Farlig häst

Horse1738

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra...
Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre..
Han har alltid varit kompilerad ända sedan han kom från polen där han hade varit med om mycket skit, men nu går det inte ens längre att leda ut honom från hagen, vissa dagar är han jättesnäll, andra dagar så möts man av att han stegrar och man får en hov i huvudet. I ridningen så går det inte att göra mer än att skritta, så fort man rör med skänkeln eller torkar sig i ögat så slänger han upp frambenen och kan inte ens rida honom det minsta längre. Har haft medryttare på honom och han slänger av dom direkt, stegrar, bockar sparkar, tvärnitar, allt för att få av än. I hanteringen som sagt ”hoppar” han upp på en och försöker sparka till än med framhovarna, hugger efter än och sliter sig. När han ska in från hagen så tvärvänder han och försöker sparka än. Jobb från marken fungerar knappt heller, när man longerar tvärvänder han in till än och ska springa över och sparka än och i tömkörningen så sparkar han sönder.
Känns som om jag har testat allt men han blir bara värre och värre, har haft honom hos superbra tränare, fodervärdar och utbildningsstall men dom lyckas inte bättre dom. Han har som sagt varit komplicerad sedan han kom 2016 men har gått att rida och tävla lite fram till sommaren -19 då detta beteende började och nu vet jag inte vad jag ska göra. Han får PANIK av att vara ute efter kl 18 på kvällen vilket är jättesynd då jag vill att mina hästar ska ha så mycket utevistelse som möjligt. Han får sådan panik att han spränger staketet.
Man ser på hela han hur stressad han är, hans blick har alltid varit stressad och stirrig... jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner inte att jag kan ha kvar en ponny som han och vill inte heller att han ska behöva flytta runt, för jag vet att ingen hem kommer behålla honom, han är ju rent ut sagt livsfarlig... och jag har tagit hjälp av så många duktiga utbildade personer men fått tillbaka en likadan häst.
vad är det bästa jag kan göra för honom?
Snälla hjälp mig, vilket är det bästa beslutet jag kan ta för honom?...
 
Senast ändrad:
Lite längre svar: ingen häst lägger så mycket energi på olämpliga beteenden om det finns bättre alternativ. Det finns alltid en anledning till att de blir "farliga". Obehag, smärta, minnen av smärta, rädsla, magsår (smärta), dålig syn, brist på kompisar, fel foder... Kan vara massor av olika anledningar. Ofta finns det något som gör ont. Så boka tid på en klinik.
 
Lite längre svar: ingen häst lägger så mycket energi på olämpliga beteenden om det finns bättre alternativ. Det finns alltid en anledning till att de blir "farliga". Obehag, smärta, minnen av smärta, rädsla, magsår (smärta), dålig syn, brist på kompisar, fel foder... Kan vara massor av olika anledningar. Ofta finns det något som gör ont. Så boka tid på en klinik.
Kan tänka mig att det ligger mycket smärta kvar i hans huvud, han blev misshandlad i Polen vilket satt men i hans huvud men frågan är hur jag hjälper honom...
 
Kan tänka mig att det ligger mycket smärta kvar i hans huvud, han blev misshandlad i Polen vilket satt men i hans huvud men frågan är hur jag hjälper honom...
Min erfarenhet är att även om hästar haft det jobbigt innan så är de bra på att leva i nuet och gamla minnen brukar försvinna. Det låter som du gjort mycket för att hitta lösningar för din ponny och utifrån det du skriver här hade jag valt att ta bort den innan ngn olycka händer.
 
Vad är kollat? Ni har kanske glömt något?
Röntgen av rygg, ben och hals, böjprov, ridprov, hältutredning är väll det främsta, sen kände dom ju också självklart igenom hela honom för att se om dom finner några låsningar men hittade ingenting
 
Min erfarenhet är att även om hästar haft det jobbigt innan så är de bra på att leva i nuet och gamla minnen brukar försvinna. Det låter som du gjort mycket för att hitta lösningar för din ponny och utifrån det du skriver här hade jag valt att ta bort den innan ngn olycka händer.
Ja jag vet inte vad mer jag kan göra! Han är ju superolycklig av att bara gå i en hage men går knappt att hantera, och vill som sagt inte flytta runt honom. Då han är 14 år och redan fått flytta för mycket i sitt liv☹️
 
Röntgen av rygg, ben och hals, böjprov, ridprov, hältutredning är väll det främsta, sen kände dom ju också självklart igenom hela honom för att se om dom finner några låsningar men hittade ingenting

Jag tänker synen precis som @Lingon När min gamla häst blev riktigt gammal fick hon problem med synen och blev orolig och skygg på ett sätt som hon aldrig varit tidigare.
 
Har ni kollat synen?

Hittar ni inget och det bara blir värre så tycker jag att ni inte ska skämmas eller må dåligt över att ta bort honom. Han mår uppenbarligen inte bra.
Japp synen är kollad vid senaste vet-besöket.. ska ringa upp veterinären på måndag och så ska vi se vad vi kommer fram till för beslut.. det sista jag vill är att han ska vara olycklig, vilket han är just nu..
 
Jag tänker synen precis som @Lingon När min gamla häst blev riktigt gammal fick hon problem med synen och blev orolig och skygg på ett sätt som hon aldrig varit tidigare.
Synen är också kollad, detta är dock inget nytt utan har bara blivit värre, han har hållit på med det mesta av det här sedan han kom.. men senaste året har det stigit till en betydligt högre grad, sen är han också bara 14 år så det gör allt ännu jobbigare, han har ju halva livet framför sig..
 
Såhär är hur han blir när man hoppar upp...
 

Bifogade filer

  • 91507AED-C379-4A04-A73F-9AD4E54BCD93.jpeg
    91507AED-C379-4A04-A73F-9AD4E54BCD93.jpeg
    46,7 KB · Visningar: 810
Synen är också kollad, detta är dock inget nytt utan har bara blivit värre, han har hållit på med det mesta av det här sedan han kom.. men senaste året har det stigit till en betydligt högre grad, sen är han också bara 14 år så det gör allt ännu jobbigare, han har ju halva livet framför sig..

Förändringar kan komma snabbt, så om det är gjort för några månader sen är det inaktuellt.
 
Det finns ju saker som är väldigt svårt att undersöka på levande hästar. Sånt som inte upptäckts förrän det görs en obduktion när hästen dött.
Sånt kan vara tumörer som sitter illa till.
Ja det värsta är ju att man aldrig kan veta...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Twihard
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 269
Senast: Badger
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp