Färg/symbol för "synskadad häst" ?

Liten

Trådstartare
Finns det någon färg eller symbol som en kan ha på tävling som signalerar att "hästen är synskadad"? Jag tänker som till exempel den röda rosetten som signalerar att "hästen sparkas".

Lägger tråden under generell tävling eftersom jag tänker att sådant borde vara ganska allmängiltigt.
 
En ren undran, varför är det av vikt att andra på tävling vet att hästen är synskadad? :)

I till exempel distansritt kan det imo vara lika relevant som att hästen kan sparka vid nära omridning, att andra ser innan de är jämsides och kan ta ut lite åt sidan eller verbalt uppmärksamma att de är på gång till exempel. Röd rosett betyder ju långt ifrån alltid att hästen sparkar hej vilt utan används enligt min erfarenhet lika ofta där en vill uppmärksamma att hästen inte uppskattar att "bli påriden i full fart".

Funderade bara lite allmänt, som ägare till en nybliven enögd häst :) . Vet ju att det finns" färg på rosett" för att signalera bla att hästen sparkas och att det är en hingst, så det var bara en undran från min sida.
 
Senast ändrad:
I till exempel distansritt kan det imo vara lika relevant som att hästen kan sparka vid nära omridning, att andra ser innan de är jämsides och kan ta ut lite åt sidan eller verbalt uppmärksamma att de är på gång till exempel. Röd rosett betyder ju långt ifrån alltid att hästen sparkar hej vilt utan används enligt min erfarenhet lika ofta där en vill uppmärksamma att hästen inte uppskattar att "bli påriden i full fart".

Funderade bara lite allmänt, som ägare till en nybliven enögd häst :) . Vet ju att det finns" färg på rosett" för att signalera bla att hästen sparkas och att det är en hingst, så det var bara en undran från min sida.
Ok. Tänker att en röd rosett signaler lika mycket att hålla avstånd. :) Vilket jag tänker är det viktigaste, annars, så behöver det förtydliga vilken sida som hästen är blind på etc. synskadade hästar reagerar ju väldigt olika så det är nog lättare med en rosett som visar att man ska ta hänsyn.
 
Fast det var (ursprungligen) en allmän fundering på om det kanske finns något som är allmänt vedertaget för just synfel. Snarare än en fundering kring hur just jag ska göra - min häst ska inte tävlas i år åtminstone (om alls) och henne är jag heller inte särskilt orolig för på den punkten :) .
Jag kom helt enkelt att tänka på ämnet idag när vi var ute och gick, och kom att fundera på om det finns någon specifikt för det. Jag tänkte först att vitt kanske var det, men Google säger att vitt = hästen är till salu - inte riktigt samma sak kanske ;) . Google säger också att grön rosett = unghäst/ovan häst, men det har jag faktiskt inte sett förut så den var ny för mig.
 
Finns det någon färg eller symbol som en kan ha på tävling som signalerar att "hästen är synskadad"? Jag tänker som till exempel den röda rosetten som signalerar att "hästen sparkas".

Lägger tråden under generell tävling eftersom jag tänker att sådant borde vara ganska allmängiltigt.
Har aldrig hört att det finns något sådant.

Och jag tanker att det är kanske inte så manga synskadade hästar på tävlingsbanorna att man tagit fram ett särskilt system, vilket gör att de som faktiskt har det kanske valt röd rosett eftersom den uppmanar till försiktighet.
 
Jag tänker att om jag såg en häst med symbolen för synskadade människor någonstans på kroppen/utrustningen, skulle jag anta att en del av ekipaget var just synskadat, och därmed ta det extra försiktigt kring dem.
 
Kort svar: Nej.

Längre svar: Men du kan ju t.ex. sätta röd rosett ("håll avstånd") eller någon symbol/text/markering som på annat sätt uppmärksammar på det. Men speciell färg för synskadad häst finns inte.

Mig veterligen är det röd, blå, grön och vit som gäller, där röd är klart vanligast. Vit och blå har jag sett nån gång, aldrig grön.
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp