittar på 13 timmar/dygn.
alltså runt 90h/period=180h/månad.

alltså jobbar 7 dagar, sen ledig 7 dagar.
jag jobbar 80% den veckan han jobbar borta för att hinna lämna på dagis på morgonen.

Matilda är nu 15 månader.

nu undrar jag om vi får ha henne på dagis den veckan Andreas är hemma, mer än kontinuitetstimmarna på 6 h/vecka?

att hin ska vara på dagis hela måndagen när Andreas kommit hem är självklart, efteersom han oftast inte kommer hem förrän 23-tiden på söndagkväll.
så där försvinnr ju egentligen våra 6 timmar....

hur är det med veckovila för Andreas? dygnsvila?
Han jobbar mer än "heltid", fast i väldigt koncenterad form....

han är medlem i Metall, arbetsgivaren är inte ansluten till något.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Varför inte prata med dem? Det är ju många regler som man kan förhandla runt så länge det passar personalen och inte innebär mer jobb för dem. I alla fall i min kommun.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

På förskolan där jag jobbar är barnen hemma om en förälder är hemma. Det finns helt enkelt inget omsorgsbehov då. Sedan kan man titta på enskilda fall och se hur det fungerar i verkligheten för barnet att vara borta från förskolan varannan vecka. I 9 fall av 10 funkar det jättebra.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

De är olika i kommunerna, men de flesta har regeln att när en förälder är hemma, är barnet ledig.
Hur mycket han jobbar sin "jobbvecka" är ointressant eftersom dina arbetstider styr.
Har ni behov av barnomsorg den veckan han är hemma?

*Jenny*
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Där jag jobbar skulle ni aldrig få igenom det, är en förälder ledig är barnet ledigt också. Det blir ju väldigt lustigt annars.

Vi har ju till exempel föräldrar som jobbar inom vården och där kan jag säga att 13-timmars pass är en piss i havet, vi snackar om att vara på jobbet 1,5 dygn.

Ingen av dessa föräldrar skulle ens fundera på att lämna barnet till oss när de sen är lediga. Vill man inte umgås med sina barn då?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Det där varierar från kommun till kommun hur reglerna är. Här är det så att om barnet är minst tre år har de 15 h som de får gå oavsett vad föräldrarna gör, de får gå 15 h om man är föräldraledig med ett yngre barn och 15 h om man är arbetssökande. Nu gäller ju dock inget av detta för dig.

Dock kan jag berätta hur vi och vår förskola kom överens för att L skulle få bra kontinuitet på sin vistelsetid under förra terminen, då jag fortfarande jobbade som ridlärare och alltså arbetade mest kvällstid (ridskolan togs över i annan regi vid årskiftet och jag jobbar just nu som "vanlig" lärare igen och alltså dagtid. Är dubbelutbildad men saknar ridhuset enormt :(). Eftersom jag som sagt jobbade mycket kvällar och dessutom jobbade varken jag eller sambon heltid så hade Ls faktiska omsorgsbehov blivit 7 h per vecka och det tyckte både vi och förskolepersonalen var för lite för att han skulle få rutin på det. Alltså fick han fylla på upp till 15 h per vecka, vilket fungerade alldeles utmärkt.

Prata med förskolan och se hur de ställer sig!

Några skriver i tråden att barn aldrig får vara på förskola om en förälder är ledig. Det stämmer inte helt. Nattarbetande föräldrar har all rätt att lämna barnen på förskola för att få sova på dagen.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Några skriver i tråden att barn aldrig får vara på förskola om en förälder är ledig. Det stämmer inte helt. Nattarbetande föräldrar har all rätt att lämna barnen på förskola för att få sova på dagen.

Men det tror jag alla fattar, därför tog jag inte upp det..
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Så är det här också.

Sonens pappa jobbar heltid så när han är hos honom går han full tid.
Jag är arbetssökande nu och då går han 15/h i v när han är här.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Vecko- och dygnsvilan spenderas ju normalt med sina barn ändå?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

En sak som jag undrar över och det är den pedagogiska verksamheten som är på förskolorna, blir det inte väldigt krångligt och allmänt oordning om barnen inte är på förskolan kontinuerligt ? Eller hur lägger ni upp planen om ni har många barn som går oregelbundna tider ?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Inte dygnsvila, som tex vid nattarbete. 10 timmar efter avsluta arbetspass har man rätt till vila och får då ha barn på dagis.

Det handlar inte om att vi inte vill vara med henne, men Andreas har saker som måste göras den veckan han är hemma och eftersom jag jobbar heltid då räcker inte tiden till.

Sen tycker jag att 6 dagar från dagis är för länge och skulle gärna ha henne där 5 timmar s onsdag och fredag åxå eller iallafall torsdag...
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Men det tror jag alla fattar, därför tog jag inte upp det..

Det gör nog inte alls alla, många tror att nattarbetare alltid är lediga dagtid, de jobbar ju inte då. Många förstår inte att de behöver sova då.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Inte dygnsvila, som tex vid nattarbete. 10 timmar efter avsluta arbetspass har man rätt till vila och får då ha barn på dagis.

Även lastbilschaufförer har väl dygnsvila, skulle då en familj där båda föräldrarna arbetar dag som lastbilschaufförer kunna ha barnen både på dagis och nattis om de ville? Var står den regeln? :)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Otroligt dumt och nedlåtande inlägg.

ids inte ens argumentera mot det.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Jag tycker att det verkar som en otroligt ologisk regel, därför är jag intresserad av att veta var du läst den.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Inte dygnsvila, som tex vid nattarbete. 10 timmar efter avsluta arbetspass har man rätt till vila och får då ha barn på dagis.

Efter nattarbete får man ju ha barn på förskolan för att sova. Men alla yrkesgrupper har laglig rätt till dygnsvila, det är ju en skyddslagstiftning för alla anställda. Dock betyder det INTE automatisk rätt till barnomsorg under denna vila. Vi jobbar kontorstid, slutar kl 17 och inte betyder det att vår son får gå 10 timmar efter det hos sin dagmamma. Men vi omfattas också av lagarna om dygns- och veckovila.


Jag måste anta att jag helt enkelt missuppfattar när du tar upp dygnsvilan som skäl till att barnet ska vara i barnomsorg?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Har ni behov av barnomsorg den veckan han är hemma?

*Jenny*

TS>> svaret ligger väl just i ert svar på frågan ovan. Du behöver ju inte svara här i tråden, men det är nog just det som är avgörande för er förskola skulle jag gissa. Kombinerat med just kontinuiteten för er dotter - vad som just är bra för henne.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Både ja och nej...
Måndagen efter att Andreas kommer hem, måste hon vara på dagis, eftersom han kommer hem så sent och måste vila.
Slutar du jobba 01 på natten får du ha på dagis fram tills 11 på förmiddagen dagen efter, för att du ska kunna vila.
För de allra flesta människor sover ju på natten eller förmiddagen, har faktiskt aldrig höst om någon som måste sova på eftermiddagen efter avslutat arbetspass. Men i praktiken har du ju rätt till det om du nu av någon konstig anledning skulle ha den dygns rytmen.

Men det du säger stämmer, dygns och veckovila är ett skydd för dig mot arbetsgivaren.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

En sak som jag undrar över och det är den pedagogiska verksamheten som är på förskolorna, blir det inte väldigt krångligt och allmänt oordning om barnen inte är på förskolan kontinuerligt ? Eller hur lägger ni upp planen om ni har många barn som går oregelbundna tider ?

Det är ju väldigt sällan alla barn är på förskolan samtidigt, de flesta är ju lediga åtminstone en dag i veckan.

Så man kan inte riktigt tänka att alla ska vara med om allt, men man får ju försöka så gott det går.

Tex har vi ju barn som varannan vecka bara går eftermiddagar, då får man ju göra lite extra då.

Likaså försöker vi att inte ha utedagar och liknande på samma dag varje vecka, för att inte samma barn ska missa det varje gång, många är ju lediga exempelvis varje onsdag.

Vissa pysselaktiviteter löper under en hel vecka för att alla ska hinnas med, likaså har vi teman under hela terminen, så att alla kan vara med.

Men lite måste man acceptera att inte alla kan vara med på allt, de hinner det de ska i skolan sen ändå.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

För de allra flesta människor sover ju på natten eller förmiddagen, har faktiskt aldrig höst om någon som måste sova på eftermiddagen efter avslutat arbetspass. Men i praktiken har du ju rätt till det om du nu av någon konstig anledning skulle ha den dygns rytmen.
I praktiken tror jag inte alls man får det bara "sådär". Då skulle det nog krävas någon slags läkarintyg som bevis för utökat barnomsorgsbehov.

Liksom att jag tror det blir svårt för er att hävda barnomsorgsbehov när en förälder är ledig 4 dagar (borträknat måndagen då han behöver vila/sova) i sträck.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 824
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på...
2
Svar
24
· Visningar
6 309
Senast: pajaztar
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 337
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 034
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp