Farlig ridning - räcker TR?

Jag har faktiskt ingen lust att "diskutera" med er på dessa premisserna för det är för mig ingen diskussion öht. Får se om jag bemöter ditt inlägg ang ursprungsfrågorna senare när jag har tid

Nej men så skriver du ju till alla som faktiskt kräver lite svar av dig. När man har så otroligt mkt åsikter om allt som du har får man vara beredd på att folk ifrågasätter Hur du tänker!
 
Nej men så skriver du ju till alla som faktiskt kräver lite svar av dig. När man har så otroligt mkt åsikter om allt som du har får man vara beredd på att folk ifrågasätter Hur du tänker!

Nej folk som skriver precis som jag beskrev ovan det du citerade bemöter jag så.
 
Nu är jag inte superinsatt i FT (har en del bekanta som tävlar i det, samt en häst som gått upp t.om. H90), men tycker ändå att diskussionen är intressant.
Håller med @fio i det stora hela. Absolut om hästen räddar kvar en ryttare som uppenbart sitter jättelöst vid varje hinder, då kanske någon ska gå in och blåsa av, eller åtminstone ge gult kort vid/efter målgång. Annars finns det ju redan regler för uteslutning, i så väl hoppningen som terrängen. Räcker inte det, i kombination med ovanstående, tänker jag?
Jag menar, nog för att FT är en farlig sport, men man ska väl ändå inte behöva vara snudd på överkvalificerad för klassen för att få ge sig ut?
 
Jag menar, nog för att FT är en farlig sport, men man ska väl ändå inte behöva vara snudd på överkvalificerad för klassen för att få ge sig ut?

Men exakt. Som jag uppfattar @the_connemara så får man i princip inte tävla om man är 1: Grön ryttare, 2 grön häst för bägge varianterna kan förorsaka att ritten blir icke hästvänlig på delar av banan. Det är ju bara på vissa banor man ser hela ritten och ofta då är det mycket publik just där vilket OCKSÅ kan förorsaka att hästarna/ryttarna beter sig annorlunda än på resten av ritten.

Jag anser att tävlingsreglerna räcker som de är idag. Det är oerhört svårt och dyrt att börja tävla fälttävlan jämfört med övriga grenar och komplicerar vi det ännu mer så lär ingen snart tävla i vår sport. Jag anser inte heller att detta sker på bekostnad av hästarna mer än i någon annan tävlingsgren och då hamnar vi ju på det så populära spåret: Ska hästar tävlas alls?

Sen till tränaransvaret. En tränare ska utfärda grönt kort i fälttävlan och det ska gå till på ett visst sätt. Ska man sen tävla *-igt krävs en ny underskrift i boken. Merparten tränare är självklart superseriösa och tar detta på stort allvar men sen finns det vissa som bara undertecknar utan att fundera över konskvenser. DÄR kan man säkert få till en ändring.
 
Men exakt. Som jag uppfattar @the_connemara så får man i princip inte tävla om man är 1: Grön ryttare, 2 grön häst för bägge varianterna kan förorsaka att ritten blir icke hästvänlig på delar av banan. Det är ju bara på vissa banor man ser hela ritten och ofta då är det mycket publik just där vilket OCKSÅ kan förorsaka att hästarna/ryttarna beter sig annorlunda än på resten av ritten.

Jag anser att tävlingsreglerna räcker som de är idag. Det är oerhört svårt och dyrt att börja tävla fälttävlan jämfört med övriga grenar och komplicerar vi det ännu mer så lär ingen snart tävla i vår sport. Jag anser inte heller att detta sker på bekostnad av hästarna mer än i någon annan tävlingsgren och då hamnar vi ju på det så populära spåret: Ska hästar tävlas alls?

Sen till tränaransvaret. En tränare ska utfärda grönt kort i fälttävlan och det ska gå till på ett visst sätt. Ska man sen tävla *-igt krävs en ny underskrift i boken. Merparten tränare är självklart superseriösa och tar detta på stort allvar men sen finns det vissa som bara undertecknar utan att fundera över konskvenser. DÄR kan man säkert få till en ändring.

Indeed!
Ni har ju liksom FT-kort och extra licensieringar också. Följs det (som du skriver, sköts seriöst av tränare!) så ska det inte vara något problem.

Kom på att jag faktiskt såg en H90 (eller var det H100 möjligen?) för något år sedan, på en banan som var väldigt öppen där man såg de flesta hinderna från där jag stod. Vill minnas att det var några 3 hästar som "räddade" sina ryttare på 1 hinder vardera, och då såg jag sammanlagt typ 20-25 ekipage. Överlag såg ridningen väldigt trevlig och "hästvänlig" ut. Tycker den här frågan om farlig ridning i ärlighetens namn känns lite som en icke-diskussion. Det finns redan tydliga regelverk för FT, och det där med farliga situationer verkar inte vara ett stort och omfattande problem.
 
Alla är nybörjare i början och jag kollar hellre på en nybörjartävling än en internationell klass med dårar som tror att de är "king of the world" för att de plötsligt är ute och rider/avancerar internationellt via minimalt antal starter på tidigare nivåer. Detta under tiden som ground jurys mer och mer verkar bestå av hjärndöda airheads som inte vill/törs/vågar skriva ut ett gult kort ens under pistolhot!

Nationellt känns det svenska reglementet hopplöst förlegat - bara en sådan sak som att ett ekipage som deltog i senior-EM förra året kan få starta INOM tävlan i en nationell CNC1* i säsongsdebuten är helt ofattbart för mig!

Att man sedan inte verkar ha någon form av reverse qualification i Sverige - som ju påstås ligga i framkant gällande det här med säkerhet - är ju helt galet. Hos oss (NL) får man inte starta fälttvävlan utan vinstpoäng i hoppning. Du kvalificerar uppåt i klasserna med hjälp av vinstpoäng och sjunker i klasserna via samma princip. Här stoppar även federationen ekipage som man inte anser mogna för internationell tävling/avancemang. Gör man bort sig på tävling får man brev på posten från KNHS.
 
Jag menar, nog för att FT är en farlig sport, men man ska väl ändå inte behöva vara snudd på överkvalificerad för klassen för att få ge sig ut?

Jag anser inte öht att man är överkvalificerad när man har en chans att ge hästen en bra runda. Jag tycker också det ska ingå i ens kunskap att man har hyfsad koll på sina begränsningar och kan känna av om man inte reder ut en ny situation om man är ny på tävlingsbanan. Och gör man inte det tycker jag det är bra om ÖD avbryter innan något händer. Man ska inte hoppa runt på chans anser jag.
 
Men exakt. Som jag uppfattar @the_connemara så får man i princip inte tävla om man är 1: Grön ryttare, 2 grön häst för bägge varianterna kan förorsaka att ritten blir icke hästvänlig på delar av banan. Det är ju bara på vissa banor man ser hela ritten och ofta då är det mycket publik just där vilket OCKSÅ kan förorsaka att hästarna/ryttarna beter sig annorlunda än på resten av ritten.

Jag anser att tävlingsreglerna räcker som de är idag. Det är oerhört svårt och dyrt att börja tävla fälttävlan jämfört med övriga grenar och komplicerar vi det ännu mer så lär ingen snart tävla i vår sport. Jag anser inte heller att detta sker på bekostnad av hästarna mer än i någon annan tävlingsgren och då hamnar vi ju på det så populära spåret: Ska hästar tävlas alls?

Sen till tränaransvaret. En tränare ska utfärda grönt kort i fälttävlan och det ska gå till på ett visst sätt. Ska man sen tävla *-igt krävs en ny underskrift i boken. Merparten tränare är självklart superseriösa och tar detta på stort allvar men sen finns det vissa som bara undertecknar utan att fundera över konskvenser. DÄR kan man säkert få till en ändring.

Fortfarande uppfattar du mig totalt fel. Både grön ryttare och grön häst kan ha rundor som inte alls är perfekta men som är utbildande och ändå tillräckligt säkra. I mina ögon o andras. Att du inte verkar tycka det går att se skillnad öht (?) kan du liksom inte lägga på mig att argumentera emot hela tiden för det är inte det jag påstår?

Sedan att du tycker det är omöjligt o därför kan vi inte införa hårdare regler (som jag uppfattar dig?) får du självklart anse! Och jag trodde vi kommit överens om det typ 10 gånger snart? Att vi tycker olika. Men använd inte det på något vis för mig att argumentera emot tack.

Jag förstår att du inte vill komplicera det när du tycker reglerna räcker till. Och det är såklart alltid mycket svårare att ha ett system redan för man utgår ju medvetet/omedvetet i från det, dyrare/krångliare/är det värt det? Det gäller ju precis ALLT förändringsarbete. Jag hade velat spåna fritt utan dessa begränsningar av vad vi är vana vid helt enkelt. Och fortfarande, ja jag tycker absolut hästar ska tävla!

Tränaransvaret tycker jag nog funderar sämre än vad du tycker men jag tänker att i grunden grundar det sig i att det såklart är svårt att bedöma. Att införa mer ansvar via TDB är en start tycker jag!
 
Indeed!
Ni har ju liksom FT-kort och extra licensieringar också. Följs det (som du skriver, sköts seriöst av tränare!) så ska det inte vara något problem.

Kom på att jag faktiskt såg en H90 (eller var det H100 möjligen?) för något år sedan, på en banan som var väldigt öppen där man såg de flesta hinderna från där jag stod. Vill minnas att det var några 3 hästar som "räddade" sina ryttare på 1 hinder vardera, och då såg jag sammanlagt typ 20-25 ekipage. Överlag såg ridningen väldigt trevlig och "hästvänlig" ut. Tycker den här frågan om farlig ridning i ärlighetens namn känns lite som en icke-diskussion. Det finns redan tydliga regelverk för FT, och det där med farliga situationer verkar inte vara ett stort och omfattande problem.

Ja man ser ju olika helt klart. För mig kommer ALDRIG ridning ur hästens synvinkel vara en icke diskussion och jag tycker som sagt vi har rätt mycket förbättringsarbete kvar att göra för att hänga med i forskningsutvecklingen (men jag tror mer i övriga grenar, någon får ju dock våga gå lite i täten).
 
Alla är nybörjare i början och jag kollar hellre på en nybörjartävling än en internationell klass med dårar som tror att de är "king of the world" för att de plötsligt är ute och rider/avancerar internationellt via minimalt antal starter på tidigare nivåer. Detta under tiden som ground jurys mer och mer verkar bestå av hjärndöda airheads som inte vill/törs/vågar skriva ut ett gult kort ens under pistolhot!

Nationellt känns det svenska reglementet hopplöst förlegat - bara en sådan sak som att ett ekipage som deltog i senior-EM förra året kan få starta INOM tävlan i en nationell CNC1* i säsongsdebuten är helt ofattbart för mig!

Att man sedan inte verkar ha någon form av reverse qualification i Sverige - som ju påstås ligga i framkant gällande det här med säkerhet - är ju helt galet. Hos oss (NL) får man inte starta fälttvävlan utan vinstpoäng i hoppning. Du kvalificerar uppåt i klasserna med hjälp av vinstpoäng och sjunker i klasserna via samma princip. Här stoppar även federationen ekipage som man inte anser mogna för internationell tävling/avancemang. Gör man bort sig på tävling får man brev på posten från KNHS.

Ditt första stycke, hemskt :( Du tycker inte det gäller för lägre klasser map GJ? Eller det finns inte så mycket för dem att förbise bara?

Att man borde vara uppklassad menar du med EM-exemplet?

Jomen något med uteslutningar i terrängen har vi? @Wilisia ville ju även det skulle innefatta hoppningsmomentet.
 
Ditt första stycke, hemskt :( Du tycker inte det gäller för lägre klasser map GJ? Eller det finns inte så mycket för dem att förbise bara?

Att man borde vara uppklassad menar du med EM-exemplet?

Jomen något med uteslutningar i terrängen har vi? @Wilisia ville ju även det skulle innefatta hoppningsmomentet.
Vad är hemskt med mitt första stycke? Språket eller innehållet? Jag kan nog lite lagomt osvenskt ganska lugnt påstå att jag ser mest fälttävlan av alla i den här tråden. Och ja, jag ser hellre på nationella klasser än en internationella vad gäller antalet galningar per antalet startande.

Kanske vi har bättre ordning i Holland än i Sverige gällande det nationella just för att man måste kvala sig uppåt i klasserna via vinstpoäng och skickas tillbaka via samma system när man fuckat upp.

Antalet mer eller mindre allvarligt skadade ryttare på internationella tävlingar sköt i taket förra året samtidigt som antalet rotationsfall minskade. Den biten talar man inte särskilt högt om när man redovisar förra årets siffror.

Vad gäller hinderdomarnas ansvar så är det ju faktiskt upp till den tekniska delegaten att se till att de har koll på vad de ska göra ute i skogen. Det kryllar av pissdåliga hinderdomare men i de allra flesta fall blir de ju inte bättre än de instruktioner de försetts med. Sedan är det Ground Juryns, TD/TA, ÖD och övriga officials vad benämning de nu må ha förbannade skyldighet att vara ute på banan och se vad som faktiskt händer under tävlingens gång.

För sportens skull är det DESSA individer som behöver utbildas/fortbildas eller beläggas med en överkryssad skalle som säger DO NOT USE!

Det borde vara tekniskt omöjligt att man har en TD och ground jury som godkänner en bana där man hoppar samma hinder från två håll vid olika tillfällen längs banan som skedde i en internationell 1* häromveckan. Ändå sker det!

Jag är all in att man måste städa sporten från två håll men ur min synvinkel är problemet med dåliga officials på internationell nivå större än de nybörjare och amatörer som rider hellre än bra på nationell nivå.

För de dåliga officials som styr sporten internationellt är samma personer som tillåter att ryttare som inte hör hemma på den nivå de själva tror sig vara kvalificerad för fortsätter på samma spår och i nästa steg helt clue less som tränare drar med sig nästa generation i fallet..
 
@eventingmania vi har reversed Q i reglementet men sedan hur noga det kollas har jag ingen aning om. Jag hoppades det skulle komma in i tdb men tdb verkar vara fullkomligt värdelöst på allt sådant. Ett svindyrt program med noll funktioner verkar det som.
Well, Equipe/tdb borde inte få vistas i närheten av fälttävlan full stop ;) Men för en "utomstående" så känns det ju som att sådana här saker verkligen borde ligga i typ fälttävlanskommitténs intressesfär..
 
Lägger in mitt ursprungsinlägg från min öppna en här så ser ni var diskussionen startade, PMa mig om ni vill läsa vad som redan skrivits o inte vet vad jag heter:

"Seriöst. Vad är problemet att domare inom banhoppning och terräng inte dömer mer farlig ridning eller avbryter ritter? För att det är godtyckligt? För hästen är det garanterat inte godtyckligt. Jag tycker vårt system för tävling med hästar är förlegat och fokuset på upplägget är inte till för att gynna dem. Mvh bevistat lite tävlingar"

Domarens förlängda arm ute på en bana är ju hinderdomare. De sitter ju där för att domaren inte kan se allt. Många hinderdomare filmar ekipagen så man kan gå tillbaka och göra en bedömning. Själv skulle jag önska en mer teknisk lösning på detta med hinderdomare. Jag har själv varit hinderdomare och tycker det är vidrigt. Inte för att jag fick hjälpa till efter en olycka, det klarar jag, men för att efter 2-3 h av utbildning förväntas tas dessa sekundbeslut på en tävling, på en internationell tävling.

Domare oavsett nivå kan sällan vara proffsiga på sitt jobb för de gör det ett par ggr om året. Då blir man inte duktig.

Det svåra är ju att om ekipaget rider för jäkligt på ditt hinder och du anropar controllern eller öd, och sen blir det inget för de rider resten av banan bra.
Eller dessa hästar som räddat ryttare i hoppningen på typ alla hinder och jag var tänkt att detta kommer gå dåligt i terrängen och de gör en klockren runda.

Du kanske har skrivit det men om du anser att det är försent om ryttaren får gult kort osv , när ska en kontrollfunktion gå in och se om ekipaget är redo? Vem? Hur?

Godtyckligt, gör man det godtyckligt har man för lite kunskap.

Jag kanske är 10 på bollen och bara svamlar men jag fick iaf ner något på pränt hehe..
 
Domarens förlängda arm ute på en bana är ju hinderdomare. De sitter ju där för att domaren inte kan se allt. Många hinderdomare filmar ekipagen så man kan gå tillbaka och göra en bedömning. Själv skulle jag önska en mer teknisk lösning på detta med hinderdomare. Jag har själv varit hinderdomare och tycker det är vidrigt. Inte för att jag fick hjälpa till efter en olycka, det klarar jag, men för att efter 2-3 h av utbildning förväntas tas dessa sekundbeslut på en tävling, på en internationell tävling.

Domare oavsett nivå kan sällan vara proffsiga på sitt jobb för de gör det ett par ggr om året. Då blir man inte duktig.

Det svåra är ju att om ekipaget rider för jäkligt på ditt hinder och du anropar controllern eller öd, och sen blir det inget för de rider resten av banan bra.
Eller dessa hästar som räddat ryttare i hoppningen på typ alla hinder och jag var tänkt att detta kommer gå dåligt i terrängen och de gör en klockren runda.

Du kanske har skrivit det men om du anser att det är försent om ryttaren får gult kort osv , när ska en kontrollfunktion gå in och se om ekipaget är redo? Vem? Hur?

Godtyckligt, gör man det godtyckligt har man för lite kunskap.

Jag kanske är 10 på bollen och bara svamlar men jag fick iaf ner något på pränt hehe..
Det farliga när man filmar - speciellt de som står med iPad - är att man får tunnelseende. Så där borde man verkligen få till en teknisk utveckling. För en vacker dag kommer någon bli överriden och då är det liksom försent..

Önskar att fler domare - de där rena airheadsen som tror de kan och vet allt - hade lite mer av din inställning att det är lite eller t.om direkt obehagligt att ha så mycket ansvar. Då hade de förmodligen gjort ett bättre jobb ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp