Farlig ridning - räcker TR?

Alltså jag menade mer hur checken gick till :)

Ni har alltså regler för antal starter? Intressant. Har ju varit uppe ganska många gånger att hästar startas för mycket/rätt och verkar bli värre o värre men är inte reglerat här. Hur ser de reglerna ut/om det är jämförbart med våra klasser typ?
Du kan t.ex inte rida två tävlingar på en vecka. Om en häst startar helgen innan påsk och nästa tävling börjar på skärtorsdagen eller långfredagen så är det a no go.

Först veterinärkollen säger om hästen får starta terrängen eller inte. Den andra som ska ske inom 10minuter efter målgång i terrängen (om den fick starta), ger tummen upp, tummen ner, eller ombesiktning.

Tummen upp = bra ;)
Tummen ner, sker pga dålig återhämtning eller hälta = uteslutning :(
Ombesiktning ske inom 20 minuter och ger endera resultatet ovan..

Drar man sig ur veterinärkollen är man utesluten.
 
Du kan t.ex inte rida två tävlingar på en vecka. Om en häst startar helgen innan påsk och nästa tävling börjar på skärtorsdagen eller långfredagen så är det a no go.

Hur kontrolleras det? Det är ju uppenbart att det behövs när tom de sk proffsen startar typ först hoppning och sedan 3 helger ft på raken en helgs uppehåll för att dom ska resa iväg och starta internationellt 2 helger på raken efter det? Sen gnäller typ samma slags personer på att dels de yngre ryttarna tävlar för mkt med sina hästar och dels på att dom har otur med skadade hästar... No shit O_o
 
Hur kontrolleras det? Det är ju uppenbart att det behövs när tom de sk proffsen startar typ först hoppning och sedan 3 helger ft på raken en helgs uppehåll för att dom ska resa iväg och starta internationellt 2 helger på raken efter det? Sen gnäller typ samma slags personer på att dels de yngre ryttarna tävlar för mkt med sina hästar och dels på att dom har otur med skadade hästar... No shit O_o
Det finns nog i anmälningssystemet på något sätt. Men om inte det fungerar så fungerar angivarsystemet väldigt bra i den här frågan utan att folk direkt tittar snett på varandra så det är ju oxå en helt annan mentalitet ;)
 
Apropå Gula kort, såg ni Townends ritter i Badminto?Han brukar inte rida så här hafsigt men helt klart hade en annan ryttare med annat namn/nationalitet fått Gult kort för samma typ av drivning. Istället för någon mesig varning som i sin tur förmodligen delades ut enbart för att förra årets Ground Jury fuckade upp sitt uppdrag..
 
Apropå Gula kort, såg ni Townends ritter i Badminto?Han brukar inte rida så här hafsigt men helt klart hade en annan ryttare med annat namn/nationalitet fått Gult kort för samma typ av drivning. Istället för någon mesig varning som i sin tur förmodligen delades ut enbart för att förra årets Ground Jury fuckade upp sitt uppdrag..
Jag såg ett klipp från ritten med den vita hästen nu på morgonen. Usch :crazy:
 
Apropå Gula kort, såg ni Townends ritter i Badminto?Han brukar inte rida så här hafsigt men helt klart hade en annan ryttare med annat namn/nationalitet fått Gult kort för samma typ av drivning. Istället för någon mesig varning som i sin tur förmodligen delades ut enbart för att förra årets Ground Jury fuckade upp sitt uppdrag..
Blev inte han varnad i Kentucky också eller var det bara vanligt folk som klagade då?
 
Blev inte han varnad i Kentucky också eller var det bara vanligt folk som klagade då?
Om han fick något i Kentucky har jag missat det men han har aldrig fått ett gult kort. 2008 gjorde han samma sak i CCI3* Bramham och fick varning för bägge ritterna. 2014 fick han en varning för tre olika saker; dangerous riding, abuse of horse och olämpligt uppträdande mot en official.

Gissa vilken av de tre som även gav en penningbot.. :banghead:
 
Om han fick något i Kentucky har jag missat det men han har aldrig fått ett gult kort. 2008 gjorde han samma sak i CCI3* Bramham och fick varning för bägge ritterna. 2014 fick han en varning för tre olika saker; dangerous riding, abuse of horse och olämpligt uppträdande mot en official.

Gissa vilken av de tre som även gav en penningbot.. :banghead:
Det är mycket möjligt att jag bara fått för mig att han fick en varning för jag hittar inget om det (fast jag har inte drekt lagt ner energi på att leta heller), men oavsett tror jag han åtminstone fick kritik för överdriven spöanvändning.

Ja alltså.. suck! Reglerna bör verkligen ses över, så att det är enklare att motivera utdelningen av kort etc. Vår sport har alldeles för dåligt rykte även utan sånna här incidenter.. Tycker jag.

Ska tillägga att jag inte sett ritterna i fråga så jag har ingen åsikt om varningarna skulle varit gula kort eller liknande.
 
Ja alltså.. suck! Reglerna bör verkligen ses över, så att det är enklare att motivera utdelningen av kort etc. Vår sport har alldeles för dåligt rykte även utan sånna här incidenter.. Tycker jag.

Är nog inget fel på reglerna egentligen men GJ i detta fallet har ju valt att inte använda sig av dom. Jag såg ritten på facebook, mådde fullkomligt illa.
 
Är nog inget fel på reglerna egentligen men GJ i detta fallet har ju valt att inte använda sig av dom. Jag såg ritten på facebook, mådde fullkomligt illa.
Jag menade nog mer överlag, jag har inte sett rundorna ifråga mer än korta klipp. British Eventing har iaf beslutat sig för att placera honom på sin egna diciplinära lista efter badminton så han kommer ha ögonen på sig iaf under den närmsta framtiden.
 
Jag menade nog mer överlag, jag har inte sett rundorna ifråga mer än korta klipp. British Eventing har iaf beslutat sig för att placera honom på sin egna diciplinära lista efter badminton så han kommer ha ögonen på sig iaf under den närmsta framtiden.

Du som är hos Andrew. Vad säger han om saken? Om han yppat något?
 
Delar av Badmintons Ground Jury jobbade i CIC3* Marbach i helgen och jag kan ha fel men så här långt har jag inte hört något om något gult kort för farlig ridning (riding too fast, multiple bad jumps osv.) som borde delats ut i den klassen..:angel:
 
Kanske inte exakt farlig ridning men tänkte det passar här ändå. Hur kan man vinna en klass och samtidigt få gult kort för överanvändning av spö?
 
Kanske inte exakt farlig ridning men tänkte det passar här ändå. Hur kan man vinna en klass och samtidigt få gult kort för överanvändning av spö?
Så länge du inte blir avstängd så påverkar inte det gula kortet resultatet i klassen. Har du gjort något så allvarligt så att du inte ska kunna vinna, då blir du avstängd.

Och det är väl rimligt... Var ska du sätta gränsen annars om du får fullfölja? Ska du kunna få placering..? Använda ritten som kval..?

Mvh,
Lady_S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp