Fara? Vad kan jag göra?

AbCdE

Trådstartare
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏
 
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏
Du skulle ju kunna prova en doktorapp :)
Så kan du ställa dina frågor direkt till en läkare.
 
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏
Jag förstår inte ens vad det är du är orolig för? Vad är det du tycker är onormalt?
Boka en tid när läkaren är tillbaka från semestern, verkar ju inte vara något akut.
 
Har du något faktiskt besvär eller problem? Det du beskriver tror jag inte att någon skulle se som särskilt oroande annars. Blodtrycket ligger i övre delen av normalintervall och om du är orolig för något särskilt så tror jag inte att det ligger någon fara i att avvakta några veckor.
 
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏
Börja med minst 150 minuter av pulshöjande fysisk aktivitet per vecka, mät om blodtrycket efter några veckor. Om det ligger på 140 systoliskt eller över kontakta en läkare.
 
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏

Jag hade inte oroat mig alls utan glatt mig om jag haft de värdena.
 
Jag är 50 och mitt bt ligger i snitt på 120/65, så nog tycker jag att ett undertryck på över 90 är lite högt.

Sen om det är högt nog att börja oroa sig för, lämnar jag åt en läkare -som har den samlade bilden- att avgöra.

Jag hade undertryck 145 senast jag var inlagd, jag lever än och mår helt okej ändå.

Har pendlat mellan 200/145 och varit nere på 80/70. Vilopuls 135 (uppmätt på morgonen på avdelning) Nu med medicinering har jag vilopuls på runt 100. Lider inte av en lite förhöjd puls men högre sliter på hjärtat som jag förstod på hjärtläkaren. Jag oroar mig aldrig för min hälsa ska iofs tilläggas men jag tycker TS värden inte borde skapa oro.
 
Jag hade undertryck 145 senast jag var inlagd, jag lever än och mår helt okej ändå.

Har pendlat mellan 200/145 och varit nere på 80/70. Vilopuls 135 (uppmätt på morgonen på avdelning) Nu med medicinering har jag vilopuls på runt 100. Lider inte av en lite förhöjd puls men högre sliter på hjärtat som jag förstod på hjärtläkaren
Gissar att du inte var inlagd pga fullt frisk 😉 vilket ts enligt utsago är.

Att blodtrycket höjs när man är sjuk/skadad/stressad är inget onormalt.
 
Gissar att du inte var inlagd pga fullt frisk 😉 vilket ts enligt utsago är.

Att blodtrycket höjs när man är sjuk/skadad/stressad är inget onormalt.

Nä iofs. Men ett bt på 130/90 låter ju inte som ngt anmärkningsvärt utan fullt normalt. Speciellt om man är medelålders med lite övervikt. Det var nog det jag försökte komma fram till 😆 Undertrycket kan ju vara lite lurigt också vad jag förstått
 
Har varit i kontakt med vården, men bor på liten ort och alla läkare har semester 😎

Jag är mellan 50-55 år, har en vilopuls på 55-59, systoliskt tryck snitt 130 diastoliskt snitt över 90.
Äter mestadels vegetarisk och hemlagat. Är igång hela dagarna men ingen direkt konditionsträning, cyklar mkt men inte för motion. Dock överviktig men trivs med min vikt.

Är mitt farligt i kombo med bra puls?
Vad kan/bör jag ändra på för optimala värden?
Högt blodtryck finns på min mammas sida.

Tack på förhand 🙏
Precis som övriga i tråden tycker jag väl inte att någonting av det du säger är alarmerande direkt, men vill du ändå få lägre blodtryck kan du göra följande:

- Lägg till konditionsträning 2-3 gånger i veckan
- Gå ner i vikt
- Minska på saltet (du bör ju ha bra koll på det om du mestadels äter hemlagat)
- Avstå från alkohol
- Avstå från tobak
 
Precis som övriga i tråden tycker jag väl inte att någonting av det du säger är alarmerande direkt, men vill du ändå få lägre blodtryck kan du göra följande:

- Lägg till konditionsträning 2-3 gånger i veckan
- Gå ner i vikt
- Minska på saltet (du bör ju ha bra koll på det om du mestadels äter hemlagat)
- Avstå från alkohol
- Avstå från tobak
Jo, dessa är tipsen man hittar på nätet, men då är det mer generellt. Jag tänkte ifall det fanns någon insatt som kunde lotsa mig lite kring min situation iom bra puls och systole (relativt iaf :D) men inte så bra diastole.
 
Har du något faktiskt besvär eller problem? Det du beskriver tror jag inte att någon skulle se som särskilt oroande annars. Blodtrycket ligger i övre delen av normalintervall och om du är orolig för något särskilt så tror jag inte att det ligger någon fara i att avvakta några veckor.
Nix, inga besvär 😅
 
Börja med minst 150 minuter av pulshöjande fysisk aktivitet per vecka, mät om blodtrycket efter några veckor. Om det ligger på 140 systoliskt eller över kontakta en läkare.
Det är just det, det systoliska är på morgonen nere på 112 men diastole alltid högt, runt 88 och uppåt. En gång 77…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp