Farlig häst, stegrar

Det kan också vara helt livsfarligt att spänna in hästar som reser sig så De kan flippa ur och verkligen göra illa sig och ryttare.
Ska man ha inspänningstygel av något slag på häst som reser sig är det väl isf graman. Men då måste man veta att den inte har ont och man måste som ryttare vara vansinnigt snabb och rutinerad. För man kan behöva dra in hästen enormt snabbt i en väldigt tight form för att vissa inte ska stegra sig. De allra flesta är för långsamma och orutinerade för det. Man får inte tveka en hundradel för länge. För då skadar man sig betydligt mer än om man inte hade inspänning.
Det finns dock många betydligt bättre metoder än att spänna in dem, även med gramanen som ju iaf går att påverka.

+1
En av mina hästar reagerar med att resa sig så hon nästan slår runt om hon är inspänd. Hon kan ha inspänning men enbart löst spänt, det handlar om ett hål hit eller dit så exploderar hon.
 
Jag har själv satt på graman på stegrande hästar, men först efter en noggrann utvärdering av hästen och varför den stegrar, hur den reser sig, i vilka situationer och hur hästen reagerar.

Att sätta på en inspänningstygel av fast typ hade jag ALDRIG I LIVET GJORT. Aldrig. Fullständigt livsfarligt, oavsett om det är 1 eller 100 som gjort så och kommit undan med livet i behåll.

Innan jag sätter på något skarpare hjälpmedel testar jag detta utan ryttare, för att om möjligt se vad en provokation gör. Ibland handlar det just om ryttare, och då går det inte att framkalla under longering men det är en del i utvärderingen innan fullskalig test.
 
Jag har själv satt på graman på stegrande hästar, men först efter en noggrann utvärdering av hästen och varför den stegrar, hur den reser sig, i vilka situationer och hur hästen reagerar.

Att sätta på en inspänningstygel av fast typ hade jag ALDRIG I LIVET GJORT. Aldrig. Fullständigt livsfarligt, oavsett om det är 1 eller 100 som gjort så och kommit undan med livet i behåll.

Innan jag sätter på något skarpare hjälpmedel testar jag detta utan ryttare, för att om möjligt se vad en provokation gör. Ibland handlar det just om ryttare, och då går det inte att framkalla under longering men det är en del i utvärderingen innan fullskalig test.

Man kan (och bör, kan jag tycka) också utvärdera hur hästen tar hjälperna och då också ev hjälptygel avsuttet. Man tar dem för hand och ser hur hästen reagerar vid alla hjälper, i olika form och i olika rörelser och gärna även fler gångarter. Är den inte safe där sätter inte jag mig på en som jag VET reser sig och slår över.
Sen måste man ju se till att framåt funkar. Så man i värsta fall kan gasa. Och se till att det funkar att flytta hästen sidvärts för innerhjälper. De kan inte resa sig om bakbenen måste röra sig. Men då måste man ju veta att det funkar iaf avsuttet.

Jag tycker inte graman brukar behövas. Jag vill kunna lösa såna här problem utan inspänningar. Men ska man använda graman bör man som du gör kolla hur hästen reagerar avsuttet.
Sen är det ingen garanti för att den inte flippar uppsuttet med graman.
Man kan ju ha missat smärta som uppkommer i just vissa lägen med ryttare. Och de därför flippar rejält då.
Just därför tycker jag inte gemene man ska ge sig på problemlösning a la graman på hästar som just faktiskt går över redan utan inspänning.
För man behöver på vissa vara så satans snabb att dra in dem i en väldigt tight form för att blocka resande. Och är man lite osäker på vad man gör är det inte ovanligt att man tvekar någon hundradel. Det kan vara en hundradel för länge. Och hästen hinner slå sig fri och resa sig och är då också i det läge att den ska slå emot inspänningen. Det kan tom hästar som inte brukar slå över råka välta av. De kan satsa fullt just för att slå sig fria och då vara i för mycket kraft bakåt/uppåt och gå över.
Det kan ryttaren dö av, om de får hästen på sig.

Det här vet ju säkert du. Men det kan vara ett bra tillägg för andra att läsa..

Och det finns som sagt så många andra sätt att få hästar att sluta resa sig. Som jag anser vara trevligare än graman. Och också ger mindre negativa effekter, som jag anser finns i gramanen. Oavsett är sån här svår problematik inget man bör råda folk att laborera med via nätet. Sånt bör proffs ta. Och ev kanske en vet..
 
Låter livsfarligt att fortsätta kämpa med den hästen.
Visst känns det jättetrist att ge upp, men det är inte värt att riskera livet för en häst.

TS: Det har gått bra hitills, men nästa gång kanske hästen faktiskt sparkar dig ordentligt när du ramlat av, eller går omkull så du får hela hästen över dig. Det är inte värt risken att du kanske aldrig vaknar igen. Hästen måste ju ha något fel någonstans, psykiskt eller fysiskt, det är inte ett normalt beteende hos en frisk häst. Snart kanske hästen går till anfall mot dig riktigt ordentligt. Jag tror ärligt talat att det bästa för hästen är att avliva, det är inget hon (för visst var det ett sto?) lider av. Däremot slipper hon det som hon troligtvis lider av nu.

Var in och kollade TS profil lite snabbt, hon har inte varit online här sedan 24 sep :(
Hoppas att hon är ok.
 
Tidigare inlägg har diskuterat varför hästen stegrar och att man inte ska försätta sig i farliga situationer. Ibland händer det att hästen stegrar trots att den inte brukar. Vad gör man då? Det är inte alltid det är möjligt att driva hästen framåt.
Ed Dabney har skrivit om ett sätt på sin hemsida, http://www.eddabney.com/articles/rearing-up.asp .
Hans sätt går ut på att så snart ryttaren känner att hästen lyfter framfötterna från marken ska ryttaren lyfta ena handen framåt och utåt mot utsidan av hästens ena öra och bokstavligen hänga upp hästen i bettet i hästens ena mungipa. Den andra handen släpper tygeln så att endast den ena tygel påverkar hästen. I det läget kan hästen inte göra annat än att landa sina framfötter igen.
Avgörande är att bara den ena tygeln används och att handen hålls högt och utåt så att bettet påverkar mungipan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 709
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp