Farlig häst

Eftersom det verkar bli värre så låter det ju som att något är fel. Att det gör ont eller kanske otäckt för honom. Att han inte kan vara ute vid mörker låter ju som att det kan vara synen. Att han inte ser i mörkret och då blir rädd. Även om han är kollad så kan man missa. Min häst va kollad flera gånger av olika veterinärer. Men de sa att han fattades muskler. Det var inte förrän vi träffade rätt veterinär som såg att något va galet. Då hittades skadan med ultraljud som förklarade hans beteende. En skada som gjorde att han aldrig kommer kunna arbeta rätt. För det var omöjligt. Men som sagt det var ingen som såg det förutom just denna veterinär. Så om du inte varit hos olika kanske det kan vara bra att kolla hos någon annan veterinär?
 
Har både varit inne på slöinge och haft min ”vanliga” veterinär hos oss, det konstiga är att det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, han ska in ändå.. men får väll ringa någon annan och boka in en ny undersökning med ALLT! Så man vet, bättre att få ett tufft besked än att se honom gå runt och vara deprimerad
 
Eftersom det verkar bli värre så låter det ju som att något är fel. Att det gör ont eller kanske otäckt för honom. Att han inte kan vara ute vid mörker låter ju som att det kan vara synen. Att han inte ser i mörkret och då blir rädd. Även om han är kollad så kan man missa. Min häst va kollad flera gånger av olika veterinärer. Men de sa att han fattades muskler. Det var inte förrän vi träffade rätt veterinär som såg att något va galet. Då hittades skadan med ultraljud som förklarade hans beteende. En skada som gjorde att han aldrig kommer kunna arbeta rätt. För det var omöjligt. Men som sagt det var ingen som såg det förutom just denna veterinär. Så om du inte varit hos olika kanske det kan vara bra att kolla hos någon annan veterinär?
Har både varit inne på slöinge och haft min ”vanliga” veterinär hos oss, det konstiga är att det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, han ska in ändå.. men får väll ringa någon annan och boka in en ny undersökning med ALLT! Så man vet, bättre att få ett tufft besked än att se honom gå runt och vara deprimerad
 
Spelar det egentligen någon roll vad det är? Det känns inte som något lättåtgärdat problem även om ni hittar en fysisk orsak.

Jag hade låtit honom somna in, du beskriver ingen lycklig häst med en bra tillvaro. Dessutom är den farlig att hantera.
Ja, jag är tyvärr inne på det spåret med... jag vill inte se honom så här mer. Mår så dåligt varje gång jag tittar ut igenom fönstret.. ska ringa och prata med min veterinär på måndag och så får vi se vad vi kommer fram till
 
Om hästen är utredd av veterinär och du har tagit hjälp av tränare osv så kanske det är nog nu?
Man måste inte försöka in i det sista. Tänk på dig själv också, det är ju stor risk att du ska bli skadad när hästen beter sig såhär. Jag hade tagit bort den.
 
Om hästen är utredd av veterinär och du har tagit hjälp av tränare osv så kanske det är nog nu?
Man måste inte försöka in i det sista. Tänk på dig själv också, det är ju stor risk att du ska bli skadad när hästen beter sig såhär. Jag hade tagit bort den.
Ja, värsta beslutet i värden att fatta, men känns som om det nog kommer sluta där i alla fall så kanske bättre att låta honom få komma till dom evigt gröna ängarna innan han blir så dålig att det behöver bli något akut..
 
Kan tänka mig att det ligger mycket smärta kvar i hans huvud, han blev misshandlad i Polen vilket satt men i hans huvud men frågan är hur jag hjälper honom...
Jag tog hand om en häst som var aggressiv och angrep folk med bett, stegring och sparkar. Det berodde på att hästen inte trivdes. Jag såg till att bli vän med hästen, få honom att märka att jag lyssnade på honom och försökte förstå honom 100 %. Plus belöningar med godis. Hästen blev som förbytt när han märkte att någon lyssnade på vad han ville säga och förstod och gjorde därefter. Han fick förtroende. Nu är han en ängel i allt och sååå lugn. Folk är förundrade hur en häst tex kan vara så lugn i nya miljöer, i allt som har med transportering att göra.mm. Jag hanterar hästar så att de får vara med och bestämma och när de vet de blir de lyckliga. och jag behandlar aldrig en häst otrevligt med en massa tillsägelser-bara kommunikation hästen och jag emellan. Hästen går numera fram till okända personer och pussar dem spontant på munnen. Så gott tycker han om folk numera.
 
Jag vet inte vad jag ska göra...
Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre..
Han har alltid varit kompilerad ända sedan han kom från polen där han hade varit med om mycket skit, men nu går det inte ens längre att leda ut honom från hagen, vissa dagar är han jättesnäll, andra dagar så möts man av att han stegrar och man får en hov i huvudet. I ridningen så går det inte att göra mer än att skritta, så fort man rör med skänkeln eller torkar sig i ögat så slänger han upp frambenen och kan inte ens rida honom det minsta längre. Har haft medryttare på honom och han slänger av dom direkt, stegrar, bockar sparkar, tvärnitar, allt för att få av än. I hanteringen som sagt ”hoppar” han upp på en och försöker sparka till än med framhovarna, hugger efter än och sliter sig. När han ska in från hagen så tvärvänder han och försöker sparka än. Jobb från marken fungerar knappt heller, när man longerar tvärvänder han in till än och ska springa över och sparka än och i tömkörningen så sparkar han sönder.
Känns som om jag har testat allt men han blir bara värre och värre, har haft honom hos superbra tränare, fodervärdar och utbildningsstall men dom lyckas inte bättre dom. Han har som sagt varit komplicerad sedan han kom 2016 men har gått att rida och tävla lite fram till sommaren -19 då detta beteende började och nu vet jag inte vad jag ska göra. Han får PANIK av att vara ute efter kl 18 på kvällen vilket är jättesynd då jag vill att mina hästar ska ha så mycket utevistelse som möjligt. Han får sådan panik att han spränger staketet.
Man ser på hela han hur stressad han är, hans blick har alltid varit stressad och stirrig... jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner inte att jag kan ha kvar en ponny som han och vill inte heller att han ska behöva flytta runt, för jag vet att ingen hem kommer behålla honom, han är ju rent ut sagt livsfarlig... och jag har tagit hjälp av så många duktiga utbildade personer men fått tillbaka en likadan häst.
vad är det bästa jag kan göra för honom?
Snälla hjälp mig, vilket är det bästa beslutet jag kan ta för honom?...
Ett veterinärbesök hade varit fint att boka in för din ponny. Har också haft hästar som varit med om mkt skit och kommit i från andra länder. En sak har de alla haft gemensamt och det är när de är smärtfria och friska har de alla fått förtroende på nytt för människor och slutat med att försöka skrika efter hjälp och agera utåt för att bli lämnade i fred pga smärtan de burit på.

Edit, såg att du delvis kollat hästen. Kom på att tänka på en aggressiv häst för ett par år sedan. Den var röntgad och kollad lite varsom men när det gjordes en CT scanning såg man att menisken var helt söndertrasad. Den hästen avlivades där och då.
 
Jag tog hand om en häst som var aggressiv och angrep folk med bett, stegring och sparkar. Det berodde på att hästen inte trivdes. Jag såg till att bli vän med hästen, få honom att märka att jag lyssnade på honom och försökte förstå honom 100 %. Plus belöningar med godis. Hästen blev som förbytt när han märkte att någon lyssnade på vad han ville säga och förstod och gjorde därefter. Han fick förtroende. Nu är han en ängel i allt och sååå lugn. Folk är förundrade hur en häst tex kan vara så lugn i nya miljöer, i allt som har med transportering att göra.mm. Jag hanterar hästar så att de får vara med och bestämma och när de vet de blir de lyckliga. och jag behandlar aldrig en häst otrevligt med en massa tillsägelser-bara kommunikation hästen och jag emellan. Hästen går numera fram till okända personer och pussar dem spontant på munnen. Så gott tycker han om folk numera.


Även om du har den filosofin osv är det ju ingen konkret hjälp för TS .

@Horse1738 om du undrar utifrån det du skrivit om det är humant och legitimt att ta bort hästen i andras ögon, så från mig är svaret att ja - det är det.
 
Du har försökt med både flera tränare och ordentlig veterinärutredning utan att komma i närheten av en lösning. Även om det skulle gå att hitta någon fysisk skada med mer utredningar - är det värt risken att du blir allvarligt skadad, kanske för livet? Mår hästen tillräckligt bra i nuläget för att det ska vara schysst mot den att fortsätta leta? Även OM ni hittar en fysisk skada som förklarar beteendet är det ju inte säkert att den är behandlingsbar.
 
Vet många hästar som ändrat beteende när de kommit till andra hem. Dock brukar det ju lugna ner sig när man lär känna varandra.

Min väninna köpte en häst biligt tack vare att den var inte rolig att hålla på ed på gången. Bets, hotade och sparkade. Nu var den hästen understimulerad och när hästen blev igångsatt försvann problemen mer och mer men det tog lång tid.

Hade han blivit värre hos min väninna trots igångsättning mm så hade hon låtit hästen somna in.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att låta hästen vandra vidare. Hästen är utredd, du har gjort vad du har kunnat för att lösa det. tagit hjälp och hästen blir inte bättre så det är inte fel att låta den vandra vidare även om beslutet är oerhört tufft.
 
Vet många hästar som ändrat beteende när de kommit till andra hem.

Min väninna köpte en häst biligt tack vare att den var inte rolig att hålla på ed på gången. Bets, hotade och sparkade. Nu var den hästen understimulerad och när hästen blev igångsatt försvann problemen mer och mer men det tog lång tid.


Jag gjorde samma. Fick en skitfin swb för typ inga pengar just för den hade en massa dumheter för sig. En stor maffig häst som nån gått på tillräckligt hårt för att den skulle gå i försvar så fort den blev osäker. Sparkade sönder två boxar, högg och sparkade mot folk. Men den blev helt normal med annan hantering, skötsel, ordentlig ridning och mycket utevistelse. Verkligen inga magiska kurer.

Men jag hade inte köpt den om jag misstänkte KS eller nåt annat fel som TS häst kanske har.
 
Du kan inte försöka undvika ridningen ett tag och försöka arbeta mer på marken i ett försök att ni kan lära känna varandra på nytt men på ett mer kravlöst sätt?
 
Jag vet inte vad jag ska göra...
Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre..
Han har alltid varit kompilerad ända sedan han kom från polen där han hade varit med om mycket skit, men nu går det inte ens längre att leda ut honom från hagen, vissa dagar är han jättesnäll, andra dagar så möts man av att han stegrar och man får en hov i huvudet. I ridningen så går det inte att göra mer än att skritta, så fort man rör med skänkeln eller torkar sig i ögat så slänger han upp frambenen och kan inte ens rida honom det minsta längre. Har haft medryttare på honom och han slänger av dom direkt, stegrar, bockar sparkar, tvärnitar, allt för att få av än. I hanteringen som sagt ”hoppar” han upp på en och försöker sparka till än med framhovarna, hugger efter än och sliter sig. När han ska in från hagen så tvärvänder han och försöker sparka än. Jobb från marken fungerar knappt heller, när man longerar tvärvänder han in till än och ska springa över och sparka än och i tömkörningen så sparkar han sönder.
Känns som om jag har testat allt men han blir bara värre och värre, har haft honom hos superbra tränare, fodervärdar och utbildningsstall men dom lyckas inte bättre dom. Han har som sagt varit komplicerad sedan han kom 2016 men har gått att rida och tävla lite fram till sommaren -19 då detta beteende började och nu vet jag inte vad jag ska göra. Han får PANIK av att vara ute efter kl 18 på kvällen vilket är jättesynd då jag vill att mina hästar ska ha så mycket utevistelse som möjligt. Han får sådan panik att han spränger staketet.
Man ser på hela han hur stressad han är, hans blick har alltid varit stressad och stirrig... jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner inte att jag kan ha kvar en ponny som han och vill inte heller att han ska behöva flytta runt, för jag vet att ingen hem kommer behålla honom, han är ju rent ut sagt livsfarlig... och jag har tagit hjälp av så många duktiga utbildade personer men fått tillbaka en likadan häst.
vad är det bästa jag kan göra för honom?
Snälla hjälp mig, vilket är det bästa beslutet jag kan ta för honom?...

Jag tycker att när hästar har så mkt issues som din verkar ha så kan man ju anta att den inte mår så bra. Vem vill bråka, vara stressad etc ofta? Ingen..

Ska man försöka träna en sådan häst så bör vet först kolla att den är ok, även magsår, tandjobb etc.

Ska man sen försöka träna den så måste det vara en rutinerad problemlösare. Extremt få vanliga tränare har kompetens nog när det är så här svåra fall. Och många av de som jobbar som problemlösare är tyvärr inte så duktiga. Så där bör man om man är osäker ta någon av de största som varit med länge. Endast de vet också vad de ger sig in på riktigt med en sådan häst.

Men man kan ju fråga sig om det är värt det. Om du orkar. Om det är bussigt mot hästen att håla på etc.
Jag hade aldrig rekommenderat att sälja vidare en sån häst. Jag skulle nog säga att antingen ger man den en chans med grundlig vetkoll och sen riktigt bra problemlösare eller så tar man bort den.

Tråkig sits du sitter i!
 
Jag vet inte vad jag ska göra...
Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre..
Han har alltid varit kompilerad ända sedan han kom från polen där han hade varit med om mycket skit, men nu går det inte ens längre att leda ut honom från hagen, vissa dagar är han jättesnäll, andra dagar så möts man av att han stegrar och man får en hov i huvudet. I ridningen så går det inte att göra mer än att skritta, så fort man rör med skänkeln eller torkar sig i ögat så slänger han upp frambenen och kan inte ens rida honom det minsta längre. Har haft medryttare på honom och han slänger av dom direkt, stegrar, bockar sparkar, tvärnitar, allt för att få av än. I hanteringen som sagt ”hoppar” han upp på en och försöker sparka till än med framhovarna, hugger efter än och sliter sig. När han ska in från hagen så tvärvänder han och försöker sparka än. Jobb från marken fungerar knappt heller, när man longerar tvärvänder han in till än och ska springa över och sparka än och i tömkörningen så sparkar han sönder.
Känns som om jag har testat allt men han blir bara värre och värre, har haft honom hos superbra tränare, fodervärdar och utbildningsstall men dom lyckas inte bättre dom. Han har som sagt varit komplicerad sedan han kom 2016 men har gått att rida och tävla lite fram till sommaren -19 då detta beteende började och nu vet jag inte vad jag ska göra. Han får PANIK av att vara ute efter kl 18 på kvällen vilket är jättesynd då jag vill att mina hästar ska ha så mycket utevistelse som möjligt. Han får sådan panik att han spränger staketet.
Man ser på hela han hur stressad han är, hans blick har alltid varit stressad och stirrig... jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner inte att jag kan ha kvar en ponny som han och vill inte heller att han ska behöva flytta runt, för jag vet att ingen hem kommer behålla honom, han är ju rent ut sagt livsfarlig... och jag har tagit hjälp av så många duktiga utbildade personer men fått tillbaka en likadan häst.
vad är det bästa jag kan göra för honom?
Snälla hjälp mig, vilket är det bästa beslutet jag kan ta för honom?...
Jag hade, i samråd med vet, gett ordentligt med smärtstillande i några veckor för att utesluta smärta som orsak. Om det inte gör någon skillnad tycker jag du med gott samvete kan låta honom somna in.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 222
Senast: Badger
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 856
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp