Farlig häst

Mahonia

Trådstartare
Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt bortskämd. Uppmärksamhetskrävande precis HELA tiden och verkar se mig som hans lilla betjänt som ska serva honom i tid och otid.

Jag har själv hållt på med många olika typer av hästar (har häst som yrke) men jag lyckas bannemig inte komma till rätta med denna herre. Det blir liksom riktigt farligt emellanåt då hästen väldigt lätt går till försvar och det är svårt att avläsa när den kommer göra det. Den blir även väldigt lätt förnärmad och tar då till väldigt hårda metoder när den visar sitt missnöje. Exempelvis reser sig och sparkar mot en med frambenen, vänder och slår bakut mot en. I runda slängar; typ försöker ha ihjäl en.

Sliter sig ofta när man tar in den från hagen och den är fullt medveten om sin storlek och kraft. Måste hanteras med kedja i alla lägen, men det är tyvärr ändå ingen garanti för att han inte kommer slita sig.

Senast igår skulle han bita mig inne i boxen. När jag visade mitt missnöje och föste honom ifrån mig blev han förnärmad, snurrade runt och sparkade bakut åt mig. Fick kasta mig in i ett hörn av boxen för att undvika att bli träffad.

Det är inte så att han går omkring med ständigt bakåtstrukna öron, tvärtom. Han är en väldigt positiv häst egentligen, så länge han får sätta spelreglerna. Det är det här som gör det så svårt för mig att förstå honom. Dock var gårdagens fadäs droppen som fick min bägare att rinna över. Jag måste ha hjälp att lösa detta beteende. Det är redan farligt att hantera honom i vissa situationer och det bara måste lösas. Annars måste jag hitta nån annan lösning för honom.

Undrar därför om någon vet vart jag skulle kunna vända mig? Någon tränare i Skåne som är bra på det här med skarpa och bortskämda hästar som blir farliga? Jag vet knappt vad jag ska fråga efter då jag just nu känner mig helt knäckt.

So please, help a sister out 🙏🏼
 
Gör absolut inget i boxen, allt uppbunden i gången.
Ta till vet för att kolla smärta, får den ok stämpel så ta hjälp. Eamon har jag hört gott om, alt börja om helt med någon annan sorts träning(tänker belöningsbaserad träning eller något).

Hur står den idag(box/lösdrift) och mycket motioneras den? Hur var den hos sin gamla ägare?
Lycka till och du är en jätte bra ägare som faktiskt vågar be om hjälp!
 
Det beror på var du bor, men ta genast kontakt med ett proffs som löser problem. Eamon är ett, Stefan J en annan. Att behålla dagens läge är att skapa dåliga vanor...
 
Mitt gamla sto betedde sig så som unghäst (förutom att hon inte slet sig när man ledde henne). Det visade sig tillslut efter lång utredning att hon hade problem i ryggen och hade fått en hälta på ett framben pga det. Hältan gick aldrig riktigt bort trotts att ryggen blev åtgärdad och regelbundet behandlad efter det. Så hon blev triangelmärkt.
När smärtan försvann och hon tillslut insåg att det nog inte kommer att göra ont mer så blev hon mycket trevligare att hantera. Innan var det ofta med fara för ens liv att hantera henne då hon sparkade med både fram och bakbenen, bet, trängde in en i väggen mm. Gick absolut inte att vara inne hos henne i box eller hage. Hon kunde se glad ut och sedan attackera utan förvarning. Sa jag åt henne blev det sju resor värre och ingen av de andra i stallet ville hantera henne.
Jag hade henne i 18 och förutom att jag märkte stor skillnad på hennes beteende när smärtan försvann så märkte jag även stor skillnad i hennes beteende beroende på vilket stall hon stod i. Ju mindre folk i stallet, ju mer utevistelse och om hon fick ha fri tillgång på hö eller inte spelade stor roll. Hon ville ha lugn och ro och mycket mat.
Med det sagt så vill jag få fram att utesluta smärta är absolut nummer ett. Sedan ta hjälp av problemlösare och även se över miljön hästen vistas i. Dvs utevistelse, foder mm.
 
Svårt att ge råd utan att veta mer om hästens dagliga liv men om vi förutsätter att hästen är frisk och inte har ont och då att detta är olater, så hade jag slängt ut den på lösdrift i flock med åtminstone 4-6 andra hästar för att lära sig sig lite hyfs av andra hästar.

I hanteringen så är tajming allt men prata med Eamon. Jag vill inte ge råd om hästar med dessa problem då om du fortsätter som nu och börjar "experimentera" så kan det sluta illa om man inte exakt vet vad man gör...

Jag har även träffat hästtränare av samma typ som Eamon som sagt att ett par ggr i livet träffar du en häst som är så farlig att det är inte värt mer än ett skott i pannan, hur mycket jobb du än lägger ned på den.....
 
Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt bortskämd. Uppmärksamhetskrävande precis HELA tiden och verkar se mig som hans lilla betjänt som ska serva honom i tid och otid.

Jag har själv hållt på med många olika typer av hästar (har häst som yrke) men jag lyckas bannemig inte komma till rätta med denna herre. Det blir liksom riktigt farligt emellanåt då hästen väldigt lätt går till försvar och det är svårt att avläsa när den kommer göra det. Den blir även väldigt lätt förnärmad och tar då till väldigt hårda metoder när den visar sitt missnöje. Exempelvis reser sig och sparkar mot en med frambenen, vänder och slår bakut mot en. I runda slängar; typ försöker ha ihjäl en.

Sliter sig ofta när man tar in den från hagen och den är fullt medveten om sin storlek och kraft. Måste hanteras med kedja i alla lägen, men det är tyvärr ändå ingen garanti för att han inte kommer slita sig.

Senast igår skulle han bita mig inne i boxen. När jag visade mitt missnöje och föste honom ifrån mig blev han förnärmad, snurrade runt och sparkade bakut åt mig. Fick kasta mig in i ett hörn av boxen för att undvika att bli träffad.

Det är inte så att han går omkring med ständigt bakåtstrukna öron, tvärtom. Han är en väldigt positiv häst egentligen, så länge han får sätta spelreglerna. Det är det här som gör det så svårt för mig att förstå honom. Dock var gårdagens fadäs droppen som fick min bägare att rinna över. Jag måste ha hjälp att lösa detta beteende. Det är redan farligt att hantera honom i vissa situationer och det bara måste lösas. Annars måste jag hitta nån annan lösning för honom.

Undrar därför om någon vet vart jag skulle kunna vända mig? Någon tränare i Skåne som är bra på det här med skarpa och bortskämda hästar som blir farliga? Jag vet knappt vad jag ska fråga efter då jag just nu känner mig helt knäckt.

So please, help a sister out 🙏🏼
Jag har haft en unghäst som betedde sig exakt så med alla andra som hanterade förutom jag själv. Det jag tror dom gjorde fel var att dom var rädda och hästen som egentligen är en väldigt känslig och dominant häst, kände det direkt och då vägrade låta dom styra. Hästen var/är även en häst som ligger högt i blod med mycket energi och det var nog mest energinivån som skrämde skiten ur dom.
Alltså utbildad stallpersonal som till slut inte klarade av att ta in hästen eller ut från hagen. Med mig gick hästen däremot hur snällt som helst. Högg inte, kunde ibland naffsa och skutta runt, ibland stregra lite hälft, men om man bemötte det lågeffektivt så blev det ingen grej av det hela och blev inte värre.
Det fungerade inte att någon annan hanterade hästen eftersom varje gång någon annan tog in så lärdes en ny dålig olata in. Det tog flera dagar innan jag fick bort olatan. Fick veta att dom vid flera tillfällen även slog hästen med spö som gjorde att hästen sparkade och högg. 😩

Dom ansåg att hästen var farlig och oberäknelig, jag anser att dom var okunniga trots sina meriter inom häst.

Bara för att man jobbar med häst så betyder set tyvärr inte att man kan hantera alla hästar.
 
Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt bortskämd. Uppmärksamhetskrävande precis HELA tiden och verkar se mig som hans lilla betjänt som ska serva honom i tid och otid.

Jag har själv hållt på med många olika typer av hästar (har häst som yrke) men jag lyckas bannemig inte komma till rätta med denna herre. Det blir liksom riktigt farligt emellanåt då hästen väldigt lätt går till försvar och det är svårt att avläsa när den kommer göra det. Den blir även väldigt lätt förnärmad och tar då till väldigt hårda metoder när den visar sitt missnöje. Exempelvis reser sig och sparkar mot en med frambenen, vänder och slår bakut mot en. I runda slängar; typ försöker ha ihjäl en.

Sliter sig ofta när man tar in den från hagen och den är fullt medveten om sin storlek och kraft. Måste hanteras med kedja i alla lägen, men det är tyvärr ändå ingen garanti för att han inte kommer slita sig.

Senast igår skulle han bita mig inne i boxen. När jag visade mitt missnöje och föste honom ifrån mig blev han förnärmad, snurrade runt och sparkade bakut åt mig. Fick kasta mig in i ett hörn av boxen för att undvika att bli träffad.

Det är inte så att han går omkring med ständigt bakåtstrukna öron, tvärtom. Han är en väldigt positiv häst egentligen, så länge han får sätta spelreglerna. Det är det här som gör det så svårt för mig att förstå honom. Dock var gårdagens fadäs droppen som fick min bägare att rinna över. Jag måste ha hjälp att lösa detta beteende. Det är redan farligt att hantera honom i vissa situationer och det bara måste lösas. Annars måste jag hitta nån annan lösning för honom.

Undrar därför om någon vet vart jag skulle kunna vända mig? Någon tränare i Skåne som är bra på det här med skarpa och bortskämda hästar som blir farliga? Jag vet knappt vad jag ska fråga efter då jag just nu känner mig helt knäckt.

So please, help a sister out 🙏🏼
Sådan har min häst varit i alla år-han tål tex inte tillsägelser eller ryck i grimskaftet-då sparkar han. Behandlar man honom efter hans pipa så är han världens snällaste. Vi umgås med tvåvägs kommunikation hela tiden, där han förmedlar sig och jag förstår. När han märkte att han blev förstådd har han blivit som förbytt. Han ställer upp på människan.
 
Sådan har min häst varit i alla år-han tål tex inte tillsägelser eller ryck i grimskaftet-då sparkar han. Behandlar man honom efter hans pipa så är han världens snällaste. Vi umgås med tvåvägs kommunikation hela tiden, där han förmedlar sig och jag förstår. När han märkte att han blev förstådd har han blivit som förbytt. Han ställer upp på människan.
Exakt som min häst. Är man den som vill styr och ställa så sätter han dig på plats, och det rejält. Han är för smart för att kuvas helt enkelt. Han vet om sin styrka och storlek men ger allt om du förtjänar hans tillit.
 
Det är inte normalt att en häst är aggressiv om den mår bra. Smärta? stress? understimulerad? magsår?
Låt en veterinär kolla igenom hästen och sedan en equiterapeut, om hästen är frisk och inte har ont.
Led med träns till och från hagen och låt honom vara ifred i boxen, ställ upp honom på gången när ni ska göra något med honom.
Mycket utevistelse i stor hage med sällskap, mycket grovfoder flera ggr/dygn (minst 15 kg hö)

Försök se om det finns någon situation som orsakar problemet, tex hungrig och därför bråttom in? vill inte rida eller tränas och därför sur i boxen? får inte äta sin mat ifred därför sur i boxen? trivs han i stallet?
 
Exakt som min häst. Är man den som vill styr och ställa så sätter han dig på plats, och det rejält. Han är för smart för att kuvas helt enkelt. Han vet om sin styrka och storlek men ger allt om du förtjänar hans tillit.
Min ponny är inte så hård så han skrämmer folk när de leder ut/in honom, så när det är umgänge utan större krav är han hur foglig som helst.

Men om man pressar honom och han skall "lyda", så ger han igen. Den som inte ber honom snällt, utan går på och bestämt kräver, ger han inte mycket för.

Så att "ta itu med" och sätta hårt mot hårt är förödande för relationen. Han blir och lite stöddig om han märker att någon blir lite osäker.

Ibland får man vara mer finurlig för att få hästen med sig.

Säger inte att det är så för dig, @Mahonia , och mitt råd är att ta hjälp. Eamon Hickey har jag själv sett jobba med hästar/ponnier ett otal gånger då vi hopptränade för honom en period.

Det jag uppskattade mest var att han förklarade för ryttaren vad han gjorde och visade hur mjuk man skall vara när hästen är följsam.
 
I
Dom ansåg att hästen var farlig och oberäknelig, jag anser att dom var okunniga trots sina meriter inom häst.

Bara för att man jobbar med häst så betyder set tyvärr inte att man kan hantera alla hästar.

Jag håller med!

Man kan ha hur mycket erfarenhet som helst men ändå gå bet på vissa hästar.

När/om hästen inte visar respekt så är timing A och O.

Jag anser att man måste säga ifrån, och hävda sitt utrymme. Men frågan är hur man gör det och när, i vilken stund.

Där är nog de flesta överens, men svårigheten är ju att vara så lyhörd och agera i tid, innan hästen kommit för nära. Många gånger avslöjas långt tidigare om hästen inte riktigt respekterar. Det kan vara ansiktsuttryck och mimik som man skall hinna vara steget före på.

Det inte alltid så lätt, och särskilt inte om hästen är en ny bekantskap.

Jag har haft lätt för mig men utvecklar hela tiden min lyhördhet för hästens beteenden och vissa individer överraskar.

Min egen erfarenhet av min ponny, har varit att han är lätt att komma överens med och vi gillar varandra.

Det var därför en överraskande upptäckt att se hur han reagerade på en person som var mer dominant. Då såg jag sidor sin jag själv aldrig upplevt.

Så, summa summarum, du har rätt. Lång erfarenhet behöver inte betyda att man självklart har nycklarna till hästen.
 
Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt bortskämd. Uppmärksamhetskrävande precis HELA tiden och verkar se mig som hans lilla betjänt som ska serva honom i tid och otid.

Jag har själv hållt på med många olika typer av hästar (har häst som yrke) men jag lyckas bannemig inte komma till rätta med denna herre. Det blir liksom riktigt farligt emellanåt då hästen väldigt lätt går till försvar och det är svårt att avläsa när den kommer göra det. Den blir även väldigt lätt förnärmad och tar då till väldigt hårda metoder när den visar sitt missnöje. Exempelvis reser sig och sparkar mot en med frambenen, vänder och slår bakut mot en. I runda slängar; typ försöker ha ihjäl en.

Sliter sig ofta när man tar in den från hagen och den är fullt medveten om sin storlek och kraft. Måste hanteras med kedja i alla lägen, men det är tyvärr ändå ingen garanti för att han inte kommer slita sig.

Senast igår skulle han bita mig inne i boxen. När jag visade mitt missnöje och föste honom ifrån mig blev han förnärmad, snurrade runt och sparkade bakut åt mig. Fick kasta mig in i ett hörn av boxen för att undvika att bli träffad.

Det är inte så att han går omkring med ständigt bakåtstrukna öron, tvärtom. Han är en väldigt positiv häst egentligen, så länge han får sätta spelreglerna. Det är det här som gör det så svårt för mig att förstå honom. Dock var gårdagens fadäs droppen som fick min bägare att rinna över. Jag måste ha hjälp att lösa detta beteende. Det är redan farligt att hantera honom i vissa situationer och det bara måste lösas. Annars måste jag hitta nån annan lösning för honom.

Undrar därför om någon vet vart jag skulle kunna vända mig? Någon tränare i Skåne som är bra på det här med skarpa och bortskämda hästar som blir farliga? Jag vet knappt vad jag ska fråga efter då jag just nu känner mig helt knäckt.

So please, help a sister out 🙏🏼
Har du kollat testosteronvärdena?
 
Har den gjort såhär ända sedan du köpte den, eller när började det bli svårt?
Har du frågat tidigare ägare? Har de upplevt samma (och hur gjorde de då?) eller känner de inte igen detta alls (då kan man ju be om tips kring hur de hanterat hästen för att det ska funka)?
Tänker att den är ju ändå 11 år och liksom "uppnått vuxen ålder" så antingen har den alltid varit såhär - och man har hittat ett fungerande sätt, eller så har den inte varit såhär - och då behöver man hitta orsaken till att den gör det, och antingen är det nåt fysiskt fel, eller så är det hanteringsmässigt. Och med det säger jag inte att du, eller de runt dig skulle vara dåliga och göra fel - men det kanske är fel sätt just för denna individen och då blir det knas.

Jag hade börjat med en kontakt med förra ägaren för tips.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 509
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 147
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 859
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp