Farliga djur i Australien - utbruten från Kvinna i Sollefteå avled efter spark av häst

TheRedLightning

Trådstartare
Hästar är by far det "farligaste" djuret här i Aus, som alltså är inblandade i flest dödsfall årligen.
Nr 2 är boskap...
👀
Wow, jag hade snarare gissat på alla giftiga djur som finns där. Har de alltså kanske mer respekt för de giftiga än för tamdjuren månne?
 
👀
Wow, jag hade snarare gissat på alla giftiga djur som finns där. Har de alltså kanske mer respekt för de giftiga än för tamdjuren månne?

Nja...
Ryktet om giftiga djur i Aus är visserligen sant men dom är ju inte farliga så länge du inte stöter på/trampar på/hotar/inte lämnar dom ifred osv...

Dödsolyckor med hästar inblandade är mest att folk ramlat av eller blivit sparkade. Olyckor och okunskap.

Boskap är nog att folk blivit sparkade, översprungna eller stångade, gissningsvis sker detta oftast under de perioder man samlar in korna för att selektera, märka, kastrera mm...
100-tals stressade djur på liten yta.

Ormar och spindlar gör man ju inte detta med :)

Krokodiler är väl de mest oberäkneliga i så fall. Men dom finns "bara" i norra Aus och lyckligtvis är det inte många dödsolyckor årligen vad jag hört om.
De flesta vet om det, skyltar överallt där de kan finnas och dagliga patruller i de värsta områdena där turister vistas.

Ormar - håll dig till stigar och vandringsleder dagtid, stampa i marken, håll ögonen öppna. Ormar vill inte stöta på människor heller!
Om du bor mer remote och håller på i trädgården så bär gummistövlar/kängor, handskar och kanske kolla av genom att räfsa runt med en kratta innan du börjar jobba för hand!

I vattnet är det klurigare. Jellyfish. Men bär man en lycra suit är du okej, risken att få de i ansiktet är dock där. Simma inom näten om där finns några.

Hajattacker jodå. Simma inte i gryning eller skymning är en bra start.


Farligast av allt är nog ändå bilkörning och efter det båt/vattenskoter
 
Nja...
Ryktet om giftiga djur i Aus är visserligen sant men dom är ju inte farliga så länge du inte stöter på/trampar på/hotar/inte lämnar dom ifred osv...

Dödsolyckor med hästar inblandade är mest att folk ramlat av eller blivit sparkade. Olyckor och okunskap.

Boskap är nog att folk blivit sparkade, översprungna eller stångade, gissningsvis sker detta oftast under de perioder man samlar in korna för att selektera, märka, kastrera mm...
100-tals stressade djur på liten yta.

Ormar och spindlar gör man ju inte detta med :)

Krokodiler är väl de mest oberäkneliga i så fall. Men dom finns "bara" i norra Aus och lyckligtvis är det inte många dödsolyckor årligen vad jag hört om.
De flesta vet om det, skyltar överallt där de kan finnas och dagliga patruller i de värsta områdena där turister vistas.

Ormar - håll dig till stigar och vandringsleder dagtid, stampa i marken, håll ögonen öppna. Ormar vill inte stöta på människor heller!
Om du bor mer remote och håller på i trädgården så bär gummistövlar/kängor, handskar och kanske kolla av genom att räfsa runt med en kratta innan du börjar jobba för hand!

I vattnet är det klurigare. Jellyfish. Men bär man en lycra suit är du okej, risken att få de i ansiktet är dock där. Simma inom näten om där finns några.

Hajattacker jodå. Simma inte i gryning eller skymning är en bra start.


Farligast av allt är nog ändå bilkörning och efter det båt/vattenskoter
Nä, ser jag en spindel så går det i 120km/h åt andra hållet typ. 🙈 Hua mig.

Ligger nog något i att det handskas mer med tamdjur än vilda djur och därigenom ökar olycksstatistiken.
 
Nä, ser jag en spindel så går det i 120km/h åt andra hållet typ. 🙈 Hua mig.

Ligger nog något i att det handskas mer med tamdjur än vilda djur och därigenom ökar olycksstatistiken.

På 5.5 år här har jag sett 1 vild giftorm. Efter att min granne hittat en i sin trädgård och ringde och fråga om jag ville se.

Spindlar har jag sett några stora, mest i foderkammaren men det är bra. Dom äter möss på natten. På dagen hänger de i sina nät helt stilla och vill inte bli störda lika lite som jag vill bli störd av dom. Men de är inga giftiga sorter. Gillar dock inte stora spindlar heller :yuck:
 
På 5.5 år här har jag sett 1 vild giftorm. Efter att min granne hittat en i sin trädgård och ringde och fråga om jag ville se.

Spindlar har jag sett några stora, mest i foderkammaren men det är bra. Dom äter möss på natten. På dagen hänger de i sina nät helt stilla och vill inte bli störda lika lite som jag vill bli störd av dom. Men de är inga giftiga sorter. Gillar dock inte stora spindlar heller :yuck:
Så stora att de äter möss??? :eek: :yuck:
 
På 5.5 år här har jag sett 1 vild giftorm. Efter att min granne hittat en i sin trädgård och ringde och fråga om jag ville se.

Spindlar har jag sett några stora, mest i foderkammaren men det är bra. Dom äter möss på natten. På dagen hänger de i sina nät helt stilla och vill inte bli störda lika lite som jag vill bli störd av dom. Men de är inga giftiga sorter. Gillar dock inte stora spindlar heller :yuck:
Jag skulle inte palla ens se dom spindlarna utan att tjuta å springa fort som satan åt andra hållet oavsett om de inte vill bli störda. 😱 :eek: 👀

Jag tror jag håller mig i Sverige med spindlarna vi har här, de klarar jag nästan av. Dock ej när det börjar bli lite storlek på dom.

För mig känns tamdjuren mer förutsägbara än spindlarna.
 
Huntsman spiderär vanligast här och de också vi har i foderskjulet...

Filmen nedan visar en "normal size adult" huntsman som har fångat en mus.
De vi har i skjulet är i samma size eller något mindre men de kan finns betydligt större med.

 
Fy vad tragiskt :(


Hästar är by far det "farligaste" djuret här i Aus, som alltså är inblandade i flest dödsfall årligen.
Nr 2 är boskap...

Här i Sverige tror jag att boskap (tjurar?) dödar fler människor/år än hästar. Hur ligger fästingar i den statistiken?
 
Här i Sverige tror jag att boskap (tjurar?) dödar fler människor/år än hästar. Hur ligger fästingar i den statistiken?

Fästingar finns här men de nämns inte någonsin (än) som spridning av sjukdomar. Ju längrenorrut ju färre. Jag bor väldigt norr så vi har inte problem alls. Plockar en hanfull per år kanske?
 
Jag blir förvånad rent allmänt att just Australien skulle väcka så många övertygelser om att det är väldigt många farliga giftiga djur där rent allmänt jämfört med andra länder 😳
 
En kompis till mig jobbade i Australien för många år sedan och blev helt förstörd över att det fanns orm på dasset. Men de skulle vara där, för att äta upp råttorna. Eller om det nu var tvärtom! I vilket fall som helst befäste det alla mina fördomar om att bushen i Australien är fullkomligt livsfarlig ... :eek::D
 
Jag blir förvånad rent allmänt att just Australien skulle väcka så många övertygelser om att det är väldigt många farliga giftiga djur där rent allmänt jämfört med andra länder 😳

Kan kanske vara så att eftersom Australien har massor med djur som inte finns på andra ställen så, man är ju rädd för det okända som man inte känner till.
 
Kan kanske vara så att eftersom Australien har massor med djur som inte finns på andra ställen så, man är ju rädd för det okända som man inte känner till.

Kanske det, men ändå förvånad då just Australien inte är det största resmålet och det finns väldigt mycket andra mer besökta resmål med minst så ”farliga” arter /djur .
 
Huntsman spiderär vanligast här och de också vi har i foderskjulet...

Filmen nedan visar en "normal size adult" huntsman som har fångat en mus.
De vi har i skjulet är i samma size eller något mindre men de kan finns betydligt större med.

Häftigt. Hoppar de på och biter eller hur jagar dem? Kan ju inte gå med nät tänker jag.
 
Jag blir förvånad rent allmänt att just Australien skulle väcka så många övertygelser om att det är väldigt många farliga giftiga djur där rent allmänt jämfört med andra länder 😳

Jag är inte förvånad, har under hela livet typ fått höra att just Australien har så tätt med farliga djur på så liten yta. Och dom går att hitta även i ditt hus, i dina skor, överallt.
Åker du till Afrika så är det väl sällan det står en flodhäst i badrummet menar jag utan dom måste du ju leta upp på specifika ställen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp