Fåren har haft julkalas...

R

Rikkan

och är nu lösa i magen.
Ifall man ska ge foderjäst bör det då ges torrt (som betfor)?
 
Oj oj !
Om fåren kommer lösa och äter kross eller pellets ge då jäst på en gång!
Desto snabbare man ger jäst desstostörre chans att dom inte dör!

Ge 100gram jäst (fyrkantitga bitar) upplöst i vatten i 2-3 dagar och häll i fåren vatten med tvång!
Om du bara har torrjäst får du räkna så att du ger den mängd torrjäst som motsvara 100 gram (fyrkantsjäst)

Lycka till !

PS Ge dem strong dos flytande vitaminer också varje dag tills dom ser helt ok ut i magen speciellt om dom förätit sig på kross
 
Dom har piggnat till :)
och är inte katastrofalt lösa längre.
Har blandat till foderjäst men dom äter inte. Dom åt inget kross, bara helt korn och havre och lucern...
Jag tror inte att dom kan ha ätit så stora mängder foder, eftersom det verkar så mycket bättre redan.
 
Va bra att dom inte ser sämre ut :)
Man brukar få tvångshälla i dem jäst lösningen för Får hatar jästlukt som det verkar :D
har aldrig sett ett Får äta jäst frivilligt..

Ge dem ingen säd på ett bra tag!
För annars ökar risken för att du får fång på dem nu när dom kalasat säd själva..
 
Jag har i dag gett blöt fodersjäst som dom åt! Sen i kväll gav jag torr, tillsammans med lite korn, bara som strössel. Dom rynkar lite på näsan men äter iallafall. Hungriga som bara den är dom.. Mår helt prima, så jag misstänker att det faktiskt var alla frukter och grönsaker som min syrra gav dom som gjorde att dom blev lite dårliga.
Nu är allt lugnt igen! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
841
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 636
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
399
Senast: Sol
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp